[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1399 ) ::
دوره 8 شماره 2 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرینات ادراکی -حرکتی بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم
هادی مرادی*، احمدرضا موحدی، محدثه عربی
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، hadi.moradi@stu.um.ac.i
چکیده:   (626 مشاهده)
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی است که به‌ وسیله اختلال در تعاملات اجتماعی و ارتباطات به همراه رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری مشخص می‌شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرینات ادراکی -حرکتی بر کارکردهای اجرایی (کارکردهای عصبی شناختی توجه) در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در گروه سنی 7 تا 12 ساله بود. مواد و روش‌ها: روش انجام تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود. از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه‌کننده به مراکز نگهداری از کودکان اوتیسم در شهر اصفهان 30 نفر با استفاده از آزمون‌های غربالگری انتخاب و پس از سنجش کارکردهای عصبی شناختی توجه، به وسیله آزمون عصب روانشناختی کانرز به‌عنوان پیش‌آزمون، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. در گروه آزمایش تمرینات ادراکی -حرکتی به مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه انجام شد. در انتها برای کلیه افراد پس‌آزمون به عمل آمد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تمرینات ادراکی -حرکتی در گروه آزمایش یک اقدام مؤثر در بهبود کارکردهای عصبی شناختی توجه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. همچنین کارکردهای عصبی شناختی توجه به طور معنی‌داری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهتر بود. نتیجه‌گیری:‌ تمرینات ادراکی -حرکتی همراه با موسیقی ممکن است یک مداخله مناسب برای بهبود کارکردهای عصب شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم فراهم کند.
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، ورزش، توجه
متن کامل [PDF 731 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub. 2013.
2. Moradi H, Sohrabi M, Taheri H, Khodashenas E, Movahedi A. Comparison of the effects of perceptual-motor exercises, vitamin D supplementation and the combination of these interventions on decreasing stereotypical behavior in children with autism disorder. International Journal of Developmental Disabilities. 2018; 1-10. [DOI:10.1080/20473869.2018.1502068]
3. Green D, Charman T, Pickles A, Chandler S, Loucas T, Simonoff E, et al. Impairment in movement skills of children with autistic spectrum disorders. Developmental Medicine & Child Neurology. 2009; 51(4): 311-6. [DOI:10.1111/j.1469-8749.2008.03242.x]
4. Morris SL, Foster CJ, Parsons R, Falkmer M, Falkmer T, Rosalie SM. Differences in the use of vision and proprioception for postural control in autism spectrum disorder. Neuroscience. 2015; 307: 273-80. [DOI:10.1016/j.neuroscience.2015.08.040]
5. Fournier KA, Hass CJ, Naik SK, Lodha N, Cauraugh JH. Motor coordination in autism spectrum disorders: a synthesis and meta-analysis. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2010; 40(10): 1227-40. [DOI:10.1007/s10803-010-0981-3]
6. Liu T, Breslin CM. Fine and gross motor performance of the MABC-2 by children with autism spectrum disorder and typically developing children. Research in Autism Spectrum Disorders. 2013; 7(10): 1244-9. [DOI:10.1016/j.rasd.2013.07.002]
7. Jepsen RH, VonThaden K. The effect of cognitive education on the performance of students with neurological developmental disabilities. NeuroRehabilitation. 2002; 17(3): 201-9. [DOI:10.3233/NRE-2002-17305]
8. Chan AS, Cheung M-c, Han YM, Sze SL, Leung WW, Man HS, et al. Executive function deficits and neural discordance in children with autism spectrum disorders. Clinical Neurophysiology. 2009; 120(6): 1107-15. [DOI:10.1016/j.clinph.2009.04.002]
9. Nakutin SN, Gutierrez G, Campbell J. Effect of physical activity on academic engagement and executive functioning in children with ASD. School Psychology Review. 2019; 48(2): 177-84. [DOI:10.17105/SPR-2017-0124.V48-2]
10. Afshari J. The effect of perceptual-motor training on attention in the children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2012; 6(4): 1331-6. [DOI:10.1016/j.rasd.2012.05.003]
11. Tse CYA, Lee HP, Chan KSK, Edgar BV, Wilkinson-Smith A, Lai WHE. Examining the impact of physical activity on sleep quality and executive functions in children with autism spectrum disorder: A randomized controlled trial. Autism. 2019. [DOI:10.1177/1362361318823910]
12. Ornitz EM. Autism: A disorder of directed attention. Brain Dysfunction. 1988.
13. Lovaas OI, Koegel RL, Schreibman L. Stimulus overselectivity in autism: A review of research. Psychological Bulletin. 1979; 86(6): 1236-54. [DOI:10.1037/0033-2909.86.6.1236]
14. Lovaas OI, Litrownik A, Mann R. Response latencies to auditory stimuli in autistic children engaged in self-stimulatory behavior. Behaviour Research and Therapy. 1971; 9(1): 39-49. [DOI:10.1016/0005-7967(71)90035-0]
15. Murray-Slutsky C, Paris BA. Exploring the spectrum of autism and pervasive developmental disorders. Intervention Strategies: Communication Skill Builders. 2000.
16. Rafei T. Autism assessment and treatment. Tehran: Danjeh Publication. 2016.
17. Berkeley SL, Zittel LL, Pitney LV, Nichols SE. Locomotor and object control skills of children diagnosed with autism. Adapted Physical Activity Quarterly. 2001; 18(4): 405-16. [DOI:10.1123/apaq.18.4.405]
18. Kern L, Vorndran CM, Hilt A, Ringdahl JE, Adelman BE, Dunlap G. Choice as an intervention to improve behavior: A review of the literature. Journal of Behavioral Education. 1998; 8(2): 151-69. [DOI:10.1023/A:1022831507077]
19. Prupas A, Reid G. Effects of exercise frequency on stereotypic behaviors of children with developmental disabilities. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities. 2001; 36(2): 196-206.
20. Sowa M, Meulenbroek R. Effects of physical exercise on Autism Spectrum Disorders: A meta-analysis. Research in Autism Spectrum Disorders. 2012; 6(1): 46-57. [DOI:10.1016/j.rasd.2011.09.001]
21. Mateos-Moreno D, Atencia-Doña L. Effect of a combined dance/movement and music therapy on young adults diagnosed with severe autism. The Arts in Psychotherapy. 2013; 40(5): 465-72. [DOI:10.1016/j.aip.2013.09.004]
22. Wilson KE. The Effect of Swimming Exercise on Amount and Quality of Sleep for Children with Autism Spectrum Disorder. The University of Akron. 2019.
23. Bahrami F, Movahedi A, Marandi SM, Abedi A. Kata techniques training consistently decreases stereotypy in children with autism spectrum disorder. Res Dev Disabil. 2012; 33(4): 1183-93. [DOI:10.1016/j.ridd.2012.01.018]
24. Fong CE, Jelas ZM. Music education for children with autism in Malaysia. Procedia Soc Behav Sci. 2010; 9: 70-5. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.117]
25. Movahedi A, Bahrami F, Marandi SM, Abedi A. Improvement in social dysfunction of children with autism spectrum disorder following long term Kata techniques training. Research in Autism Spectrum Disorders. 2013; 7(9): 1054-61. [DOI:10.1016/j.rasd.2013.04.012]
26. Shi Z-M, Lin G-H, Xie Q. Effects of music therapy on mood, language, behavior, and social skills in children with autism: a meta-analysis. Chinese Nursing Research. 2016; 3(3): 137-41. [DOI:10.1016/j.cnre.2016.06.018]
27. Crews M, Lally J, Gardner-Sood P, Howes O, Bonaccorso S, Smith S, et al. Vitamin D deficiency in first episode psychosis: a case-control study. Schizophrenia Research. 2013; 150(2): 533-7. [DOI:10.1016/j.schres.2013.08.036]
28. Murri MB, Respino M, Masotti M, Innamorati M, Mondelli V, Pariante C, et al. Vitamin D and psychosis: mini meta-analysis. Schizophrenia Research. 2013; 150(1): 235-9. [DOI:10.1016/j.schres.2013.07.017]
29. Sharifi H. Theory and application of intelligence and personality tests. Tehran: Sokhan Publications. 1997.
30. Moradi H, Sohrabi M, Taheri H, Khodashenas E, Movahedi A. The effects of different combinations of perceptual-motor exercises, music, and vitamin D supplementation on the nerve growth factor in children with high-functioning autism. Complement Ther Clin Pract. 2018; 31: 139-45. [DOI:10.1016/j.ctcp.2018.02.005]
31. Pan C-Y, Chu CH, Tsai CL, Sung MC, Huang CY, Ma WY. The impacts of physical activity intervention on physical and cognitive outcomes in children with autism spectrum disorder. Autism. 2017; 21(2): 190-202. [DOI:10.1177/1362361316633562]
32. Bremer E, Crozier M, Lloyd M. A systematic review of the behavioural outcomes following exercise interventions for children and youth with autism spectrum disorder. Autism. 2016; 20(8): 899-915. [DOI:10.1177/1362361315616002]
33. Hilton CL, Cumpata K, Klohr C, Gaetke S, Artner A, Johnson H, et al. Effects of exergaming on executive function and motor skills in children with autism spectrum disorder: a pilot study. Am J Occup Ther. 2014; 68(1): 57-65. [DOI:10.5014/ajot.2014.008664]
34. Haapala EA. Cardiorespiratory fitness and motor skills in relation to cognition and academic performance in children-a review. Journal of Human Kinetics. 2013; 36(1): 55-68. [DOI:10.2478/hukin-2013-0006]
35. Cannell JJ. Autism, will vitamin D treat core symptoms? Medical Hypotheses. 2013; 81(2): 195-8. [DOI:10.1016/j.mehy.2013.05.004]
36. Cannell JJ, Grant WB. What is the role of vitamin D in autism? Dermato-Endocrinology. 2013; 5(1): 199-204. [DOI:10.4161/derm.24356]
37. Geurts HM, Corbett B, Solomon M. The paradox of cognitive flexibility in autism. Trends in Cognitive Sciences. 2009; 13(2): 74-82. [DOI:10.1016/j.tics.2008.11.006]
38. Willcutt EG, Sonuga-Barke EJ, Nigg JT, Sergeant JA. Recent developments in neuropsychological models of childhood psychiatric disorders. Karger Publishers. 2008; P. 195-226. [DOI:10.1159/000118526]
39. Tsai CL, Wang CH, Tseng YT. Effects of exercise intervention on event-related potential and task performance indices of attention networks in children with developmental coordination disorder. Brain and Cognition. 2012; 79(1): 12-22. [DOI:10.1016/j.bandc.2012.02.004]
40. Pan CY, Tsai CL, Chu CH, Sung MC, Huang CY, Ma WY. Effects of physical exercise intervention on motor skills and executive functions in children with ADHD: a pilot study. J Atten Disord. 2019; 23(4): 384-97. [DOI:10.1177/1087054715569282]
41. Erickson KI, Voss MW, Prakash RS, Basak C, Szabo A, Chaddock L, et al. Exercise training increases size of hippocampus and improves memory. Proc Natl Acad Sci U S A. 2011; 108(7): 3017-22. [DOI:10.1073/pnas.1015950108]
42. Gomez-Pinilla F. The combined effects of exercise and foods in preventing neurological and cognitive disorders. Preventive Medicine. 2011; 52: S75-S80. [DOI:10.1016/j.ypmed.2011.01.023]
43. Pourtois G, Rauss KS, Vuilleumier P, Schwartz S. Effects of perceptual learning on primary visual cortex activity in humans. Vision Research. 2008; 48(1): 55-62. [DOI:10.1016/j.visres.2007.10.027]
44. Griffin ÉW, Mullally S, Foley C, Warmington SA, O'Mara SM, Kelly ÁM. Aerobic exercise improves hippocampal function and increases BDNF in the serum of young adult males. Physiol Behav. 2011; 104(5): 934-41. [DOI:10.1016/j.physbeh.2011.06.005]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi H, Movahedi A, Arabi M. The Effect of Perceptual-Motor Exercise on Improvement in Executive Functions of Children with Autism Disorder. Shefaye Khatam. 2020; 8 (2) :1-8
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2085-fa.html

مرادی هادی، موحدی احمدرضا، عربی محدثه. تأثیر تمرینات ادراکی -حرکتی بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1399; 8 (2) :1-8

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2085-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212