:: دوره 5، شماره 3 - ( تابستان - 1396 ) ::
دوره 5 شماره 3 صفحات 43-35 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی عصبی در ورزش بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
کاظم دانش ثانی ، علی محمد صفانیا* ، حسین پورسلطانی
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، A.M.Safania@Gmail.Com
چکیده:   (6300 مشاهده)
مقدمه: هدف از این مطالعه شناسایی و الویت‌بندی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی عصبی در ورزش‌ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بود. مواد و روش‌ها: جوامع و نمونه‌های آماری در بخش کیفی شامل 9 پزشک از متخصصین مغز و اعصاب و علوم اعصاب و 8 بازاریاب و صاحب نظر در زمینه بازاریابی و بازاریابی عصبی بودند. بدین منظور، با تهیه پرسشنامه زوج مقیاسی با استفاده از AHP و تأیید روایی آن توسط 6 صاحب نظر، وزن‌دهی و رتبه‌بندی عوامل مختلف توسط نرم‌افزار Expert Choice مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل خروجی نرم‌افزار نشان داد که تحریک احساس مصرف کننده توسط حواس پنج گانه آن‌ها (با وزن 0/303) مهم‌ترین عامل است که در بازاریابی عصبی در ورزش‌ها تأثیر می‌گذارد و پس از آن توسط استعاره و خاطرات به‌عنوان دومین عامل مهم در ارتباط است. به علاوه کیفیت با درجه اهمیت مهم‌ترین عامل در مؤلفه جلب اعتماد بود. نتیجه‌گیری: شناسایی و الویت‌بندی عامل‌هایی که بر بازاریابی عصبی مؤثر هستند به مدیران و بازاریابان ورزشی می‌تواند کمک بکند تا بدانند که مغز انسان به پیام‌های طراحی شده توسط تبلیغات ورزشی و روش‌هایی که احتمال خرید محصولات ورزشی مصرف کننده را افزایش می‌دهد، چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد. به علاوه بازاریابی عصبی می‌تواند برای کاهش هزینه‌های تبلیغات در ورزش مفید باشد. 
واژه‌های کلیدی: علوم اعصاب، تصویربرداری عصبی، مغز، ورزش‌
متن کامل [PDF 823 kb]   (3225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( تابستان - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها