گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، alizadeh1531@yahoo.com
چکیده: (5110 مشاهده)
مقدمه: بسیاری از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی به اختلال در عملکردهای اجرایی مربوط است که ممکن است توسط آموزش نوروفیدبک بهبود یابند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. مواد و روشها: این مطالعه یک بررسی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ورامین در سال 1394 بود. 30 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازهگیری توجه پایدار و حافظه کاری به ترتیب آزمونهای کامپیوتری CPT و N-back انجام شد. یافتهها: اختلاف معنیداری بین میانگینهای توجه پایدار و حافظه کاری گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون وجود داشت. آموزش نوروفیدبک به طور معنیداری توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را افزایش داد. نتیجهگیری: یافتهها استفاده از آموزش نوروفیدبک جهت بهبود اختلال شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را پیشنهاد میدهد.