:: دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) ::
دوره 5 شماره 4 صفحات 66-75 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از تحریک جریان مستقیم جهت بررسی نقش هر یک از نیمکره‌های مغز در یادگیری و کنترل حرکت دسترسی
مصطفی تیموری خروی، علیرضا صابری کاخکی* ، حمیدرضا طاهری، علی غنایی چمن آباد، محمد دارینی
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، askakhki@um.ac.ir
چکیده:   (850 مشاهده)

مقدمه: تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای می‌تواند سبب بهبود یا اختلال عملکرد مغز شود. این ویژگی tDCS را به ابزاری تبدیل کرده است که می‌تواند جهت ارزیابی تخصص عمل یافتگی نیمکره‌ای در برنامه‌ریزی حرکتی و دقت رسیدن به هدف به‌عنوان اجزا یادگیری و کنترل حرکتی استفاده شود. مواد و روش‌ها: دو مطالعه متفاوت طراحی شده است. 53 نفر دانشجوی مرد (1/61±21/34سال) و 43 نفر دانشجوی مرد (1/578±20/442) در مطالعات اول و دوم به ترتیب شرکت کردند. شرکت‌کننده‌ها به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. نواحی C3/C4 و F3/F4 به ترتیب در مطالعات اول و دوم با جریان 2 میلی‌آمپر تحریک شدند. آزمون Repeated Measure جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: در آزمایش اول، برنامه‌ریزی حرکتی گروه Left M1 (تحریک آندی چپ/کاتدی راست) به طور معنی‌داری در مقایسه با سایر گروه‌ها بهبود یافت. در آزمایش دوم، دقت رسیدن به هدف گروه قشر پیش -پیشانی -خلفی -جانبی (تحریک کاتدی راست/آندی چپ) به صورت معنی‌داری در مقایسه با سایر گروه‌ها کاهش یافت. نتیجه‌گیری: داده‌های ما پیشنهاد می‌کند که نیمکره چپ در برنامه‌ریزی حرکتی تخصص یافته است در حالی که نیمکره راست برای دقت رسیدن به هدف تخصص یافته است. این نتایج با فرضیه هیبریدی کنترل حرکت قابل تفسیر است.

واژه‌های کلیدی: مغز، یادگیری، نقش
متن کامل [PDF 1295 kb]   (414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نوروفيزيولوژي



XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها