:: دوره 6، شماره 2 - ( بهار - 1397 ) ::
دوره 6 شماره 2 صفحات 51-59 برگشت به فهرست نسخه ها
اختلال شخصیت مرزی و ناگویی هیجانی در میان دختران دانشجوی دارای مشکلات بین فردی
مهرانگیز پیوسته گر*
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، mpaivastegar@alzahra.ac.ir
چکیده:   (792 مشاهده)

مقدمه: مطالعات نشان داده‌اند که ویژگی‌های اختلال شخصیت مرزی و ناگویی هیجانی می‌تواند بر روند مشکلات بین فردی تأثیر بگذارند. هدف از این مطالعه بررسی ویژگی‌های اختلال شخصیت مرزی و ناگویی هیجانی میان دختران دانشجوی دارای مشکلات بین فردی بود. مواد و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل 150 دانشجوی دختر در دانشگاه الزهرا بود که در پرسشنامه مشکلات بین فردی نمره بالاتر از خط برش داشتند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه مشکلات بین فردی، پرسشنامه ناگویی هیجانی ـ20 و مقیاس اختلال شخصیت مرزی بود. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که دشواری در شناسایی احساس و رفتارهای تکانشی توانایی پیش‌بینی مشکلات بین فردی را دارند. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نقش اختلال شخصیت مرزی و ناگویی هیجانی در مشکلات بین فردی را نشان دادند. این یافته‌ها می‌توانند در برنامه‌های مداخله‌ای در درمان مشکلات بین فردی مفید باشند.

واژه‌های کلیدی: رفتار، درمان، دختران
متن کامل [PDF 1236 kb]   (363 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نورواپيدميولوژي



XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 2 - ( بهار - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها