[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 8، شماره 1 - ( زمستان - 1398 ) ::
دوره 8 شماره 1 صفحات 41-31 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات، درمان فعالسازی رفتاری و درمان شناختی -رفتاری بر افسردگی مقاوم به درمان
رضوان صدرمحمدی ، سیمین غلامرضایی* ، عزت اله قدم پور
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، gholamrezaei_s@yahoo.com
چکیده:   (3820 مشاهده)
مقدمه: افسردگی مقاوم به درمان یک شکل شدید از افسردگی عمده است که اغلب در درمان‌های متعدد با استانداردهای داروهای ضد افسردگی شکست می‌خوردند و یک پیش‌آگهی نامطلوب درازمدت دارند. هدف از این مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات، درمان فعالسازی رفتاری و درمان شناختی -رفتاری بر افسردگی مقاوم به درمان بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌‎آزمایشی با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل می‌باشد. شرکت‌کنندگان همه بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان در شهر رفسنجان، ایران می‌باشند. 60 بیمار مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان که به روانپزشک و دو روانشناس در سال 96 مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. آن‌ها به صورت تصادفی به 4 گروه 15 نفره، 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه افسردگی بک، نشخوار فکری و نارسایی کنش نگرش جمع‌آوری شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد در میزان افسردگی بین سه گروه درمانی با گروه کنترل در سطح پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد. این تفاوت در مرحله پیگیری نیز مشهود بود. علاوه بر این در متغیر نشخوار فکری بین آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات و فعالسازی رفتاری در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌داری وجود دارد. به‌علاوه در سطح نگرش در مرحله پس‌آزمون بین آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات و فعالسازی رفتاری و در مرحله پیگیری بین آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات و درمان شناختی -رفتاری و فعالسازی رفتاری تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، استفاده از روان‌درمانی به‌خصوص آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات به‌عنوان یک مداخله روانشناختی مؤثر در مدیریت افسردگی مقاوم به درمان پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، درمان شناختی -رفتاری، روان‌درمانی
متن کامل [PDF 1730 kb]   (1574 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. World Health Organization. Mental and neurological disorders. http://www.who.int/mediacentre/factsheets /fs265/en/. 2001.
2. Kessler RC, Bromet EJ. The epidemiology of depression across cultures. Annu Rev Public Health. 2013; 34: 119-38. [DOI:10.1146/annurev-publhealth-031912-114409]
3. Belmaker RH, Agam G. Major depressive disorder. N Engl J Med. 2008; 358(1): 55-68. [DOI:10.1056/NEJMra073096]
4. Fava M. Diagnosis and definition of treatment-resistant depression. Biol Psychiatry. 2003; 53(8): 649-59. [DOI:10.1016/S0006-3223(03)00231-2]
5. Wijeratne C, Sachdev P. Treatment-resistant depression: critique of current approaches. Aust N Z J Psychiatry. 2008; 42(9): 751-62. [DOI:10.1080/00048670802277206]
6. Emery G. Overcoming depression: a cognitive behavior protocol for the treatment of depression. USA: New Harbinger Publication. 2000; p. 145-89.
7. Sohrabi N. Psychometric indexes of attitude-deficit scale. Journal Psychological Methods and Models. 2016; 19(6).
8. Watkins ED, Baracaia S. Why do people ruminate in dysphoric moods? Per Indiv Differ. 2001; 30(5): 723-34. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00053-2]
9. Joormann J. Differentioal effect of rumination and dysphoria on the inhibitionof irrelevant emotional material: Evidance from a negative priming task. Cognitive Therapy and Research. 2006; 30(4): 149-60. [DOI:10.1007/s10608-006-9035-8]
10. Neshat-Doost HT, Dalgleish T, Golden A-MJ. Reduced specificity of emotional autobiographical memories following self-regulation depletion. Emotion. 2008; 8(5): 731-6. [DOI:10.1037/a0013507]
11. Werner-Seidler A, Moulds ML. Autobiographical memory characteristics in depression vulnerability: formerly depressed individualsrecall less vivid positive memories. Cogn Emot. 2011; 25(6): 1087-103. [DOI:10.1080/02699931.2010.531007]
12. Conway KP, Compton W, Stinson FS, Grant BF. Lifetime comorbidity of DSM-IV mood and anxiety disorders and specific drug use disorders: results from the national epidemiologic survey on alcohol and related conditions. J Clin Psychiatry. 2006; 67(2): 247-57. [DOI:10.4088/JCP.v67n0211]
13. Williams JM, Barnhofer T, Crane C, Hermans D, Raes F, Watkins E, et al. Autobiographical memory specificity and emotional disorder. Psychological Bulletin. 2007; 133(2): 122-48. [DOI:10.1037/0033-2909.133.1.122]
14. Raes F, Williams GM, Hermans D. Reducing cognitive vulnerability to depression: A preliminary investigation of Memory Specificity Training (MEST)in inpatients withdepressive symptomology. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2009; 40: 24-38. [DOI:10.1016/j.jbtep.2008.03.001]
15. Lejuez CW, Hopko DR, Hopko SD. Ten-year revision of the brief behavioral activation treatment for depression (BATD): revised treatment15- manual (BATD-R). Behavior Modification. 2011; 35: 111-61. [DOI:10.1177/0145445510390929]
16. Dobson KS, Mohammad Khani P. Psychometric characteristics of beck depression inventory-II in patients with major depressive disorder. J Rehab. 2007; 121(29): 82-9.
17. Nolen-Hoeksema S. The role of rumination in depressive disorders and mixed anxiety/depressive symptoms. J Abnorm Psychol. 2000; 109(4): 504-11. [DOI:10.1037/0021-843X.109.3.504]
18. Barlow DH. Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-steptreatment manual. New York: Guilford publications. 2014.
19. Samantha SJ, Otto MW. Behavioral activation treatment for major depression: A randomized trial of the efficacy of augmentation with cognitive control training. J Affect Disord. 2017; 210)1): 265-8. [DOI:10.1016/j.jad.2017.01.003]
20. Zemestani M, Davvodi I, MehrabiZade M, Zargar Y. The effectiveness of group behavioral activation therapy on depression, anxiety, and ruminating symptoms in patients with depression and anxiety. Clincal Psychology Journal. 2012; 4(5): 17-23.
21. Hitchcock C, Hammond E, Rees C, Panesar I, Watson P, Werner-Seidler A, et al. Memory flexibility training to enhance memory specificity and reducedepressive symptomatology in individuals with major depressive disorder:study protocol for a randomised controlled trial. Trials. 2015; 16: 494. doi: 10.1186/s13063-015-1029-y. [DOI:10.1186/s13063-015-1029-y]
22. Nerozbehan M, Forozande E. Investigating the effect of specific memory training on depression and depression of depressed girls. Health Journal. 2016; 5(12): 287-96.
23. Hawley LL, Padesky CA, Hollon SD, Mancuso E, Laposa JM, Brozina K, et al. Cognitive behavior therapy for Depression Using Mind Over Mood: CBT Skill Use and Differential Symptom Alleviation. Behav Ther. 2017; 48(1): 29-44. [DOI:10.1016/j.beth.2016.09.003]
24. Arjmandnia A, Namjo S. The effect of memorizing specialized education (meat) on the influential mechanisms of the extreme clinicalism of story memory in depressed patients with childhood traumatic experience. Journal of Isfahan Medical School. 2016; 33(329).
25. Forozande E, Ranjbarkohen Z. Special events memory and depression: a preliminary study. Quarterly Journal of Psychology and Educational Sciences. 2015; 2(8).
26. Hermans D, Defranc A, Raes F, Williams JMG, Eelen P. Reduced autobiographical memory specificity as an avoidant coping style. British Journal of Clinical Psychology. 2005; 44(4): 583-9. [DOI:10.1348/014466505X53461]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadr Mohammadi R, Gholamrezaie S, Ghadampour E. The Comparison of the Effect of Memory Specificity Training, Behavioral Activation Treatment, and Cognitive Behavioral Therapy on Treatment-Resistant Depression. Shefaye Khatam 2019; 8 (1) :31-41
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2037-fa.html

صدرمحمدی رضوان، غلامرضایی سیمین، قدم پور عزت اله. مقایسه اثربخشی آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات، درمان فعالسازی رفتاری و درمان شناختی -رفتاری بر افسردگی مقاوم به درمان. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1398; 8 (1) :31-41

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2037-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( زمستان - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645