:: جلد 3 - ضميمه تابستان مجله شفاي خاتم 1 - ::
دوره 3 - ضميمه تابستان مجله شفاي خاتم 1 - صفحات 31-25 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار در بیمارستان خاتم‌الانبیاء
پیر حسین کولیوند ، مریم علی حکمی ، فاطمه اقبالی ، زهرا منجمد* ، فرشاد شریفی
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم‌الانبیاء، تهران، ایران ، monjamed2010@yahoo.com
چکیده:   (5086 مشاهده)

مقدمه: آموزش بیمار یکی از نقش‌های مهم و مسئولیت‌‌های مستقل پرستاران می‌باشد که نیاز به توجه ویژه دارد. رضایتمندی بیمار یکی از معیارهای مهم در تعیین کیفیت مراقبت‌های بهداشتی است. در میان عناصر مختلف، آموزش بیمار نقش بسیار مهمی در رضایتمندی بیمار ایفاء می‌کند. این مطالعه به‌منظور تعیین رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار در بیمارستان خاتم‌الانبیاء انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی -مقطعی می‌باشد که 595 بیمار از همۀ بخش‌ها (بجز اورژانس و درمانگاه‌) در بیمارستان خاتم‌الانبیاء در سال 1394 انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامۀ رضایت بیماران از کیفیت آموزش بیمار بود و آنالیز داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی از قبیل کای اسکوئر پیرسون انجام شد. یافته‌ها: بیشتر بیماران (92/2%) سطح بالایی از رضایت را نسبت به کیفیت آموزش بیمار داشتند. هیچ ارتباطی بین رضایتمندی بیمار و جنس، سن و همچنین سطح آموزش وجود نداشت. با این وجود یک همبستگی مثبت بین بخش‌هایی که بیماران بستری بودند و رضایتمندی بیمار مشاهده شد. بالاترین سطح رضایتمندی (100%) توسط بیماران بستری شده در بخش زنان و زایمان گزارش شد. نتیجه‌گیری: داده‌ها نشان دادند که رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار ممکن است یک شاخص با ارزش برای تعیین کیفیت خدمات در میان بخش‌های مختلف در یک بیمارستان باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار به‌عنوان موضوع، رضایت بیمار، مراقبت پرستاری
متن کامل [PDF 578 kb]   (4838 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 3 - ضميمه تابستان مجله شفاي خاتم 1 - برگشت به فهرست نسخه ها