:: دوره 4، شماره 3 - ( تابستان - 1395 ) ::
دوره 4 شماره 3 صفحات 50-41 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان بیماران بستری در بخش قلب بیمارستان شهید مدرس، تهران، ایران
احمد علی پور ، مهناز علی اکبری دهکردی ، سمیرا حسن زاده پشنگ* ، رضا فرجی
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Hasanzadeh60@yahoo.com
چکیده:   (5220 مشاهده)

مقدمه: هوش هیجانی به­ عنوان یکی از مهم­ ترین اجزاء سلامت روانی و جسمانی در نظر گرفته شده است. هدف اصلی از مطالعۀ حاضر بررسی تأثیرات آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان در میان بیماران بستری در بخش قلب بیمارستان شهید مدرس، تهران، ایران بود. مواد و روش ­ها: این پژوهش یک مطالعۀ نیمه تجربی بود و اجزای آن همۀ زنان بستری شده با بیماری عروق کرونر بود. از این­ ها 30 نفر توسط نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه­ های آزمایش و کنترل. پس از سنجش سلامت روان توسط پرسشنامۀ سلامت عمومی، دورۀ آموزشی هوش هیجانی به گروه آزمایش در 7 جلسۀ 90 دقیقه‌ای آموزش داده شد. پس از اتمام فرایند آموزش، هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامۀ سلامت عمومی دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که دورۀ آموزشی هوش هیجانی میزان سلامت روان و همچنین اجزاء مختلف عملکرد اجتماعی را افزایش داد و میزان افسردگی و علایم جسمانی در گروه آزمایش را کاهش داد. اگرچه این آموزش بر سطح اضطراب در این بیماران اثر نداشت. نتیجه­ گیری: آموزش هوش هیجانی نقش مهمی در افزایش میزان سلامت روان در میان زنان با بیماری عروق کرونر دارد. این آموزش می­ تواند در برنامه­ های مداخلات درمانی و پیشگیری مانند برنامه­ های آموزشی برای بیماران با بیماری قلبی -عروقی استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، سلامت روان، بیماران
متن کامل [PDF 678 kb]   (2928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( تابستان - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها