TY - JOUR JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam JO - Shefaye Khatam VL - 4 IS - 2 PY - 2016 Y1 - 2016/6/01 TI - A Comparison of Theory of Mind and Empathy in Male and Female Students at University of Welfare and Rehabilitation Sciences in Tehran TT - مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران N2 - مقدمه: همدلی و نظریۀ ذهن ظرفیت­ هایی هستند که برای روابط انسانی ضروری می­ باشند، توانایی­ هایی که همبستگی بالایی با هم دارند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که زنان در همدلی بهتر از مردان هستند. اگرچه با استفاده از نظریۀ ذهن این نتایج تأیید نشده بود. هدف از مطالعۀ حاضر مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تهران بود. مواد و روش­‌ها: پژوهش یک مطالعۀ توصیفی –مقایسه­ ای بود. 100 دانشجوی مقطع کارشناسی، 50 مرد و 50 زن (به علت اندازۀ جمعیت با استفاده از فرمول کوکران) از رشته­‌های مختلف توانبخشی در این مطالعه شرکت کردند. آن­ ها توسط نمونه­ گیری سهمیه­ ای غیراحتمالی انتخاب شدند. پرسشنامۀ همدلی داویس و آزمون چشم­ های بارون کوهن برای این ارزیابی استفاده شد. یافته­‌ها: یافته‏ ها نشان داد که با توجه به نمرات آزمون همدلی، زنان به طور قابل توجهی بهتر از مردان بودند. اگرچه تفاوت معنی ­دار آماری بین مردان و زنان در نمرات آزمون نظریۀ ذهن وجود نداشت. نتیجه‌گیری: یک دلیل محتمل برای داده ­های متفاوت بین دو روش استفاده شده در این مطالعه ممکن است ماهیت خودگزارشی پرسشنامۀ همدلی باشد. انتظار می رفت زنان در جامعه همدل­ تر باشند و این می­ تواند پاسخ­ های آن­ ها را تحت تأثیر قرار دهد. آزمون نظریۀ ذهن بر حالت­ های ذهنی پیچیده ­تر تأکید دارد و آزمون­ های همدلی در یک روش غیرمستقیم می­ تواند یک آزمون قابل اطمینان­‌تر باشد. SP - 19 EP - 26 AU - Soltani Azemat, Ebrahim AU - Mohammadian, Abolfazl AU - Kamie, Maryam AU - Jebreeili, Maryam AU - Doolatshahi, Behrooz AD - Department of Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran KW - Empathy KW - Theory of Mind KW - Rehabilitation UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-936-fa.html DO - 10.18869/acadpub.shefa.4.2.19 ER -