RT - Journal Article T1 - 8A Conceptual Model for Death Education JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam YR - 2017 JO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VO - 5 IS - 4 UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-1418-fa.html SP - 98 EP - 109 K1 - Death K1 - Mental Health K1 - Education AB - مقدمه: مرگ واقعیت اجتناب‌ناپذیر است و هر شخصی ممکن است پاسخ و رفتاری منحصر به فرد نسبت به آن داشته باشد. آموزش مرگ به تنوعی از فعالیت‌ها و تجربه‌های آموزشی مرتبط با مرگ اشاره دارد. این موضوع‌های مهم معناها و نگرش‌ها نسبت به مرگ، فرایندهای مردن، اندوه و داغدیدگی و مراقبت از افرادی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، هستند. آمادگی برای مرگ یکی از مهم‌ترین وظایف در مراقبت‌های پایان زندگی است. با وجود اهمیت برنامه‌ریزی برای مراقبت‌های پایان زندگی، برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دانش و مهارت کافی جهت آمادگی مراجعان خود برای قرار گرفتن در معرض مرگ را ندارند. آموزش مرگ یک رویکرد مرتبط بین‌المللی برای مشاوره و روان‌درمانی غم، داغدیدگی و خودکشی می‌باشد. رویکردهای مختلفی برای برنامه آموزش مرگ شامل رویکردهای تعلیمی، تجربی و مدل مفهومی 8A وجود دارد. برنامه آموزش مرگ فرم‌های رسمی و غیررسمی با روش‌های متنوعی دارد. نتیجه‌گیری: مدل 8A به‌عنوان چارچوبی برای ارائه آموزش مرگ به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند مددکاران اجتماعی، پرستاران، پزشکان، متخصصان بالینی، روانشناسان، روانپزشکان فراهم گردیده است. مدل 8A از طریق بهبود آگاهی، دانش، نگرش و عمل در افراد می‌تواند رفتارهای مرتبط با مرگ را تغییر دهد. LA eng UL http://shefayekhatam.ir/article-1-1418-fa.html M3 10.18869/acadpub.shefa.5.4.98 ER -