AU - Sheikh, Mahmoud AU - Ramezani, Shahin AU - Maghsoudy, Golaleh AU - Ahmadi, Khaled TI - The Effects of Spark Training on Visual-Spatial Working Memory Operation in Children with Mental Retardation PT - JOURNAL ARTICLE TA - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam JN - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VO - 7 VI - 3 IP - 3 4099 - http://shefayekhatam.ir/article-1-1943-fa.html 4100 - http://shefayekhatam.ir/article-1-1943-fa.pdf SO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam 3 AB  - مقدمه: کودکان مبتلا به کم‏ توانی ذهنی که گروه گسترد‏ه‏ ای از دریافت‏ کنندگان خدمات بهداشتی هستند، بیش از دو درصد از جمعیت را تشکیل می‏ دهند.‏ کم‏ توانی ذهنی با محدودیت ‏های معنی‌داری در عملکرد ذهنی و رفتار سازشی و همچنین در مهارت‏ های ادراکی و عملی همراه است. بر اساس مطالعات یکی از ابزارهای مهمی ‏که می‏ تواند بر توانایی‌های شناختی مانند حافظه تأثیرگذار باشد فعالیت بدنی می‏ باشد. با توجه به مشکلات حافظه در کودکان مبتلا به ‏کم ‏توانی ذهنی‏، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات اسپارک بر عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی در کودکانی که از کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند، انجام شد. مواد و رو‌ش‌ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان ‏کم ‏توان ‏ذهنی آموزش‌پذیر در ارومیه بودند. 20 پسر ‏کم‏ توان ذهنی با میانگین سنی 9 تا 12 سال انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه اسپارک که شامل فعالیت‏ های تقویتی و همچنین بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 18 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع‌آوری داده ‏های حافظه دیداری -فضایی آزمون کرسی بلاک ‏مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها:‌ نتایج نشان داد تفاوت معنی‌داری در نمره حافظه کاری دیداری -فضایی بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. نتیجه‌گیری:‌ تمرینات اسپارک می‏ تواند موجب بهبود عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی کودکان ‏کم‏ توان ذهنی آموزش‌پذیر گردد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam PG - 13 PT - Research --- Open Access, CC-BY-NC YR - 2019