TY - JOUR T1 - The Effects of Spark Training on Visual-Spatial Working Memory Operation in Children with Mental Retardation TT - تأثیر تمرینات اسپارک بر عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی کودکان مبتلا به ‌کم‌ توانی ذهنی JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam JO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VL - 7 IS - 3 UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-1943-fa.html Y1 - 2019 SP - 13 EP - 22 KW - Child KW - Exercise KW - Memory KW - Short-Term N2 - مقدمه: کودکان مبتلا به کم‏ توانی ذهنی که گروه گسترد‏ه‏ ای از دریافت‏ کنندگان خدمات بهداشتی هستند، بیش از دو درصد از جمعیت را تشکیل می‏ دهند.‏ کم‏ توانی ذهنی با محدودیت ‏های معنی‌داری در عملکرد ذهنی و رفتار سازشی و همچنین در مهارت‏ های ادراکی و عملی همراه است. بر اساس مطالعات یکی از ابزارهای مهمی ‏که می‏ تواند بر توانایی‌های شناختی مانند حافظه تأثیرگذار باشد فعالیت بدنی می‏ باشد. با توجه به مشکلات حافظه در کودکان مبتلا به ‏کم ‏توانی ذهنی‏، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات اسپارک بر عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی در کودکانی که از کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند، انجام شد. مواد و رو‌ش‌ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان ‏کم ‏توان ‏ذهنی آموزش‌پذیر در ارومیه بودند. 20 پسر ‏کم‏ توان ذهنی با میانگین سنی 9 تا 12 سال انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه اسپارک که شامل فعالیت‏ های تقویتی و همچنین بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 18 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع‌آوری داده ‏های حافظه دیداری -فضایی آزمون کرسی بلاک ‏مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها:‌ نتایج نشان داد تفاوت معنی‌داری در نمره حافظه کاری دیداری -فضایی بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. نتیجه‌گیری:‌ تمرینات اسپارک می‏ تواند موجب بهبود عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی کودکان ‏کم‏ توان ذهنی آموزش‌پذیر گردد. M3 10.29252/shefa.7.3.13 ER -