TY - JOUR T1 - The Role of Meta-Cognition and Verbal Ability in the Prediction of the Mathematical Performance of Preschool Children TT - نقش فراشناخت و توانایی کلامی در پیش‌بینی عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam JO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VL - 7 IS - 4 UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-1996-fa.html Y1 - 2019 SP - 41 EP - 50 KW - Metacognition KW - Language KW - Mathematics N2 - مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش فراشناخت و توانایی کلامی در پیش‌بینی عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. از کودکان پیش‌دبستانی در شهرستان ایلخچی در سال 97-96 تعداد 196 کودک پیش‌دبستانی بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از عملکرد ریاضی، آزمون فراشناخت سالونن و آزمون توانایی کلامی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین فراشناخت و توانایی کلامی با عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که فراشناخت و توانایی‌های کلامی قادرند عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: از فراشناخت و توانایی کلامی در بهبود عملکرد ریاضی کودکان می‌توان بهره برد. M3 10.29252/shefa.7.4.41 ER -