AU - Basharpoor, Sajjad AU - Zakibakhsh Mohammadi, Nasim AU - Narimani, Mohammad TI - The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on Beta Asymmetry in Frontal Regions of Two Hemispheres in People with Borderline Personality Disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam JN - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VO - 8 VI - 2 IP - 2 4099 - http://shefayekhatam.ir/article-1-2069-fa.html 4100 - http://shefayekhatam.ir/article-1-2069-fa.pdf SO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam 2 AB  - مقدمه: شیوع اختلال شخصیت مرزی نسبت به سایر انواع اختلالات شخصیت بیشتر است. نشان داده شده است که برخی نقایص عصب‌شناختی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی از قبیل نقص در بازداری شناختی و رفتارهای خودآسیب‌رسان وجود دارد، ولی مطالعاتی با هدف مداخله در این نقایص کمتر انجام شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن EEG در باند بتا در بین دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با اختلال شخصیت مرزی در سال تحصیلی 96-97 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 40 نفر از آن‌ها به روش غربالگری با استفاده از مقیاس اختلال شخصیت مرزی و مصاحبه بالینی ساختاریافته SCID-II انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله آموزش حافظه کاری هیجانی دریافت کردند ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله‌ای ارائه نشد. برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز از مناطق لوب پیشانی (Fp1, Fp2, F3, F4, F7, F8) از دستگاه EEG استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات عدم تقارن بتا بین دو نیمکره راست و چپ برای آزمودنی‌های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون افزایش یافته است. آموزش حافظه کاری هیجانی می‌تواند باعث افزایش عدم تقارن بتا در بین دو نیمکره شود. این روش مداخله می‌تواند با افزایش موج بتا در نیمکره چپ نسبت به نیمکره راست عدم تقارن بتا را افزایش دهد. نتیجه‌گیری: آموزش حافظه کاری هیجانی می‌تواند محور اصلی بهبود عدم تقارن بتا دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam PG - 55 PT - Research --- Open Access, CC-BY-NC YR - 2020