RT - Journal Article T1 - Prediction Role of Working Memory and Sustained Attention in Sleep Quality of Children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam YR - 2020 JO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VO - 8 IS - 2 UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-2087-fa.html SP - 9 EP - 17 K1 - Attention Deficit Disorder with Hyperactivit K1 - Sleep K1 - Behavior Rating Scale AB - مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مشکلات خواب، حافظه فعال و نگهداری توجه کودکان واجد اختلال نقص توجه -بیش فعالی بود. مواد و روش‌ها: یک پژوهش همبستگی در این بررسی استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه کلیه دانش‌آموزان واجد تشخیص اختلال نقص توجه -بیش فعالی مقطع ابتدایی اداره آموزش پرورش منطقه 3 اصفهان که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دادند. به 200 نفر از والدین دانش‌آموزان 11-7 سال پرسشنامه حاوی سؤالات مربوط به مقیاس درجه‌بندی مشکلات رفتاری و کیفیت خواب ارائه شد. بعد از حذف پرسشنامه‌های فاقد اعتبار، بر اساس نمره برش خرده مقیاس بیش فعالی پرسشنامه کانرز، آزمون حافظه فعال ان-بک و عملکرد پیوسته در 65 دانش‌آموز مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین کیفیت خواب با حافظه فعال دانش‌آموزان نقص توجه –بیش فعالی رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد. اما بین کیفیت خواب و نگهداری توجه رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که مشکلات خواب می‌تواند عملکرد حافظه فعال را کاهش داده و بر عملکردهای شناختی کودکان تأثیر بگذارد. LA eng UL http://shefayekhatam.ir/article-1-2087-fa.html M3 10.29252/shefa.8.2.9 ER -