TY - JOUR T1 - The Effect of Quality System Management on Patient Centeredness in an Infertility Care Center TT - تأثیر سیستم مدیریت کیفیت بر درمان بیمار محور در یک مرکز درمان ناباروری JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam JO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VL - 3 IS - 3 UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-954-fa.html Y1 - 2015 SP - 53 EP - 62 KW - Management Quality Circles KW - Outcome and Process Assessment (Health Care) KW - Infertility N2 - مقدمه: درمان بیمار محور میزان تعامل بین پزشکان و بیمار است که نیاز به دید و درکی از بیمار به­عنوان یک انسان علاوه بر بیماری دارد. از آنجایی که هدف از ایجاد سیستم­های مدیریت کیفیت، پاسخگویی، شفافیت و عدالت است، این مطالعه به­منظور بررسی تأثیر سیستم مدیریت کیفیت در درمان بیمار محور انجام شد. مواد و روش­ها: جامعۀ مورد مطالعه شامل تمام بیماران در مرکز درمان ناباروری با حجم نمونۀ 384 نفر به واسطۀ روش مورگان به دست آمد. پرسشنامۀ تأیید شدۀ درمان بیمار محور -ناباروری با 45 سؤال در 8 بعد، دسترسی (2 سؤال)، اطلاعات و توضیحات (12 سؤال)، مهارت­های ارتباطی کارکنان (6 سؤال)، مشارکت در درمان (3 سؤال)، احترام به ارزش ها و نیازها (6 سؤال)، مدت درمان (6 سؤال)، کارکنان واجد شرایط (6 سؤال) و سازماندهی مراقبت (4 سؤال) اندازه­گیری شد. بعد از استقرار سیستم مدیریت کیفیت، همان پرسشنامه دوباره استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی­داری در هیچ یک از ابعاد درمان بیمار محور قبل و بعد از استقرار سیستم مدیریت کیفیت وجود ندارد. نتیجه­گیری: سیستم مدیریت کیفیت در درمان بیمار محور موثر نیست و باید در کنار سایر مدل­های کیفیت استفاده شود. M3 10.18869/acadpub.shefa.3.3.53 ER -