@ARTICLE{Pajouhinia, author = {Eskandari, Hossein and Pajouhinia, Shima and Abavisan, Yalda and }, title = {Explanation of Psychological Problems Based on Cognitive Flexibility and Self Differentiation}, volume = {4}, number = {3}, abstract ={مقدمه: انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مدل‏ های مناسبی برای شناخت مشکلات روانی هستند که مردم از طریق آن می‏ توانند با چالش‏ های متعدد مواجه شوند. هدف از این مطالعه بررسی رابطۀ بین انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود با مشکلات روانی در میان دانشجویان دختر در دانشگاه علامه طباطبائی بود. مواد و روش‏ ها: روش این پژوهش توصیفی –همبستگی بوده و جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دختر در دانشگاه علامه طباطبائی در تهران که در سال 94-93 مشغول تحصیل بودند، می ‏باشد. با استفاده از روش نمونه‏ گیری خوش ه‏ای چندگانۀ تصادفی یک گروه از 380 دانشجو انتخاب شدند. ابزارها پرسشنامه‏ های انعطاف پذیری شناختی، تمایزیافتگی خود و چک لیست علایم SCL-90-R بودند. داده‎ها به وسیلۀ شاخص‏ های آماری توصیفی، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‏ ها: تجزیه و تحلیل یک همبستگی معنی-دار بین نمرۀ کلی مشکلات روانی با انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود را نشان داد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود می‏توانند ابعاد و درجات مختلف مشکلات روانی در دانشجویان را تبیین نمایند. نتیجه‏ گیری: مطالعۀ انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود روش ‏های مؤثری در درک عوامل اساسی مرتبط با مشکلات روانی هستند. ارزیابی این عوامل می‏ تواند منجر به یک روش جدید در پیشگیری و درمان مشکلات روانی گردد. }, URL = {http://shefayekhatam.ir/article-1-970-fa.html}, eprint = {http://shefayekhatam.ir/article-1-970-fa.pdf}, journal = {The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam}, doi = {10.18869/acadpub.shefa.4.3.18}, year = {2016} }