%0 Journal Article %A Ghadiri, Farhad %A Mosadegh, younes %A Alghosi, Mohammad %A Golzari, Zahra %T The Effect of Secondary Cognitive Task on Time of the Stance Phase of People with Down Syndrome %J The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam %V 9 %N 1 %U http://shefayekhatam.ir/article-1-2020-fa.html %R 10.52547/shefa.9.1.36 %D 2020 %K Down Syndrome, Walking, Attention, %X مقدمه: محدودیت شناختی در یادگیری افراد سندرم داون اثر گذار است. علاوه بر این عملکرد حرکتی نامناسب و پایین بودن تون عضلانی از جمله عوامل اصلی اختلال کنترل قامت و بی‌ثباتی راه رفتن در سندرم داون است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تکلیف ثانویۀ شناختی بر زمان مرحلۀ استانس گام برداری افراد سندرم داون بود. مواد و روش ها: 20 پسر دارای سندرم داون با میانگین سنی 2/28 ±11/50 از انجمن سندرم داون رشت، بندرانزلی و لاهیجان استان گیلان ایران در این تحقیق شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان دو تکلیف شناختی متفاوت را حین راه رفتن بر روی دستگاه فوت مدیسنس اجرا کردند و زمان مرحلۀ استانس آن‏ ها اندازه‌گیری شد. یافته ها: نتایج به دست آمده تفاوت معناداری در مرحلۀ برخورد پاشنه بین عوامل درون‌گروهی در پای راست و چپ نشان نداد. درحالی‏ که در مرحلۀ برخورد کف پا، مرحله میانی، جدا شدن پاشنه و جدا شدن پنجۀ استانس گام‌برداری نتایج به دست آمده بیان‌گر تفاوت معناداری بین عوامل درون‌گروهی برای پای چپ و راست بود. بنابراین یک تفاوت معناداری بین عوامل درون گروهی در پای چپ و راست مشاهده شد. نتیجه ‏گیری: داده‏ های به دست آمده نشان داد که سنجش مرحله استانس گام‌برداری در افراد سندرم داون می‌تواند در جهت ارزیابی کارکرد حرکتی کودکان سندرم داون مورد استفاده قرار گیرد. %> http://shefayekhatam.ir/article-1-2020-fa.pdf %P 36-44 %& 36 %! %9 Research --- Open Access, CC-BY-NC %L A-10-703-1 %+ Department of Physical Education and Sport Science, Faculty of Shahid Khodadadi, Gilan Branch, Technical and Vocational University (TVU), Gilan, Iran %G eng %@ 2322-1887 %[ 2020