RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Autobiographical Memory Training on Cognitive Abilities, Emotion Regulation, and Emotional Dysphoria in Depressed Adolescent Girls JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam YR - 2022 JO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VO - 10 IS - 4 UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-2282-fa.html SP - 62 EP - 70 K1 - Emotional Regulation K1 - Depression K1 - Memory AB - مقدمه: بیماران افسرده با مشکلاتی در زمینه توانایی‌های شناختی و تنظیم هیجانات مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش اختصاصی‌سازی حافظه سرگذشتی بر توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دختران نوجوان افسرده شهر یزد بود. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دختران نوجوان افسرده شهر یزد در سال 1400-1399 بود. حجم نمونه بر اساس نوع تحقیق تعداد 26 دختر نوجوان بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 13 نفری تقسیم شدند. آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی در مورد آن‌ها اجرا شد. همچنین جهت بررسی پایداری نتایج به فاصله زمانی دو ماه پس از آموزش، دوره پیگیری انجام شد. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به پرسشنامه توانایی‌های شناختی نجاتی (1392)، نظم ‌بخشی هیجانی گراتز و روئمر (2004) و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (1994) پاسخ دادند. یافته‌ها: آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی بر توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دختران نوجوان افسرده در سطح 0/01>P تاثیر معنی‌دار دارد. نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش آموزش اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای تشخیص و پیگیری پیامدهای اختلال افسردگی مطرح شود و همچنین در طرح مداخله آموزشی اختصاصی سازی حافظه سرگذشتی برای این اختلال مورد استفاده قرار گیرد. LA eng UL http://shefayekhatam.ir/article-1-2282-fa.html M3 10.52547/shefa.10.4.62 ER -