The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
Shefaye Khatam
Medical Sciences
http://shefayekhatam.ir
1
admin
2322-1887
2345-4814
10.61186/shefa
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
4
4
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ شخصیت هگزاکو در میان دانشآموزان
Psychometric Properties of HEXACO Personality Inventory among Students
روانشناسی
Psycology
پژوهشي
Research --- Open Access, CC-BY-NC
<p style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> شخصیت، یک الگوی نسبتاً پایدار از صفات، گرایشها و یا ویژگیهایی که تا حدودی در رفتار ایجاد ثبات میکند، میباشد. به طور اختصاصیتر شخصیت از مجموعهای از صفات یا گرایشها که منجر به تفاوتهای فردی در رفتار و همچنین ثبات و دوام رفتار در طول زمانهای مختلف و موقعیتهای گوناگون میشود، تشکیل شده است. هدف از این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ شخصیت هگزاکو در دانشآموزان بود. <strong>مواد و روشها:</strong> این یک مطالعۀ توصیفی از آزمون روانسنجی و اعتباریابی بود. یک نمونهای از 473 شرکت کننده (242 دختر و 231 پسر) در سنین 15 تا 19 سال به طور تصادفی از میان دانشآموزان ساکن در سردشت، ایران انتخاب شده بودند. <strong>یافتهها:</strong> با استفاده از آلفای کرونباخ، ضریب اعتبار کلی، صداقت و فروتنی، تهییجپذیری، برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی و گشودگی نسبت به تجربه به ترتیب: 0/692، 0/480، 0/708، 0/569، 0/631، 0/548، 0/419 به دست آمد. علاوه بر این نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اجزاء اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 16 عوامل اشباع شده بود که با هم 59/161 درصد از واریانس را تبیین کرد. پس از اجرای تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول هفت عامل (با نامهای تهییجپذیری، خود کمبینی، برونگرایی، صداقت و فروتنی، سازگاری، وظیفهشناسی، و گشودگی نسبت به تجربه) تأیید شد. تفاوت معنیداری بین نمرات میانگین شخصیت دانشآموزان دختر و پسر مشاهده شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> یافتهها پیشنهاد میکنند که پرسشنامۀ شخصیت هگزاکو دارای اعتبار رضایتبخشی میباشد و میتواند برای سنجش شخصیت دانشآموزان ایرانی استفاده شود.</p>
<p class="a" style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify;"><span style="font-family: tahoma;"><font size="2"><font color="#000000"><b>Introduction:</b> Personality is a relatively stable pattern of traits, tendencies, or attributes that partly stabilize behavior. More specifically, personality is comprised of a collection of traits or tendencies that leads to individual differences in behavior as well as behavior stability and durability over time in various situations. This study aimed at investigating the psychometric properties of HEXACO Personality Inventory in students. <b>Materials and Methods:</b> This was a descriptive study of psychometric and validation test. A sample of 473 participants (242 females and 231 males), aged 15 to 19 years, were selected randomly among the students living in Sardasht, Iran. <b>Results:</b> Using Cronbach's alpha, the validity coefficients of the overall inventory, honesty and modesty, <span new="" style="line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 10.0pt;" times="">emotionality</span>, extraversion, adaptability, <span new="" style="line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 10.0pt;" times="">Conscientiousness</span>, and openness to experience were obtained as 0.692, 0.480, 0.708, 0.569, 0.631, 0.548, and 0.419, respectively. Moreover, results from analysis of the main components and varimax rotation showed that the questionnaire was saturated with 16 factors that together explained 59.161% of the variance. After implementation of the first-order confirmatory factor analysis, seven factors (namely <span new="" style="line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 10.0pt;" times="">emotionality</span>, lack of self-worth, extraversion, honesty and modesty, adaptability, <span new="" style="line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 10.0pt;" times="">conscientiousness</span>, and openness to experience) were confirmed. A significant difference was observed between the mean personality scores of male and female students.<b> Conclusion:</b> Findings suggest that the HEXACO Personality Inventory has satisfactory validity and can be used for evaluation of the personality of Iranian students.</font></font></span><font size="2"><font color="#000000"><font face="Times New Roman"></font></font></font></p>
شخصیت, روانسنجی, پرسشنامۀ شخصیت
Personality, Psychometrics, Personality Inventory
50
60
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-161-2&slc_lang=fa&sid=1
Setareh
Khezri
ستاره
خضری
100319475328460016915
100319475328460016915
No
Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران، ایران
Davood
Manavipour
داود
معنویپور
Manavipor53@yahoo.com
100319475328460016916
100319475328460016916
Yes
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران