The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
Shefaye Khatam
Medical Sciences
http://shefayekhatam.ir
1
admin
2322-1887
2345-4814
10.61186/shefa
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
5
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی
The Effect of Neurofeedback Training on Sustain Attention and Working Memory in Male Elementary School Students with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorde
روانشناسی
Psycology
پژوهشي
Research --- Open Access, CC-BY-NC
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> بسیاری از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی به اختلال در عملکردهای اجرایی مربوط است که ممکن است توسط آموزش نوروفیدبک بهبود یابند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. <strong>مواد و روشها: </strong>این مطالعه یک بررسی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ورامین در سال 1394 بود. 30 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازهگیری توجه پایدار و حافظه کاری به ترتیب آزمونهای کامپیوتری CPT و N-back انجام شد. <strong>یافتهها:</strong> اختلاف معنیداری بین میانگینهای توجه پایدار و حافظه کاری گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون وجود داشت. آموزش نوروفیدبک به طور معنیداری توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را افزایش داد. <strong>نتیجهگیری:</strong> یافتهها استفاده از آموزش نوروفیدبک جهت بهبود اختلال شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را پیشنهاد میدهد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Several difficulties of students with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) are related to executive dysfunctions, which may improve by neurofeedback training. This study was aimed to investigate the effect of neurofeedback training on sustain attention and working memory in male elementary school students with ADHD. <strong>Materials and Methods:</strong> This study was a quasi-experimental investigation with a pretest-posttest design. The statistical population were included male elementary school students with ADHA that referred to counseling centers of Varamin city in 2015. Thirty students were selected using sampling method and randomly divided into two groups. The experimental group educated twelve 60-minute-sessions of neurofeedback training. To assess sustain attention and working memory, CPT and N-back computerized tests were performed, respectively. <strong>Results:</strong> There was a significant difference between the averages of sustains attention and working memory of experimental and control groups in the posttest stage. The neurofeedback training significantly increased sustain attention and working memory in male elementary school students with ADHD. <strong>Conclusion:</strong> The findings suggest use of neurofeedback training to improve cognitive dysfunction in children with ADHD.</p>
نوروفیدبک, توجه, اختلال شناختی
Neurofeedback, Attention, Cognitive Dysfunction
5
13
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-240-3&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Dashtbozorgi
زهرا
دشتبزرگی
100319475328460020191
100319475328460020191
No
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
Mehri
Dadashpour Ahangar
مهری
داداشپور آهنگر
100319475328460020192
100319475328460020192
No
Department of Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran
گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
Sahar
Aminalsharieh
سحر
امینالشریعه
100319475328460020193
100319475328460020193
No
Department of Psychology, Khorasan Razavi Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Neyshaboor, Iran
گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
Jamal
Ashoori
جمال
عاشوری
100319475328460020194
100319475328460020194
No
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Marjan
Alizadeh
مرجان
علیزاده
alizadeh1531@yahoo.com
100319475328460020195
100319475328460020195
Yes
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران