OTHERS_CITABLE
وابستگی احتمالی میان عفونتهای نوکاردیایی و بیماری پارکینسون
مقدمه: بیماری پارکینسون یکی از رایجترین اختلالات مزمن سیستم اعصاب مرکزی است. عوامل ژنتیکی و محیطی بهعنوان ریسک فاکتورهای این بیماری شناخته شدهاند. نتیجه گیری: چندین مطالعه نشان دادهاند که بیماریهای عفونی، بهخصوص عفونتهای سیستم اعصاب مرکزی نوکاردیایی احتمالاً در ابتلاء به این بیماری نقش دارند.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1410-fa.pdf
2017-09-24
1
4
10.18869/acadpub.shefa.5.4.1
نوکاردیا
آبسه مغزی
سیستم اعصاب مرکزی
Probable Association between Nocardial Infections and Parkinson\'s Disease
Introduction: Parkinson's disease is one of the most common chronic disorders of the central nervous system. Genetic and environmental factors are known as risk factors for this disease. Conclusion: Several investigations have shown that infectious diseases, especially central nervous system nocardiosis, are likely to contribute to the onset of this disease.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1410-en.pdf
2017-09-24
1
4
10.18869/acadpub.shefa.5.4.1
Nocardia
Brain Abscess
Central Nervous System
Masoud
Keikha
masoudkeikha@outlook.com
1
Department of Microbiology, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی
مقدمه: بسیاری از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی به اختلال در عملکردهای اجرایی مربوط است که ممکن است توسط آموزش نوروفیدبک بهبود یابند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. مواد و روشها: این مطالعه یک بررسی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ورامین در سال 1394 بود. 30 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازهگیری توجه پایدار و حافظه کاری به ترتیب آزمونهای کامپیوتری CPT و N-back انجام شد. یافتهها: اختلاف معنیداری بین میانگینهای توجه پایدار و حافظه کاری گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون وجود داشت. آموزش نوروفیدبک به طور معنیداری توجه پایدار و حافظه کاری در دانشآموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را افزایش داد. نتیجهگیری: یافتهها استفاده از آموزش نوروفیدبک جهت بهبود اختلال شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را پیشنهاد میدهد.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1412-fa.pdf
2017-09-24
5
13
10.18869/acadpub.shefa.5.4.5
نوروفیدبک
توجه
اختلال شناختی
The Effect of Neurofeedback Training on Sustain Attention and Working Memory in Male Elementary School Students with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorde
Introduction: Several difficulties of students with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) are related to executive dysfunctions, which may improve by neurofeedback training. This study was aimed to investigate the effect of neurofeedback training on sustain attention and working memory in male elementary school students with ADHD. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental investigation with a pretest-posttest design. The statistical population were included male elementary school students with ADHA that referred to counseling centers of Varamin city in 2015. Thirty students were selected using sampling method and randomly divided into two groups. The experimental group educated twelve 60-minute-sessions of neurofeedback training. To assess sustain attention and working memory, CPT and N-back computerized tests were performed, respectively. Results: There was a significant difference between the averages of sustains attention and working memory of experimental and control groups in the posttest stage. The neurofeedback training significantly increased sustain attention and working memory in male elementary school students with ADHD. Conclusion: The findings suggest use of neurofeedback training to improve cognitive dysfunction in children with ADHD.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1412-en.pdf
2017-09-24
5
13
10.18869/acadpub.shefa.5.4.5
Neurofeedback
Attention
Cognitive Dysfunction
Zahra
Dashtbozorgi
1
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
AUTHOR
Mehri
Dadashpour Ahangar
2
Department of Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran
AUTHOR
Sahar
Aminalsharieh
3
Department of Psychology, Khorasan Razavi Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Neyshaboor, Iran
AUTHOR
Jamal
Ashoori
4
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
AUTHOR
Marjan
Alizadeh
alizadeh1531@yahoo.com
5
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر خواب در پاسخ به تصاویر شاد و غم
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که تغییرات در مدت زمان متوسط خواب تأثیرات ناخوشایندی بر عملکردهای فیزیولوژی و شناختی افراد دارد. به عبارت دیگر ثبت و تحلیل سیگنالهای بیولوژیکی یکی از مطمئنترین روشها برای مطالعه پاسخهای احساسی هستند که شرکتکننده بهندرت قادر است آنها را به طور داوطلبانه جعل کند. تأثیرات خواب بر پارامترهای فیزیولوژیکی افراد در پاسخ به احساسات به اندازه کافی در نظر گرفته نشده است، این مطالعه تلاش کرده است یک سنجش جامع از روشهای تحلیل سیگنال، جهت آزمودن اختلافها در پارامترهای خودمختار شامل الکتروکاردیوگرام و هدایت الکتریکی پوست فراهم کند. مواد و روشها: سیگناهای خودمختار 47 دانشجو در هنگام تماشای تصاویر شاد و غمگین جمعآوری و تحلیل شد. برای این منظور، طیف وسیعی از ویژگیهای خطی و غیرخطی از سیگنالها استخراج گردید و تفاوت میان دو گروه با استفاده از آزمون ناپارامتری من ویتنی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: 22 نفر از شرکتکنندهها خواب طبیعی داشتند (میانگین سن 67/1 ± 32/21 سال) در حالی که 25 نفر از افراد خواب ناکافی (میانگین سن 64/1 ± 88/21 سال) داشتند. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که پاسخهای فیزیولوژیکی به تحریکات احساسی به طول مدت خواب بستگی دارد. بالاترین درصد تفکیک به ویژگیهای غیرخطی سیگنال GSR در پاسخ به تصاویر غمگین اختصاص دارد. از این میان شاخصهای پوانکاره تفاوت معنیداری را میان دو گروه نشان داد. نتایج تحلیل خطی نیز بیانگر عملکرد بهتر سیگنال GSR در نشان دادن تفاوت میان پاسخهای احساسی دو گروه با مقدار متفاوت خواب بوده است. نتیجهگیری: یک ارتباط معنیداری میان میزان خواب و رفتار احساسی شرکتکنندهها وجود دارد. تحلیل پارامترهای خودمختار ما را قادر به بررسی این رابطه میسازد. اگرچه نتایج به نوع تحریک و روششناسی مورد استفاده برای تحلیل دادهها بستگی دارد.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1411-fa.pdf
2017-09-24
14
28
10.18869/acadpub.shefa.5.4.14
احساسات
دینامیکهای غیرخطی
خواب
The Effect of Sleep on Response to Happy and Sad Images
Introduction: Studies show that changes in the average of sleep duration has unpleasant effects on physiological and cognitive functions of individuals. On the other hand, recording and analysis of biological signals are one of the safest methods for studying emotional responses, that participant is rarely able to fake them voluntarily. Given that the effects of sleep on the physiological parameters of individuals in response to emotion is not considered sufficiently, this study has attempted to provide a comprehensive evaluation on signal analysis methods, to examine the differences in autonomic parameters, including the electrocardiogram and galvanic skin response (GSR). Materials and Methods: Autonomic signals of 47 students while watching the happy and sad images were collected and analyzed. For this purpose, a wide range of linear and nonlinear characteristics were extracted from the signals and the differences between the two groups were evaluated by means of the non-parametric Mann–Whitney test. Results: 22 of the participants, had normal sleep (mean age 21.32 ± 1.67 years) while 25 subjects had insufficient sleep (mean age 21.88 ± 1.64 years). The results of present study show that physiological responses to emotional stimuli depend on the duration of sleep. The highest percentage of discrimination devote to the non-linear characteristics of GSR signal in response to the sad images. Of these, the Poincare indices revealed significant differences between the two groups. The results of linear analysis also indicated better performance of GSR signal in illustrating the difference between emotional responses of two groups with different amount of sleep. Conclusion: There is a significant relation between the amount of sleep and emotional behavior of the participants. Analysis of autonomic parameters enable us to investigate this relationship. However, the results are depended on the type of stimulation and the methodology applied for data analysis.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1411-en.pdf
2017-09-24
14
28
10.18869/acadpub.shefa.5.4.14
Emotions
Nonlinear Dynamics
Sleep
Ateke
Goshvarpour
1
Department of Biomedical Engineering, Faculty of Electrical Engineering, Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
AUTHOR
Ataollah
Abbasi
ata.abbasi@sut.ac.ir
2
Department of Biomedical Engineering, Faculty of Electrical Engineering, Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
AUTHOR
Atefeh
Goshvarpour
3
Department of Biomedical Engineering, Faculty of Electrical Engineering, Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مقایسه اثر خستگی عمومی بر زمان واکنش بینایی و شنوایی
مقدمه: برخی از دستگاههای حیاتی بدن از جمله دستگاه بینایی و شنوایی میتوانند تحت تأثیر خستگی قرار بگیرند. هر دستگاهی میتواند بر اساس پیچیدگی وظایف و مقدار درگیری آن در پردازش اطالاعات در مغز تحت تأثیر قرار گیرد. هدف از این مطالعه سنجیدن تأثیر خستگی بر زمان واکنش بینایی و شنوایی پس از ورزش کامل بود. مواد و روشها: 15 دختر دانشجو از دانشگاه شهید رجایی در این مطالعه شرکت کردند. آزمون بیشینه بروس برای ایجاد خستگی عمومی استفاده شد. متغییرهای وابسته شامل زمان واکنش بینایی و شنوایی است که در شرایط خستگی و غیرخستگی مقایسه شدهاند. برای بررسی توزیع دادهها از آزمون کولموگروف –اسمیرنوف استفاده شد و برای بررسی تفاوت بین گروهها از آزمون تی زوجی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که افزایش معنیداری در زمان واکنش بینایی و شنوایی در شرایط خستگی وجود دارد. با این حال دادهها نشان داد که خستگی به یک میزان بر زمان واکنش بینایی و شنوایی تأثیر گذاشته است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که خستگی عمومی به طور یکسان سیستم بینایی و شنوایی را تحت تأثیر قرار داده است.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1413-fa.pdf
2017-09-24
29
36
10.18869/acadpub.shefa.5.4.29
خستگی
زمان واکنش
خستگی شنوایی
Comparative Study on Effect of General Fatigue on Visual and Auditory Reaction Times
Introduction: Several vital body systems, such as visual and auditory systems, can be influenced by fatigue. Each system can be affected based on the complexity of its tasks and the level of involvement in information processing in the brain. The aim of this study was to evaluate the effect of fatigue on visual and auditory reaction times after an exhaustive exercise. Materials and Methods: 15 female students of Shahid Rajaee University participated in this study. Bruce test was used to make general fatigue. The dependent variables include visual and auditory reaction times that compared in fatigue and non-fatigue conditions. Kolmogorov- Smirnov test was used for considering data distribution and Paired t test was used for considering the differences between groups. Results: The results revealed a significant increase in visual and auditory reaction times in fatigue conditions. However, the data showed that fatigue has the same effect on the visual and auditory reaction times. Conclusion: The results showed that general fatigue influenced equally the visual and auditory systems.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1413-en.pdf
2017-09-24
29
36
10.18869/acadpub.shefa.5.4.29
Fatigue
Reaction Time
Auditory Fatigue
Sara
Sarhadi
sara.sarhaddi@gmail.com
1
Department of Exercise Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran
AUTHOR
Majid
Kashef
2
Department of Exercise Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
همبستگی بین پلیمورفیسمهای عملکردی پروموتر ژن اینترلوکین -6 و سکته مغزی: تجزیه و تحلیل در بین یک جمعیت ایرانی
مقدمه: واریانتهای توالی در ژنهایی که درگیر در سیستم التهاب هستند به خطر ابتلا به برخی از بیماریهای قلبی –عروقی مانند سکته مغزی کمک میکنند. اینترلوکین -6 یک سایتوکین پلیوتروپ با بیماریهای قلبی –عروقی مخصوصاً سکته مغزی در ارتباط است. به عبارت دیگر، ایسکمیک مغزی و التهاب بهشدت با هم ارتباط دارند. در مطالعه حاضر یک مطالعه همبستگی ژنتیکی روی دو پلیمورفیسم تک نوکلئوتیدی(IL6 -572 , -174 G>C) در یک جمعیت ایرانی در استان خراسان انجام دادیم. مواد و روشها: فرضیه ما در این مطالعه مورد –شاهدی بر روی بیماران سکته مغزی و کنترلهای سالم که برای سن، جنس و برخی عوامل خطر کلاسیک انطباق یافته بودند، آزمایش شد. این پلیمورفیسمها توسط روشReal Time Taq Man Probe و PCR-RFLP تشخیص داده شدند. یافتهها: پس از تعدیل عوامل خطر مخدوشکننده، همبستگی بین زنان بیماری که از سکته مغزی رنج میبرند و پلیمورفیسم IL-6 -572 G>C و همچنین زیرگروه هموراژیک سکته مغزی وجود داشت. علاوه بر این بین IL-6 -174 G>C و سکته مغزی، بجز یکی از آللها در گروه مردان همبستگی وجود نداشت. نتیجهگیری: در نتیجه ژنوتیپ IL-6 -572 G>C ممکن است یک عامل خطر ژنتیکی باشد که خطر ابتلا به سکته مغزی در جمعیت مورد مطالعه را افزایش میدهد. با این وجود این خیلی بحثبرانگیز است که آیا IL-6 -174 G>C یک ژن حساس برای سکته مغزی در این جمعیت است. این مورد نیاز به تأیید در یک جمعیت بزرگتر است.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1414-fa.pdf
2017-09-24
37
46
10.18869/acadpub.shefa.5.4.37
سکته مغزی
التهاب
واکنش زنجیرهای پلیمراز
The Association of Functional Polymorphisms of IL-6 Gene Promoter with Stroke: Analysis in a Persian Population
Introduction: Sequence variations in genes involved in inflammation system contribute to the risk of several cardiovascular diseases, such as stroke. Interleukin-6, a pleiotropic cytokine, is associated with cardiovascular disease, especially stroke. In other words, cerebral ischemia and inflammation are strongly linked. In the present study, we performed a genetic association study on two single nucleotide polymorphisms (IL6 -572 and -174 G>C) in an Iranian population in Khorasan province. Materials and Methods: Our hypothesis was tested in this case-control study on stroke patients as well as healthy controls that matched for age, sex, and some traditional risk factors. These polymorphisms were detected by Real time Taq man probe and PCR-RFLP. Results: After adjustment for the confounding risk factors, there was an association between the female patients who suffer from stroke and the IL-6 -572 G>C polymorphism and also Hemorrhagic subtype of stroke. Furthermore, there was no association between IL-6 -174 G>C and stroke, exceptone for one allele in male group. Conclusion: In conclusion, genotype of IL-6 -572 G>C May be a genetics risk factor that enhances the risk for stroke in studied population. However, it is highly controversial whether IL-6 -174 G>C is a susceptible gene for stroke in this population. This is needed to be confirmed in a larger population.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1414-en.pdf
2017-09-24
37
46
10.18869/acadpub.shefa.5.4.37
Stroke
Inflammation
Polymerase Chain Reaction
Mohammad Reza
Ghasemi
1
Department of Medical Genetics, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
Peyman
Zargari
2
Department of Biology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
AUTHOR
Hamdam
Hourfar
3
Department of Biology, Faculty of Basic Sciences, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
AUTHOR
Maryam
Pirhoushiaran
4
Department of Medical Genetics, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
Payam
Sasan Nezhad
5
Department of Neurology, Ghaem Hospital, Mashhad, Iran
AUTHOR
Mahmoud Reza
Azarpazhooh
6
Department of Neurology, Ghaem Hospital, Mashhad, Iran
AUTHOR
Ariane
Sadr-Nabavi
sadrnabavia2009@gmail.com
7
a. Medical Genetic Research Center (MGRC), School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran b. Department of Medical Genetics, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran c. Academic Center for Education, Culture, and Research (ACECR)-Khorasan Razavi, Mashhad, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پیشبینی افسردگی بر اساس نگرشهای ناکارآمد، ویژگیهای شخصیتی و الگوهای ارتباطی خانواده در بیماران مبتلا به صرع
مقدمه: بیماران مبتلا به صرع بهشدت در معرض خطر ابتلاء به افسردگی هستند. پیدا کردن عوامل ایجاد کننده افسردگی در این بیماران بهمنظور ارائه خدمات درمانی جامع حائز اهمیت است. از این رو این پژوهش جهت پیشبینی گرایش به افسردگی بر اساس نگرشهای ناکارآمد، ویژگیهای شخصیتی و الگوهای ارتباطی خانواده در میان بیماران مبتلا به صرع انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی –همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به صرع بود که به بیمارستانها و کلینیکهای درمانی بندرعباس در سال 1394 مراجعه کردند که 150 بیمار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه پنج عاملی نئو، پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده برای جمعآوری دادهها استفاده شد. یافتهها: ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری، برونگرایی، توافقپذیری و تجربهگرایی و همچنین الگوی ارتباطی همنوایی میتوانند با هم 59/2% از واریانس افسردگی در این بیماران را تبیین نمایند. اگرچه ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی، نگرشهای ناکارآمد و الگوی ارتباطی گفت و شنود نمیتوانند افسردگی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان پیشنهاد داد که آموزش و مداخله در بهبود ویژگیهای شخصیتی و الگوهای ارتباطی خانواده روشهای مؤثری جهت کاهش افسردگی بیماران مبتلا به صرع هستند.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1423-fa.pdf
2017-10-05
47
56
10.18869/acadpub.shefa.5.4.47
افسردگی
صرع
بیماران
Prediction of Depression Based on Dysfunctional Attitudes, Personality Traits, and Family Communication Patterns among Patients with Epilepsy
Introduction: Patients with epilepsy are markedly at the risk of depression. It is important to find out the causes of depression in these patients in order to provide comprehensive health care services. Therefore, this study was done to predict the propensity to the depression based on dysfunctional attitudes, personality traits, and family communication patterns among epileptic patients. Materials and Methods: The present research was a descriptive-correlational study. The population included all patients with epilepsy who referred to the hospitals and medical clinic of Bandar Abbas during the year 2015 from which 150 patients were selected using convenience sampling method. Beck depression Inventory, NEO Five-Factor Inventory, Dysfunctional Attitudes Scale, and Family Communication Patterns Questionnaire were used for data collection. Results: Personality traits of neuroticism, extraversion, agreeableness, and openness as well as communication pattern of conformity can explain together %59.2 of depression variance in these patients. However, conscientiousness personality trait, dysfunctional attitudes, and communication pattern of conversation cannot predict depression. Conclusion: According to the findings of this study, it can be suggested that training and intervention on improving personality traits and family communication patterns are effective methods to decreasing depression of patients with epilepsy.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1423-en.pdf
2017-10-05
47
56
10.18869/acadpub.shefa.5.4.47
Depression
Epilepsy
Patients
Omsalmeh
Mousazadeh
1
Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
AUTHOR
Kobra
Haji Alizadeh
ph_alizadeh@yahoo.com
2
Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارتباط بین مدل زیستی شخصیت کلونینجر و تابآوری در بیماران مبتلا به سوءمصرف مواد
مقدمه: هدف از مطالعه اخیر بررسی ارتباط بین مدل زیستی شخصیت کلونینجر و تابآوری در بیماران مبتلا به سوءمصرف مواد بود. مواد و روشها: روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. این مطالعه روی افراد مبتلا به اعتیاد مراجعه کننده به مراکز اعتیاد شهر بناب در سال 1395 انجام شد. در میان این جمعیت، 120 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان شرکتکننده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرشت و منش و میزان تابآوری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تابآوری همبستگی مثبت معنیداری با نوجویی، پشتکار، همکاری، خودراهبری و خودفرآوری دارد. علاوه بر این همبستگی منفی معنیداری بین آسیب پرهیزی و تابآوری در افراد مبتلا به سوءمصرف مواد وجود داشت. نتیجهگیری: دادهها نشان میدهد ابعاد شخصیتی کلونینجر میتواند تابآوری را در میان افراد مبتلا به سوءمصرف مواد پیشبینی کند. ممکن است که پیامدهایی در درمان افراد مبتلا به سوءمصرف مواد وجود داشته باشد.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1424-fa.pdf
2017-10-05
57
65
10.18869/acadpub.shefa.5.4.57
اختلالات مرتبط با مواد
بیماران
درمان
The Relationship between Cloninger\'s Psychobiological Model of Character and Resiliency in Patients with Substance Abuse
Introduction: The aim of the present study was to investigate the relationship between Cloninger's psychobiological model of character and resiliency in patients with substance abuse. Materials and Methods: A descriptive research method and a correlational research design were used in this study. This study was performed on the subjects with addiction referring to addiction centers of Bonab city in 2016. Among this population, 120 subjects were chosen as the participants via convenience sampling method. Temperament and character Inventory and Resilience Scales were used for data collection. Results: The results showed that resiliency had a significant positive correlation with novelty seeking, perseverance, cooperativeness, self-directedness, and self-transcendence. In addition, there was a significant negative correlation between harm avoidance and resiliency in subjects with substance abuse. Conclusion: Data indicate the Cloninger's personality dimensions can predict resiliency among subjects with substance abuse. These may have some implications in the treatment of subjects with substance abuse.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1424-en.pdf
2017-10-05
57
65
10.18869/acadpub.shefa.5.4.57
Substance-Related Disorders
Patients
Therapeutics
Ali
Shaker Dioulagh
ali.shaker2000@gmail.com
1
Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
AUTHOR
Behnam
Salahshur Bonab
2
Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
استفاده از تحریک جریان مستقیم جهت بررسی نقش هر یک از نیمکرههای مغز در یادگیری و کنترل حرکت دسترسی
مقدمه: تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای میتواند سبب بهبود یا اختلال عملکرد مغز شود. این ویژگی tDCS را به ابزاری تبدیل کرده است که میتواند جهت ارزیابی تخصص عمل یافتگی نیمکرهای در برنامهریزی حرکتی و دقت رسیدن به هدف بهعنوان اجزا یادگیری و کنترل حرکتی استفاده شود. مواد و روشها: دو مطالعه متفاوت طراحی شده است. 53 نفر دانشجوی مرد (1/61±21/34سال) و 43 نفر دانشجوی مرد (1/578±20/442) در مطالعات اول و دوم به ترتیب شرکت کردند. شرکتکنندهها به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. نواحی C3/C4 و F3/F4 به ترتیب در مطالعات اول و دوم با جریان 2 میلیآمپر تحریک شدند. آزمون Repeated Measure جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: در آزمایش اول، برنامهریزی حرکتی گروه Left M1 (تحریک آندی چپ/کاتدی راست) به طور معنیداری در مقایسه با سایر گروهها بهبود یافت. در آزمایش دوم، دقت رسیدن به هدف گروه قشر پیش -پیشانی -خلفی -جانبی (تحریک کاتدی راست/آندی چپ) به صورت معنیداری در مقایسه با سایر گروهها کاهش یافت. نتیجهگیری: دادههای ما پیشنهاد میکند که نیمکره چپ در برنامهریزی حرکتی تخصص یافته است در حالی که نیمکره راست برای دقت رسیدن به هدف تخصص یافته است. این نتایج با فرضیه هیبریدی کنترل حرکت قابل تفسیر است.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1425-fa.pdf
2017-10-05
66
75
10.18869/acadpub.shefa.5.4.66
مغز
یادگیری
نقش
The Use of Direct Current Stimulation to Investigate the Role of Each Hemisphere in Motor Learning of Reaching Task
Introduction: Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) can improve or impair the function of the brain. This has turned tDCS into a tool that can be used for evaluation of hemispheric specialization in motor programming and final position accuracy, as components of motor control and learning. Materials and Methods: Two different studies were designed. 53 male students (21.34±1.61 years) and 43 male students (20.442±1.578 years) were participated in the first and second studies, respectively. Participants were randomly assigned into four groups. C3 /C4 and F3/F4 areas were stimulated with the 2mA current in the first and second studies, respectively. The Repeated Measure test was used to analyze data. Results: In the first experiment, left M1 group (left anode/right cathode stimulation) significantly improved motor programming compared to the other groups. In the second experiment, the right dorsolateral prefrontal cortex group (right cathode/left anode) significantly decreased final position accuracy compared to the other groups. Conclusion: Our data suggested that the left hemisphere is specialized for motor programming whereas the right hemisphere is specialized for final position accuracy. These results are interpretable with hybrid motor control hypothesis.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1425-en.pdf
2017-10-05
66
75
10.18869/acadpub.shefa.5.4.66
Brain
Learning
Role
Mostafa
Teymuri Kheravi
1
Department of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
AUTHOR
Alireza
Saberi Kakhki
askakhki@um.ac.ir
2
Department of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
AUTHOR
Hamidreza
Taheri
3
Department of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
AUTHOR
Ali
Ghanaie Chaman Abad
4
Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
AUTHOR
Mohammad
Darainy
5
Department of Psychology, McGill University, Montreal, Canada
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
کاربرد داربست آلژینات در مهندسی بافت عصبی
مقدمه: آلژینات یک ماده طبیعی به دست آمده از جلبک دریایی قهوهای است. داربست آلژینات بهعنوان یک بیومتریال کاربردهای متعددی در مهندسی بافت دارد. این ماده دارای خواص مطلوبی مانند زیست سازگاری و تشکیل داربست بسیار متخلخل و تهیه کردن چارچوب مکانیکی برای سلولها است. همچنین هیدروژل آلژینات بهعنوان یک وسیله قابل تزریق برای کشت سلول یا انتقال دارو استفاده شده است. داربست آلژینات میتواند حفرههای موجود در مغز و نخاع آسیب دیده را پر کند و چارچوبی برای رشد مجدد و اتصال آکسونها فراهم کند. نتیجهگیری: داربست آلژینات شباهت ساختاری به ماتریکس خارج سلولی در بافتهای مختلف را حفظ میکند. با دستکاری مناسب ساختار آلژینات، ممکن است که چندین نقش حیاتی در مهندسی بافت عصبی بازی کند.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1416-fa.pdf
2017-09-26
76
86
10.18869/acadpub.shefa.5.4.76
بیومتریال
هیدروژل
مهندسی بافت
The Application of Alginate Scaffold in Neural Tissue Engineering
Introduction: Alginate is a natural substance derived from the brown seaweed. Alginate scaffold as a biomaterial has numerous applications in tissue engineering. It has favorable properties such as biocompatibility and highly porous scaffold organization and provides mechanical framework for cells. Furthermore, alginate hydrogel has been used as an injectable vehicle for cell culture or drug delivery. Alginate scaffold can fill cavities in the injured brain and spinal cord and provide the framework for regrowth and attachment of axons. Conclusion: Alginate scaffold maintains structural similarity to the extracellular matrices in different tissues. By proper manipulation of alginate structure, it may play several critical roles in neural tissue engineering.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1416-en.pdf
2017-09-26
76
86
10.18869/acadpub.shefa.5.4.76
Biocompatible Materials
Hydrogel
Tissue Engineering
Maryam
Borhani-Haghighi
1
a. Shefa Neuroscience Research Center, Khatam Alanbia Hospital, Tehran, Iran b. Department of Anatomy, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Shahnaz
Razavi
2
Department of Anatomical Sciences, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
AUTHOR
Zahra
Khosravizadeh
zahra.khosravizadeh@yahoo.com
3
Department of Anatomy, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
نقش هورمونهای تیروئید در سیستم عصبی مرکزی
مقدمه: هورمونهای تیروئید اثر مهمی در تکامل و بلوغ سیستم عصبی مرکزی پستانداران قبل و بعد از تولد دارند. هورمونهای تیروئید، تری یدوتیرونین و تیروکسین فرایندهای تمایز مغزی مانند سیناپتوژنزیز، رشد دندریتی و آکسونی، مهاجرت سلولهای نورونی و میلینسازی را تنظیم میکند. هر آسیبی در عملکرد تیروئید و تغییرات در ذخیره هورمونهای تیروئید در طول تکامل سیستم عصبی منجر به تغییرات شدید و غیرقابل برگشت در ساختار و عملکرد مغز میگردد. زمان و مدت کمبود هورمون تیروئید بر تکامل قسمتهای مختلف سیستم عصبی مرکزی تأثیر میگذارد. با این وجود نشانههای نورولوژیکی معمولاً در بزرگسالان هم با پر کاری تیروئید و هم با کم کاری تیروئید دیده میشود. نتیجهگیری: فهم مکانیسمهای اثر هورمونهای تیروئید بر نورونزایی جنین و بزرگسال برای ارتقاء درمان اختلالات نورولوژیکی ضروری میباشد.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1417-fa.pdf
2017-09-26
87
97
10.18869/acadpub.shefa.5.4.87
هورمونهای تیروئید
سیستم عصبی مرکزی
بیماریهای تحلیل برنده عصبی
The Role of Thyroid Hormones in the Central Nervous System
Introduction: The thyroid hormones have an important effect on the development and maturation of the mammalian central nervous system before and after birth. Thyroid hormones, triiodothyronine and thyroxine, adjust the processes of brain differentiation, such as synaptogenesis, dendritic and axonal growth, migration of neuronal cells and myelination. Any impairment in thyroid function and changes in the supply of thyroid hormones during development of nervous system leads to severe and irreversible alterations in the structure and function of the brain. Timing and duration of thyroid hormone deficiency affect development of different parts of the central nervous system. However, Neurological symptoms are commonly observed in adulthood with both hyperthyroidism and hypothyroidism. Conclusion: Understanding the mechanisms of the effect of thyroid hormones on embryo and adult neurogenesis is essential for improving the treatment of neurological disorders.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1417-en.pdf
2017-09-26
87
97
10.18869/acadpub.shefa.5.4.87
Thyroid Hormones
Central Nervous System
Neurodegenerative Diseases
Maryam
Borhani Haghighi
1
a. Shefa Neuroscience Research Center, Khatam Alanbia Hospital, Tehran, Iran b. Department of Anatomy, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Hoda
Pasand Mojdeh
2
School of Biology, College of Science, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
Fatemeh
Alipour
Fatemehalipoor11@gmail.com
3
Shefa Neuroscience Research Center, Khatam Alanbia Hospital, Tehran, Iran
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
مدل مفهومی 8A برای آموزش مرگ
مقدمه: مرگ واقعیت اجتنابناپذیر است و هر شخصی ممکن است پاسخ و رفتاری منحصر به فرد نسبت به آن داشته باشد. آموزش مرگ به تنوعی از فعالیتها و تجربههای آموزشی مرتبط با مرگ اشاره دارد. این موضوعهای مهم معناها و نگرشها نسبت به مرگ، فرایندهای مردن، اندوه و داغدیدگی و مراقبت از افرادی که تحت تأثیر قرار گرفتهاند، هستند. آمادگی برای مرگ یکی از مهمترین وظایف در مراقبتهای پایان زندگی است. با وجود اهمیت برنامهریزی برای مراقبتهای پایان زندگی، برخی از متخصصان مراقبتهای بهداشتی دانش و مهارت کافی جهت آمادگی مراجعان خود برای قرار گرفتن در معرض مرگ را ندارند. آموزش مرگ یک رویکرد مرتبط بینالمللی برای مشاوره و رواندرمانی غم، داغدیدگی و خودکشی میباشد. رویکردهای مختلفی برای برنامه آموزش مرگ شامل رویکردهای تعلیمی، تجربی و مدل مفهومی 8A وجود دارد. برنامه آموزش مرگ فرمهای رسمی و غیررسمی با روشهای متنوعی دارد. نتیجهگیری: مدل 8A بهعنوان چارچوبی برای ارائه آموزش مرگ به متخصصان مراقبتهای بهداشتی مانند مددکاران اجتماعی، پرستاران، پزشکان، متخصصان بالینی، روانشناسان، روانپزشکان فراهم گردیده است. مدل 8A از طریق بهبود آگاهی، دانش، نگرش و عمل در افراد میتواند رفتارهای مرتبط با مرگ را تغییر دهد.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1418-fa.pdf
2017-09-26
98
109
10.18869/acadpub.shefa.5.4.98
مرگ
بهداشت روان
آموزش
8A Conceptual Model for Death Education
Introduction: Death is inevitable reality and each person may have a unique attitude and response toward it. Death education refers to a variety of educational activities and experiences related to death. Its main issues are meanings and attitudes towards death, the process of dying, grief and bereavement, and the care of people who have been affected. One of the most important tasks in the end of life care is preparation for death. Despite the importance of planning for the end of life care, some of health care professionals have not enough knowledge and skills to prepare their clients for exposure to death. Death education is a relevant international approach to grief, bereavement, and suicide counseling and psychotherapy. There are various approaches to death education program, including deductive, experiential approaches, and 8A conceptual model. Death education program has formal and informal forms with different methods. Conclusion: The 8A model has been presented as a framework to provide death education to health care professionals, such as social workers, nurses, physicians, thanatologists, psychologists, and psychiatrists. The 8A model, via improving of awareness, knowledge, attitude and action in individuals, can change behaviors associated with death.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1418-en.pdf
2017-09-26
98
109
10.18869/acadpub.shefa.5.4.98
Death
Mental Health
Education
Mahboubeh
Dadfar
mahboubehdadfar@yahoo.com
1
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health-Tehran Institue of Psychiatry, International Campus, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
David
Lester
2
Department of Psychology, Stockton University, New Jersey, USA
AUTHOR
Ali Asghar
Asgharnejad Farid
3
Department of Clinical Psychology and Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health-Tehran Institue of Psychiatry, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Mohammad Kazem
Atef Vahid
4
Department of Clinical Psychology and Health Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health-Tehran Institue of Psychiatry, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Behrooz
Birashk
5
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health-Tehran Institue of Psychiatry, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
مروری بر آزمونهای رفتاری ارزیابی حافظه و یادگیری در موش صحرایی
مقدمه: حافظه یک فرایند ذهنی بنیادی است و بدون حافظه ما قادر به هیچ چیز بجز رفتارهای کلیشهای و رفلکسهای ساده نیستیم. اختلالات حافظه به دنبال آسیب سر، سکته و بیماریهای تحلیل برنده عصبی و روانشناختی شایع میباشد. یادگیری و حافظه یکی از موضوعات مهمی است که در زمینه علوم اعصاب مورد مطالعه قرار گرفته است. با در نظر داشتن مسائل اخلاقی، انسانها بهندرت بهعنوان مدل تحقیقاتی در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین، آزمونهای آزمایشگاهی متعددی طراحی شده است که اختلالات یادگیری و حافظه در حیوانات را بهمنظور یافتن راهبردهای درمان مؤثر ارزیابی کند. هدف از این مطالعه مروری ارزیابی رایجترین آزمونهای مورد استفاده جهت یادگیری و حافظه در موشهای صحرایی از جمله: آزمونهای فیلد باز، عادت کردن، ماز Y شکل، آزمون اجتنابی بازدارنده غیرفعال، اجتنابی پایین آمدن از سکو، ماز آبی موریس، آزمون اجتنابی فعال، ماز شعاعی هشت بازویی و آزمون تشخیص اشیاء جدید بود. نتیجهگیری: جهت ارزیابی انواع متفاوت حافظه (وابسته به عملکرد و طول مدت ماندگاری) آزمونهای متعددی طراحی شده است. آزمونهای رفتاری در زمینه یادگیری و حافظه برای بهبود درک ما از پردازش اطلاعات در مغز سالم و آسیب دیده همچنین جنبههای فیزیولوژیکی و روانی اختلالات حافظه مفید بودهاند. این ممکن است جهت طراحی درمانهای جدید برای اختلالات یادگیری و حافظه در بیماران با اختلالات عصبی مفید باشد.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1419-fa.pdf
2017-09-26
110
124
10.18869/acadpub.shefa.5.4.110
یادگیری
حافظه
موشهای صحرایی
A Review on the Behavioral Tests for Learning and Memory Assessments in Rat
Introduction: Memory is a fundamental mental process and without memory we are capable of nothing, except simple reflexes and stereotype behaviors. The memory deficits followed by head injury, stroke, psychiatric and neurodegenerative diseases are common. Learning and memory is one of the main subjects that have been studied in the field of neuroscience. Considering ethical issues, humans can rarely be used as experimental model in medical researches. Thus, different kind of experimental tests have been designed that assess learning and memory deficits in animals in order to find effective treatment strategies. The purpose of this review was to evaluate the most commonly used tests for memory and learning in rats, including open field, habituation, Y-maze, step through passive avoidance test, step-down inhibitory avoidance task, the Morris water maze, active avoidance test, 8-arm radial maze, and novel object recognition test. Conclusion: Different tests have been designed to evaluate various kinds of memory (depends on function and duration). Behavioral tests in the field of learning and memory have been beneficial to improve our understanding of information processing in healthy and damaged brain as well as the physiological and psychological aspects of memory disorders. This may be helpful to design new therapies for learning and memory deficits in patients with neurological disorders.
http://shefayekhatam.ir/article-1-1419-en.pdf
2017-09-26
110
124
10.18869/acadpub.shefa.5.4.110
Learning
Memory
Rats
Fahimeh
Zavvari
1
a. Shefa Neuroscience Research Center, Khatam Alanbia Hospital, Tehran, Iran b. Department of Physiology, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Fariba
Karimzadeh
Fariba_karimzade@yahoo.com
2
Cellular and Molecular Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR