اثربخشی برنامۀ مربیگری رفتار و هدایت از طریق مدلسازی بر اختلال اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی
|
محمد محمدپور* ، خلیل اسماعیل پور |
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، m.mohammadpour1989@gmail.com |
|
چکیده: (6358 مشاهده) |
مقدمه: اضطراب جدایی شایعترین اختلال اضطرابی در کودکان است. عدم توجه به درمان این اختلال در سنین پایین، میتواند یک عامل خطر برای سایر اختلالات روانی دوران کودکی و بزرگسالی باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامۀ مربیگری رفتار و هدایت از طریق مدلسازی (CALM Program) بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی بود. مواد و روشها: برنامۀ پژوهش به صورت پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل طراحی شد. نمونه شامل 30 کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بود. کودکان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. 12 جلسۀ درمان مبتنی بر برنامۀ درمانی CALM برای هر یک از شرکت کنندگان گروه آزمایش به صورت تعامل والد -کودک اجرا گردید. برای سنجش شدت اختلال اضطراب جدایی از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (نسخۀ والدین) استفاده شد. یافتهها: مداخلۀ درمانی مبتنی بر برنامۀ CALM کاهش معنیداری در نشانههای اضطراب جدایی شرکت کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری ایجاد نمود. نتیجهگیری: مداخلۀ درمانی مبتنی بر برنامۀ CALM میتواند بهعنوان یک برنامۀ درمانی قابل اجراء و موثر برای کاهش نشانههای اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: اضطراب جدایی، تعامل مادر -کودک، رواندرمانی |
|
متن کامل [PDF 618 kb]
(5879 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی
|
|
|
|