:: دوره 9، شماره 2 - ( بهار 1400 ) ::
دوره 9 شماره 2 صفحات 34-22 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان پاسخ‌محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسمی
پگاه طباطبائی نوائی نوبری ، مهران سلیمانی* ، بهزاد شالچی
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، mehransolymani657@gmail.com
چکیده:   (2721 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه تعیین مقایسه اثربخشی درمان پاسخ‌محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال طیف اوتیسم بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان با اختلال طیف اوتیسم 5 تا 12 ساله بود که در سال 1398 به مرکز اوتیسم هستی بخش شهر تبریز مراجعه کردند. به‌منظور نمونه‌گیری از جامعه آماری؛ تعداد 60 کودک اوتیسمی با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در 3 گروه، آزمایش اول درمان پاسخ‌محور (20 نفر)، گروه آزمایش دوم درمان تحلیل رفتار کاربردی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. داده‌ها با آزمون گارز و پرسشنامه عصب روانشناختی و شخصیتی کولیج جمع‌آوری شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان پاسخ‌محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علایم و کارکردهای اجرایی در کودکان تأثیر دارد و شدت علایم را در کودکان کاهش داده و کارکردهای اجرایی را بهبود می‌بخشد. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش درمان پاسخ‌محور نسبت به تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علایم و کارکردهای اجرایی برتری دارد. نتیجه‌گیری: توجه به روش‌های آموزشی پاسخ‌محور و تحلیل رفتار کاربردی نقش مهمی در شدت کاهش علایم و بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد.
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، کارکرد اجرایی، تحلیل رفتار کاربردی
متن کامل [PDF 1355 kb]   (1209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
فهرست منابع
1. Dalvand H, Dehghan L, Feizy A, Hosseini S A. The effect of home based lovaas approach on social interaction, Speech and language, Play and behavior skills, and intensity of autism in young children with Autism. MRJ 2009; 3; 11-16.
2. Bluth K, Roberson PN, Billen RM, Sams JM. A stress model for couples parenting children with autism spectrum disorders and the introduction of a mindfulness intervention. Journal of family theory & review. 2013; 5(3): 194-21. [DOI:10.1111/jftr.12015]
3. Gould ER, Tarbox J, Coyne L. Evaluating the effects of Acceptance and Commitment Training on the overt behavior of parents of children with autism. Journal of Contextual Behavioral Science 2017. In Press, Corrected Proof, Available online 29 June 2017
4. Shiralinia KH, Abdollahimusavi H, Khojastemehr R. The effectiveness of of Group Acceptance and Commitment Therapy (ACT)-Based Training on Parenting Stress and Psychological Flexibility in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder. Quarterly of Psychology of Exceptional Individuals. 2017; 7(28): 21-44.
5. Khodabakhshi M, Malekpour M, Abedi A. To Evaluate the Effectiveness of theTraining based on Theory of Mind on the Function of mind reading and the Executive Functions in the Children with Autism Spectrum Disorders. IJPCP 2015; 21 (2) : 155-166
6. Corbett BA, Constantine LJ, Hendren R, Rocke D, Ozonoff S. Examining executive functioning in children with autism spectrum disorder, attention deficit hyperactivity disorder and typical development. Psychiatry Research. 2009; 166: 210-22. [DOI:10.1016/j.psychres.2008.02.005]
7. Divanbeigi A, Divanbeigi A. A brief review on the causes of autism spectrum disorder. Shefaye Khatam. 2015; 3 (1): 157-66. [DOI:10.18869/acadpub.shefa.3.1.157]
8. Clair-Thompson HL, Gathercole SE. Executive functions and achievements in school: Shifting, updating, inhibition, and working memory. Q J Exp Psychol 2006; (Hove). 59(4): 745-59. [DOI:10.1080/17470210500162854]
9. Robinson S, Goddard L, Dritschel B, Wisley M, Howlin P. Executive functions in children with autism spectrum disorder. Brain and Cognition. 2009; 71: 363-68. [DOI:10.1016/j.bandc.2009.06.007]
10. Monette S, Bigras M, Guay M-C. The role of executive functions in school achievement at the end of grade 1. Journal of Experimental Child Psychology. 2011; 109: 158-73. [DOI:10.1016/j.jecp.2011.01.008]
11. Hill EL. Evaluating the theory of executive dysfunction in autism. Developmental Review 2004; 24: 1-40. [DOI:10.1016/j.dr.2004.01.001]
12. Nejati V, Izadi-Najafabadi S. Comparison of executive functions in high-function autistic children and their typical matched peers. J Res Rehabil Sci. 2012; 8(1): 28-39.
13. jalil abkenar S, razavi F, Ashori M. Analytical Investigation of Autism Spectrum Disorders in Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th revision) . Exceptional Education. 2016; 4(141): 59-69.
14. Ganji M. Psychopathology based on DSM-V. Tehran: Savalan Publications; 2017.
15. Baker-Ericzén MJ, Stahmer AC, Burns A. Child Demographics Associated With Outcomes in a Community-Based Pivotal Response Training Program. Journal of Positive Behavior Interventions 2007; 9(1): 52-60. [DOI:10.1177/10983007070090010601]
16. Pourmohamadreza Tajrishi B, Rajabi-Shamami M, Haghgoo H. The Pivotal Response Training (PRT) in Children with Autism Disorder. Exceptional Education. 2013; 8(121): 56-61.
17. Koegel RL, Koegel LK. Pivotal response treatments for autism: Communication, social, & academic development. Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing; 2006.
18. Mohtashami T, Ali Akbar Dehkordi M, Chima N, Alipour A, Ofogi H. The Effect of Response-Based Therapy on Family Functioning in Mothers of Children with Autism. Journal of Family Studies 2012; 8 (31): 271-289.
19. Humphries T. Effectiveness of pivotal response training as a behavioral intervention for young children with autism spectrum disorders. Bridges 2003; 2: 1-10.
20. Sallows GO, Graupner TD. Intensive behavioral treatment for children with autism: Four-year outcome and predictors. American Journal of Mental Retardation 2015; 110: 417-38. [DOI:10.1352/0895-8017(2005)110[417:IBTFCW]2.0.CO;2]
21. Poushaneh K, Abshenasan S. The effect of integrated applied behavior analysis (ABA) & pivotal response treatment (PRT) method on vocabulary development of children with autism ages 4 to 6. JOEC 2017; 17 (1) :137-46.
22. Alberto PA, Troutman AC. Applied behavior analysis for teachers (8th ed.). New Jersey: Pearson Education Inc; 2009.
23. Lovaas OL. Teaching individuals with developmental delays: basic intervention techniques. Austin, TX: Pro-Ed; 2007.
24. Golabi P, Alipour A, Zandi B. The effect of intervention by ABA method on children with autism. JOEC 2005; 5(1): 33-54.
25. Samadi A. Autism. Tehran: Danghe, 2013.
26. Hallahan D, Kauffman J. Exceptional Students (Introduction to Special Education). Translated by Hamid Alizadeh and Hayedeh Saberi. Tehran: Editing publication; 2009.
27. Net I, Roeyers H, Warreyn P. Exploring the nature of joint attention impairments in young children with autism spectrum disorder: Associated social and cognitive skills. Journal of Autism and Developmental Disorders 2012; 42(1): 1-12. [DOI:10.1007/s10803-011-1209-x]
28. Gilliam JE. Gilliam autism rating scale: Philadelphia: Autism Society of America; 1994.
29. Ahmadi S, Safari T, Hemmatiyan M, Khalili Z. Effectiveness of applied behavioral analysis approach on symptoms of autism. J Res Behav Sci 2012; 10(4): 292-300.
30. Aminaee F, Mousavi-Nasab SMH. The Comparison of Executive Functions in Students with And Without Reading Disorder. Advances in Cognitive Sciences 2014; 16(3): 53-60.
31. Christy H. Effects of direct instruction on the acquisition of prepositions by students with intellectual disabilities. Journal of Applied Behavior Analysis 2011; 44:675-79. [DOI:10.1901/jaba.2011.44-675]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها