[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 8، شماره 3 - ( تابستان - 1399 ) ::
دوره 8 شماره 3 صفحات 69-61 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اضطراب آزمون در افراد سالم با استفاده از تحلیل سیگنال مغزی
پریسا غفوریان ، مجید قشونی* ، ایرج وثوق
گروه مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران ، ghoshuni@mshdiau.ac.ir
چکیده:   (3039 مشاهده)
مقدمه: بررسی‌های اخیر نشان داده است که اختلالات اضطرابی دارای بیشترین فراوانی، در سطح کل جمعیت جهان است. همه افراد اضطراب را تجربه می‌کنند. این اضطراب می‌تواند تأثیر توان‌کاهی بر زندگی فرد داشته باشد، با این حال اضطراب می‌تواند همچنین توان‌بخش باشد. اضطراب توان‌بخش آدمی را به مت هدف در ذهن سوق می‌دهد، در حالی که نوع دیگر اضطراب که بیشتر مضر است توجه وی را محدود می‌سازد. . هدف از این مطالعه بررسی عملکرد مغزی افراد در اضطراب آزمون در طی پاسخگویی به سؤالات ریاضی بوده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه˓ 22 شرکت‌کننده (9 مرد و 13 زن) در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از تمامی شرکت‌کنندگان پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر و ASRS گرفته ‌شده است. به مدت پنج دقیقه سیگنال مغزی پایه در حالت چشم‌باز در 19 کانال ثبت ‌شده است و همزمان از شرکت‌کنندگان آزمون ریاضی ذهنی گرفته ‌شده است. در مقایسه با گروه کنترل، گروه آزمایش زمان کمتری برای پاسخگویی به سؤالات داشتند و از افراد گروه آزمایش در حال پاسخگویی به یک ناظر عبوس فیلم‌برداری شد. بعد از پیش‌پردازش داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار نوروگاید، طیف توان باندهای فرکانسی از سیگنال مغزی استخراج و با استفاده از آزمون t نمونه‌های جفت شده، شاخص کمبود توجهی (نسبت تتا به بتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل مقایسه شد. یافته‌ها: در گروه آزمایش کاهش معنی‌داری در شاخص تتا به بتا در حین انجام آزمون ریاضی نسبت به حالت چشم‌باز در کانال‌های T3 (p=0.077، t=1.96)، T4 (p=0.026، t=2.619)، T5 (p=0.084، t=1.91)، مشاهده ‌شده است. همچنین همبستگی نسبتاً معنی‌داری (r=0.4055، p=0.0612) بین میزان پاسخ های غلط و درصد تغییرات شاخص تتا/بتا در حین اجرای آزمون ریاضی نسبت به حالت استراحت مشاهده ‌شده است. نتیجه‌گیری: اضطراب در گروه آزمایش توان‌‌بخش بوده و باعث کاهش خطای آزمون و شاخص کمبود توجه شد. در افراد سالم در اثر ایجاد اضطراب از آزمون‌گیرنده، سطح توجه افراد به ‌طور معنی‌داری افزایش ‌یافته و خطای آن‌ها نیز در پاسخگویی به سؤالات کاهش یافته است.
واژه‌های کلیدی: اضطراب عملکرد، الکتروانسفالوگرافی، پدیده روانشناختی
متن کامل [PDF 824 kb]   (1778 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Arghavanian Z, Khanjani Z, Poursharifi H. Relationship between Tabriz elementary students' mothers' personality disorders and antisocial behavioral disorder of children in 2008-2009. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010; 9: 1955-9. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.429]
2. Jahanian Najafabadi ASM, Rahmani M, Rahmani M, Imani H. The effect of neurofeedback training on reduce of anxiety. J Res Behave Sci. 2014; 11(6): 657-64.
3. Kaplan HI, Sadock BJ, Grebb JA. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences, clinical psychiatry. 11th ed wolters kluwer: Williams & Wilkins Co. 2007; p. 387-418.
4. Hashemi Fesharaki M, Shahgholian N, Kashani F. Effect of stress inoculation training on the levels of stress, anxiety, and depression in hemodialysis patients. Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2016; 14(1): 88-99.
5. Hong E. Test anxiety, perceived test difficulty, and test performance: Temporal patterns of their effects. Learn Individ Differ. 1999; 11(4): 431-47. [DOI:10.1016/S1041-6080(99)80012-0]
6. Arefi M, Momeni K, Mohsenzadeh F. The effect of cognitive and relaxation therapy on student's test anxiety. Journal of Kermanshah University Medical Sciences. 2012; 16(2): 125-31.
7. Cassady JC, Johnson RE. Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology. . 2002; 27(2): 270-95. [DOI:10.1006/ceps.2001.1094]
8. Morris RJ, Mather N. Evidence-based interventions for students with learning and behavioral challenges. New York: Routledge. 2008; p. 83-95. [DOI:10.4324/9780203938546]
9. King NJ, Ollendick TH, Gullone E. School-related fears of children and adolescents. Aust J educ. 1990; 34(1): 99-112. [DOI:10.1177/000494419003400107]
10. Najafian J, Akhavan TA. Comparison of the effect of relaxation and biofeedback-assisted relaxation on stress and anxiety score in patients with mild hypertension. Jahrom Medical Journal. 2011; 9: 8-12.
11. Öst L-G, Breitholtz E. Applied relaxation vs. cognitive therapy in the treatment of generalized anxiety disorder. Behav Res Ther. 2000; 38(8): 777-90. [DOI:10.1016/S0005-7967(99)00095-9]
12. Amiri Majd M, Shahmoradi A. The effect of cognitive-behavioral therapy on reducing students test anxiety behavioral sciences. 2009; 1(1): 53-64.
13. Putman P, Verkuil B, Arias-Garcia E, Pantazi I, van Schie C. EEG theta/beta ratio as a potential biomarker for attentional control and resilience against deleterious effects of stress on attention. Cogn Affect Behav Neurosci. 2014; 14(2): 782-91. [DOI:10.3758/s13415-013-0238-7]
14. Demerdzieva A, Pop-Jordanova N. Relation between frontal alpha asymmetry and anxiety in young patients with generalized anxiety disorder. Pril (Makedon Akad Nauk Umet Odd Med Nauki). 2015; 36(2): 157-77. [DOI:10.1515/prilozi-2015-0064]
15. Klados MA, Paraskevopoulos E, Pandria N, Bamidis PD. The impact of math anxiety on working memory: A cortical activations and cortical functional connectivity EEG study. IEEE Access. 2019; 7: 15027-39. [DOI:10.1109/ACCESS.2019.2892808]
16. Batashvili M, Staples PA, Baker I, Sheffield D. Exploring the relationship between gamma-band activity and maths anxiety. Cognition and Emotion. 2019; 33(8):1-11. [DOI:10.1080/02699931.2019.1590317]
17. Mahram B. Standardization of spielberger anxiety test in Mashhad. Master of Science Thesis, Allameh Tabataba'i University. 1994.
18. Fathi Ashtiani A. Psychological tests personality and mental health. 14th ed. Besat Publication Institute, Tehran. 2018; p. 352-56.
19. Kessler RC, Adler L, Ames M, Demler O, Faraone S, et al. The world health organization adult adhd self-report scale (asrs): a short screening scale for use in the general population. Psychol Med. , 2005; 35(2): 245-56. [DOI:10.1017/S0033291704002892]
20. Mokhtari H, Rabiei M, Salimi SH. Psychometric properties of the persian version of adult attention-deficit/hyperactivity disorder self-report scale. Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology. 2015; 21(3): 244-53. [DOI:10.1037/t67913-000]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafourian P, Ghoshuni M, Vosoogh I. Evaluation of Exam Anxiety in Healthy Subjects using Brain Signals Analysis. Shefaye Khatam 2020; 8 (3) :61-69
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2122-fa.html

غفوریان پریسا، قشونی مجید، وثوق ایرج. ارزیابی اضطراب آزمون در افراد سالم با استفاده از تحلیل سیگنال مغزی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1399; 8 (3) :61-69

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( تابستان - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660