:: دوره 11، شماره 4 - ( پاییز 1402 ) ::
دوره 11 شماره 4 صفحات 61-54 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی دست برتر بر عملکرد ماز ذهنی و انتقال عصبی دو طرفه یادگیری
شهلا نیکخواه ، فرشته دادفر* ، کورش بامداد
گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، fereshtehdadfar2003@yahoo.com
چکیده:   (515 مشاهده)
مقدمه: سنجش مهارت‌های یادگیری در زمینه ادراکی- حرکتی یک رویکرد کاربردی برای درک بهتر عملکردهای مغز است. وظیفه انتقال یادگیری دو طرفه مغز، وظیفه‌ای با هماهنگی دو دست و تعامل عملکرد شناختی نیمکره‌های مغز است. هدف پژوهش حاضر اندازه‌گیری عملکرد ماز ذهنی و یادگیری انتقال عصبی دو طرفه در افراد راست ‌دست و چپ‌ دست می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع علمی- مقایسه‌ای با نمونه‌گیری تصادفی از 40 دانش آموز دختر و پسر مدرسه علوم پزشکی شیراز بود. ابزارهای تحقیق شامل ماز ذهنی پترسون، آزمون یادگیری حرکتی ترسیم در آینه و پرسشنامه چاپمن بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که میانگین خطا و زمان ترسیم در آینه در گروه راست دست بسیار کمتر از افراد چپ دست است. گروه راست دست میانگین خطای ماز ذهنی کمتری نسبت به گروه چپ دست داشتند. نتیجه‌گیری: یافته‌های ما حاکی از آن است که افراد راست‌ دست با مهارت‌های دستی برتر در یادگیری انتقال مغزی دوطرفه بهتر عمل می‌کنند و با زمان و خطای کمتری تصویر را در آینه ترسیم می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها مهارت‌های بهتری را در حافظه فضایی که مسوول ذخیره سازی اطلاعات در محیط و جهت‌گیری فضایی است، پشت سر می گذارند.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری، طراحی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1089 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Olson m, Lockhart E, Lieberman A. Learning Deficits in Parkinson's Disease (PD) and Their Effect on Training Response in Gait and Balance: A Narrative Review. Frontiers in Neurology. 2019; 10: 1-17. [DOI:10.3389/fneur.2019.00062]
2. Blakemore S,Frith U. The learning brain: Lessons for education. Developmental Science. 2005; 15: 459-471. [DOI:10.1111/j.1467-7687.2005.00434.x]
3. Goble DJ, Brown SH. Upper limb asymmetries in the matching of proprioceptive versus visual targets. Journal of Neurophysioly. 2008; 99(6):.3063-074. [DOI:10.1152/jn.90259.2008]
4. Redding GM, Wallace B. Intermanual transfer of prism adaptation. J Mot Behav.2008; 40:246-62. [DOI:10.3200/JMBR.40.3.246-264]
5. Perrotta, C., Featherstone, G., Aston, H. and Houghton, E. Game-based Learning: Latest Evidence and Future Directions (NFER Research Programme: Innovation in Education). Slough: NFER. 2013; p.25-32.
6. Allen R.M. Factors in mirror drawing. Journal of Educational Psychology. 1984; 39:216-26. [DOI:10.1037/h0053922]
7. Fowler, Kathleen M. Gender differences in mirror-tracing task performance. Thesis of Georgia Institute of Technology.2011
8. Kenneth O. Large - Sample, Single Experiment Estimates of the Size of Gender Differences on Visual Illusions, Maze Learning, and Mirror . McGraw Hill. 2004; p.41-46.
9. Akbari M, Alipour A. Investigating bilateral transfer of learning in right-handed and left-handed students. Quarterly Journal of Educational Psychology. 2013; 23:117-30.
10. Esmaeili E, Alipour M, Mahmoodi H. The Comparison of Recognition Memory and Spatial visualization Based on Peterson mental maze in Students with High and Low Information Processing Speed. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2019; 7: 109-25.
11. Kirsch w, Hovmann, J. Asymmetrical intermanual transfer of learning in a sensorimotor task. Experimental Brain Research. 2010; 202: 927-34. [DOI:10.1007/s00221-010-2184-8]
12. Thut G, Cook ND, eth al. Intermanual transfer of proximal and distal motor engrams in humans. Exp Brain Research. 1996; 108: 321-27. [DOI:10.1007/BF00228105]
13. Criscimagner-Hemminger SE, Donchin O, eth al. Learned dynamics of reaching movements generalize from dominant to nondominantarm. Journal of Neurophysiology, 2003; 89:168-73. [DOI:10.1152/jn.00622.2002]
14. Chase C, Seidler R. Degree of handedness affects intermanual transfer of skill learning. Experimental Brain Research. 2008; 190: 317-28. [DOI:10.1007/s00221-008-1472-z]
15. Wang L. C., Chen M. P. The effects of type of game strategy and preference - matching on flow experience and performance in learning to program from game -based learning. Innovations in Education and Teaching International. 2010; 47(1): 39-52. [DOI:10.1080/14703290903525838]
16. Julius M, Esther A. A Developmental Perspective in Learning the Mirror -Drawing Task. Frontiers in human neuroscience. 2016; 10: 21-28. [DOI:10.3389/fnhum.2016.00083]
17. Parlow SE, Kinsbourne M. Asymmetrical transfer of Braille acquisition between hands. Brain Lang. 1990; 39: 319-30. [DOI:10.1016/0093-934X(90)90017-B]
18. Kumar S, Mandal M.K. Bilateral transfer of skill in left- and right- handres. Laterality, 2005; 10: 337-44. [DOI:10.1080/13576500442000120]
19. Soodi M, Nagh N, eth al. Effect of lead (Pb2+) exposure in female pregnant rats and their offspring on spatial learning and memory in Morris water maze. Iranian Journal of harmaceutical Research. 2010; 43-51.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها