برنامه آموزشی فراشناختی مبتنی بر شبیهسازی ذهن- مغز: رویکردی نوین در درمان اختلال نقص توجه-بیشفعالی (ADHD)
|
عابد مهدوی* ، منصوره حاج حسینی ، مسعود غلامعلی لواسانی ، الهه حجازی ، عبدالحسین وهابی  |
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، abed_mahdavi@yahoo.com |
|
چکیده: (40 مشاهده) |
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل پروتکلهای آموزشی و درمانی مرتبط با اختلال نقص توجه- بیشفعالی (ADHD) و طراحی یک پروتکل جامع و مؤثر برای افراد مبتلا به این اختلال انجام شده است. مواد و روشها: در این مطالعه از رویکرد کیفی و مدل اکتشافی(کیفی-کمی) بهره گرفته شد و با استفاده از مرور نظاممند، تصویری جامع از منابع و پژوهشهای موجود ارائه گردید. جستوجوی منابع در پایگاههای علمی معتبر داخلی و بینالمللی با استفاده از واژگان کلیدی مرتبط با پروتکلهای آموزشی ADHD صورت گرفت. در نهایت، ۵۴ سند بهعنوان منابع اصلی مرتبط با موضوع پژوهش انتخاب شدند. محتوای این اسناد به روش تحلیل محتوای واش و وارد مورد بررسی قرار گرفت. پروتکل درمانی استخراجشده از این تحلیل، به گروهی از متخصصان ADHD ارائه و با استفاده از شاخص آماری CVR ارزیابی شد. یافتهها: نتایج نشان داد که پروتکل اصلاحشده از اعتبار بالایی برخوردار است و شاخص CVR مربوط به اهداف هر بخش از پروتکل، بالاتر از مقدار معیار تعیینشده بود. در نهایت، مطالعه ما پروتکل فراتفکر مبتنی بر شبیهسازی ذهن- مغز را بهعنوان یک روش درمانی مؤثر برای کودکان مبتلا به ADHD معرفی کرد. این پروتکل شامل هشت جلسه درمانی منسجم و جامع است که بر مبنای اصول فراتفکر، تصویرسازی ذهنی و شبیهسازی ذهنی طراحی شدهاند و به کودکان کمک میکند تا افکار، هیجانات و رفتارهای خود را بهتر مدیریت و اصلاح کنند. نتیجهگیری: این پژوهش بر اهمیت همکاری میان متخصصان و پژوهشگران در توسعه و ارتقاء مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به ADHD تأکید دارد. تأیید اثربخشی این پروتکل درمانی، زمینه را برای اجرای آن در مراکز درمانی فراهم میسازد و گامی مؤثر در بهبود وضعیت این کودکان محسوب میشود. |
|
واژههای کلیدی: شناخت، خودکنترلی، رفتارهای تکانشی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی
|
|
|
|