RT - Journal Article T1 - Brain Lateralization in Students with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder JF - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam YR - 2021 JO - The-Neuroscience-Journal-of-Shefaye-Khatam VO - 10 IS - 1 UR - http://shefayekhatam.ir/article-1-2169-fa.html SP - 34 EP - 44 K1 - Attention Deficit Disorder with Hyperactivity K1 - Problem Behavior K1 - Students AB - مقدمه: برتری طرفی یکی از شاخص‌های تحول طبیعی مغز است. ارتباط بین برتری طرفی و اختلال نقص‌توجه_ بیش‌فعالی کانون توجه برخی مطالعات قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برتری طرفی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال نقص‌توجه_ بیش‌فعالی انجام شد. مواد و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش از بین 130 دانش‌آموز (57 دختر و 73پسر) 6 تا 12 ساله شهر تهران، ایران انتخاب شد. و با غربالگری اولیه توسط معلم، دانش‌آموزان مشکوک انتخاب و به وسیله مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین و فرم معلم (1999) و مصاحبه بالینی براساس ملاک‌های ویرایش پنجم DSM، 65 نفر با اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی انتخاب شدند. همچنین 65 دانش‌آموز عادی از همان پایه و مدارس به صورت تصادفی در گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی‌ها در 4 گروه بهنجار، با نقص‌توجه، با بیش‌فعالی و با نوع ترکیبی نقص‌توجه و بیش‌فعالی قرارگرفته و برتری طرفی آن‌ها با پرسشنامه‌های دست‌برتری ادینبورگ (1970) و چاپمن (1987)، پابرتری واترلو (1998) و چشم برتری توسط چند آزمایش بررسی شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون خی دو حاکی از آن بود که بین گروه نقص‌توجه/ بیش‌فعالی و عادی در هر سه مؤلفه دست، چشم و پا برتری، تفاوت معناداری مشاهده شد. به‌علاوه بین گروه نقص‌توجه و عادی و همچنین بین گروه بیش‌فعال و عادی در مؤلفه‎‌های دست و چشم برتری تفاوت معنی‌دار مشاهده گردید، اما در مؤلفه پا برتری این تفاوت معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: از تحلیل یافته‌های پژوهش می‌توان به این نتیجه رسید که بین برتری طرفی در دانش‌آموزان با اختلال نقص‌توجه_ بیش‌فعالی و همسالان عادی آن‌ها تفاوت معنی‌داری وجود دارد. LA eng UL http://shefayekhatam.ir/article-1-2169-fa.html M3 10.52547/shefa.10.1.34 ER -