The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
Shefaye Khatam
Medical Sciences
http://shefayekhatam.ir
1
admin
2322-1887
2345-4814
10.61186/shefa
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
9
1
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی مداخله ذهن آگاهی بر بازداری پاسخ در کودکان با علایم نقص توجه/بیشفعالی
The Effectiveness of Mindfulness Intervention on Response Inhibition in Children With Attention Deficit/Hyperactivity Disorders
روانشناسی
Psycology
پژوهشي
Research --- Open Access, CC-BY-NC
<strong>مقدمه:</strong> نارسایی در بازداری پاسخ آسیبی اساسی در اختلال نقص توجه/بیشفعالی بوده و بهعنوان هسته اصلی از هم پاشیدگی فرایندهای پردازشی در کارکردهای اجرایی این اختلال محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله ذهن آگاهی بر بازداری پاسخ در کودکان با علایم نقص توجه/بیشفعالی انجام شد. <strong>مواد و روشها:</strong> این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مشغول تحصیل در مدارس دوره متوسطه اول شهر ماکو در سال تحصیلی 98- 97 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 24 نفر به روش نمونهگیری هدفمند با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CPRS-48) انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمون برو/نرو (Go/No Go) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بر روی شرکتکنندگان اجرا شد. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد. <strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها نشان داد که مداخله ذهن آگاهی منجر به تفاوت معنادار بین گروهها در بازداری پاسخ به میزان 64 درصد و در مؤلفههای آن شامل خطای ارائه 39 درصد، خطای حذف 44 درصد و زمان واکنش 46 درصد شده است. <strong>نتیجهگیری: </strong>مداخله ذهن آگاهی راهبرد مناسبی برای بهبود بازداری پاسخ در کودکان با علایم نقص توجه/بیشفعالی است و میتوان از آن بهعنوان یک شیوه مداخلهای موثر استفاده نمود.<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><strong><span style="background:yellow;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></strong><span style="background:white;"><span style="color:#222222;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span>
<strong>Introduction:</strong> Failure in response inhibition has been the underlying impairment is attention deficit/ hyperactivity disorder and constitute the core of the disruption of processing processes in the executive functions of this disorder. The purpose of this study was to determine the effectiveness of mindfulness intervention on response inhibition in children with attention deficit/hyperactivity disorders.<strong> Materials and Methods:</strong> The present study is a semi-experimental study with pretest-posttest and control group design. The statistical population of the study included all male students studying in the secondary schools of Maku city in the academic year 2018-2019. From this population, a sample of 24 people was selected by purposeful sampling method using Conner’s parent rating scale (CPRS-48) and were randomly divided into two experimental and control groups. The GO/NO-GO tests was performed on the participants in two stages pre-test and post-test. Data analysis was performed using covariance analysis. <strong>Results:</strong> Data analysis showed that mindfulness intervention led to a significant difference between groups in response inhibition of 64% and its components including omission error 39%, commision error 44% and reaction time 46%. <strong>Conclusion:</strong> Mindfulness intervention is a suitable strategy to improve response inhibition in children with attention deficit/ hyperactivity disorder and can be used as an effective intervention.<span dir="RTL"></span>
ذهن آگاهی, توجه, جمعیت
Mindfulness, Attention, Population
45
55
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-644-1&slc_lang=fa&sid=1
meysam
rezayi
میثم
رضایی
meysam.re1990@gmail.com
100319475328460020773
100319475328460020773
No
Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
bagher
sardary
باقر
سرداری
sardary1152bagher@gmail.com
100319475328460020774
100319475328460020774
Yes
Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران