[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 1 - ( زمستان - 1395 ) ::
دوره 5 شماره 1 صفحات 39-29 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ مربیگری رفتار و هدایت از طریق مدلسازی بر اختلال اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی
محمد محمدپور* ، خلیل اسماعیل پور
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، m.mohammadpour1989@gmail.com
چکیده:   (5802 مشاهده)

مقدمه: اضطراب جدایی شایع‏ترین اختلال اضطرابی در کودکان است. عدم توجه به درمان این اختلال در سنین پایین، می‌تواند یک عامل خطر برای سایر اختلالات روانی دوران کودکی و بزرگسالی باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامۀ مربیگری رفتار و هدایت از طریق مدلسازی (CALM Program) بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی بود. مواد و روش‌ها: برنامۀ پژوهش به صورت پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل طراحی شد. نمونه شامل 30 کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بود. کودکان با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. 12 جلسۀ درمان مبتنی بر برنامۀ درمانی CALM برای هر یک از شرکت کنندگان گروه آزمایش به صورت تعامل والد -کودک اجرا گردید. برای سنجش شدت اختلال اضطراب جدایی از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (نسخۀ والدین) استفاده شد. یافته‌ها: مداخلۀ درمانی مبتنی بر برنامۀ CALM کاهش معنی­داری در نشانه‌های اضطراب جدایی شرکت کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری ایجاد نمود. نتیجه‌گیری: مداخلۀ درمانی مبتنی بر برنامۀ CALM می‌تواند به‌عنوان یک برنامۀ درمانی قابل اجراء و موثر برای کاهش نشانه‌های اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: اضطراب جدایی، تعامل مادر -کودک، روان‌درمانی
متن کامل [PDF 618 kb]   (5513 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadpour M. The Efficacy of Coaching Approach Behavior and Leading by Modeling on Separation Anxiety Disorder among Preschool Children. Shefaye Khatam 2017; 5 (1) :29-39
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1144-fa.html

محمدپور محمد، اسماعیل پور خلیل. اثربخشی برنامۀ مربیگری رفتار و هدایت از طریق مدلسازی بر اختلال اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1395; 5 (1) :29-39

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1144-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( زمستان - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645