[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) ::
دوره 5 شماره 4 صفحات 5-13 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
زهرا دشت‌بزرگی، مهری داداش‌پور آهنگر، سحر امین‌الشریعه، جمال عاشوری، مرجان علی‌زاده *
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، alizadeh1531@yahoo.com
چکیده:   (150 مشاهده)

مقدمه: بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی به اختلال در عملکردهای اجرایی مربوط است که ممکن است توسط آموزش نوروفیدبک بهبود یابند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک بررسی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ورامین در سال 1394 بود. 30 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازه‌گیری توجه پایدار و حافظه کاری به ترتیب آزمون‌های کامپیوتری CPT و N-back انجام شد. یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری بین میانگین‌های توجه پایدار و حافظه کاری گروه‌های آزمایش و کنترل در مرحله پس‌آزمون وجود داشت. آموزش نوروفیدبک به طور معنی‌داری توجه پایدار و حافظه کاری در دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را افزایش داد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها استفاده از آموزش نوروفیدبک جهت بهبود اختلال شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را پیشنهاد می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: نوروفیدبک، توجه، اختلال شناختی
متن کامل [PDF 848 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی



DOI: 10.18869/acadpub.shefa.5.4.5


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dashtbozorgi Z, Dadashpour Ahangar M, Aminalsharieh S, Ashoori J, Alizadeh M. The Effect of Neurofeedback Training on Sustain Attention and Working Memory in Male Elementary School Students with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorde. Shefaye Khatam. 2017; 5 (4) :5-13
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1412-fa.html
دشت‌بزرگی زهرا، داداش‌پور آهنگر مهری، امین‌الشریعه سحر، عاشوری جمال، علی‌زاده مرجان. تأثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1396; 5 (4) :5-13

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1412-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 801 queries by yektaweb 3510