گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان -انستیتو روانپزشکی تهران، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، mahboubehdadfar@yahoo.com
چکیده: (6854 مشاهده)
مقدمه: مرگ واقعیت اجتنابناپذیر است و هر شخصی ممکن است پاسخ و رفتاری منحصر به فرد نسبت به آن داشته باشد. آموزش مرگ به تنوعی از فعالیتها و تجربههای آموزشی مرتبط با مرگ اشاره دارد. این موضوعهای مهم معناها و نگرشها نسبت به مرگ، فرایندهای مردن، اندوه و داغدیدگی و مراقبت از افرادی که تحت تأثیر قرار گرفتهاند، هستند. آمادگی برای مرگ یکی از مهمترین وظایف در مراقبتهای پایان زندگی است. با وجود اهمیت برنامهریزی برای مراقبتهای پایان زندگی، برخی از متخصصان مراقبتهای بهداشتی دانش و مهارت کافی جهت آمادگی مراجعان خود برای قرار گرفتن در معرض مرگ را ندارند. آموزش مرگ یک رویکرد مرتبط بینالمللی برای مشاوره و رواندرمانی غم، داغدیدگی و خودکشی میباشد. رویکردهای مختلفی برای برنامه آموزش مرگ شامل رویکردهای تعلیمی، تجربی و مدل مفهومی 8A وجود دارد. برنامه آموزش مرگ فرمهای رسمی و غیررسمی با روشهای متنوعی دارد. نتیجهگیری: مدل 8A بهعنوان چارچوبی برای ارائه آموزش مرگ به متخصصان مراقبتهای بهداشتی مانند مددکاران اجتماعی، پرستاران، پزشکان، متخصصان بالینی، روانشناسان، روانپزشکان فراهم گردیده است. مدل 8A از طریق بهبود آگاهی، دانش، نگرش و عمل در افراد میتواند رفتارهای مرتبط با مرگ را تغییر دهد.
Dadfar M, Lester D, Asgharnejad Farid A A, Atef Vahid M K, Birashk B. 8A Conceptual Model for Death Education. Shefaye Khatam 2017; 5 (4) :98-109 URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1418-fa.html
دادفر محبوبه، لستر دیوید، اصغرنژاد فرید علی اصغر، عاطف وحید محمد کاظم، بیرشک بهروز. مدل مفهومی 8A برای آموزش مرگ. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1396; 5 (4) :98-109