[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) ::
دوره 5 شماره 4 صفحات 109-98 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل مفهومی 8A برای آموزش مرگ
محبوبه دادفر* ، دیوید لستر ، علی اصغر اصغرنژاد فرید ، محمد کاظم عاطف وحید ، بهروز بیرشک
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان -انستیتو روانپزشکی تهران، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، mahboubehdadfar@yahoo.com
چکیده:   (6059 مشاهده)
مقدمه: مرگ واقعیت اجتناب‌ناپذیر است و هر شخصی ممکن است پاسخ و رفتاری منحصر به فرد نسبت به آن داشته باشد. آموزش مرگ به تنوعی از فعالیت‌ها و تجربه‌های آموزشی مرتبط با مرگ اشاره دارد. این موضوع‌های مهم معناها و نگرش‌ها نسبت به مرگ، فرایندهای مردن، اندوه و داغدیدگی و مراقبت از افرادی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، هستند. آمادگی برای مرگ یکی از مهم‌ترین وظایف در مراقبت‌های پایان زندگی است. با وجود اهمیت برنامه‌ریزی برای مراقبت‌های پایان زندگی، برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دانش و مهارت کافی جهت آمادگی مراجعان خود برای قرار گرفتن در معرض مرگ را ندارند. آموزش مرگ یک رویکرد مرتبط بین‌المللی برای مشاوره و روان‌درمانی غم، داغدیدگی و خودکشی می‌باشد. رویکردهای مختلفی برای برنامه آموزش مرگ شامل رویکردهای تعلیمی، تجربی و مدل مفهومی 8A وجود دارد. برنامه آموزش مرگ فرم‌های رسمی و غیررسمی با روش‌های متنوعی دارد. نتیجه‌گیری: مدل 8A به‌عنوان چارچوبی برای ارائه آموزش مرگ به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند مددکاران اجتماعی، پرستاران، پزشکان، متخصصان بالینی، روانشناسان، روانپزشکان فراهم گردیده است. مدل 8A از طریق بهبود آگاهی، دانش، نگرش و عمل در افراد می‌تواند رفتارهای مرتبط با مرگ را تغییر دهد.
واژه‌های کلیدی: مرگ، بهداشت روان، آموزش
متن کامل [PDF 681 kb]   (2722 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روانشناسی



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadfar M, Lester D, Asgharnejad Farid A A, Atef Vahid M K, Birashk B. 8A Conceptual Model for Death Education. Shefaye Khatam 2017; 5 (4) :98-109
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1418-fa.html

دادفر محبوبه، لستر دیوید، اصغرنژاد فرید علی اصغر، عاطف وحید محمد کاظم، بیرشک بهروز. مدل مفهومی 8A برای آموزش مرگ. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1396; 5 (4) :98-109

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1418-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645