[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) ::
دوره 5 شماره 4 صفحات 110-124 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر آزمون‌های رفتاری ارزیابی حافظه و یادگیری در موش صحرایی
فهیمه زوّاری، فریبا کریم زاده *
مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، Fariba_karimzade@yahoo.com
چکیده:   (226 مشاهده)
مقدمه: حافظه یک فرایند ذهنی بنیادی است و بدون حافظه ما قادر به هیچ چیز بجز رفتارهای کلیشه‌ای و رفلکس‌های ساده نیستیم. اختلالات حافظه به دنبال آسیب سر، سکته و بیماری‌های تحلیل برنده عصبی و روانشناختی شایع می‌باشد. یادگیری و حافظه یکی از موضوعات مهمی است که در زمینه علوم اعصاب مورد مطالعه قرار گرفته است. با در نظر داشتن مسائل اخلاقی، انسان‌ها به‌ندرت به‌عنوان مدل تحقیقاتی در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، آزمون‌های آزمایشگاهی متعددی طراحی شده است که اختلالات یادگیری و حافظه در حیوانات را به‌منظور یافتن راهبردهای درمان مؤثر ارزیابی کند. هدف از این مطالعه مروری ارزیابی رایج‌ترین آزمون‌های مورد استفاده جهت یادگیری و حافظه در موش‌های صحرایی از جمله: آزمون‌های فیلد باز، عادت کردن، ماز Y شکل، آزمون اجتنابی بازدارنده غیرفعال، اجتنابی پایین آمدن از سکو، ماز آبی موریس، آزمون اجتنابی فعال، ماز شعاعی هشت بازویی و آزمون تشخیص اشیاء جدید بود. نتیجه‌گیری: جهت ارزیابی انواع متفاوت حافظه (وابسته به عملکرد و طول مدت ماندگاری) آزمون‌های متعددی طراحی شده است. آزمون‌های رفتاری در زمینه یادگیری و حافظه برای بهبود درک ما از پردازش اطلاعات در مغز سالم و آسیب دیده همچنین جنبه‌های فیزیولوژیکی و روانی اختلالات حافظه مفید بوده‌اند. این ممکن است جهت طراحی درمان‌های جدید برای اختلالات یادگیری و حافظه در بیماران با اختلالات عصبی مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، حافظه، موش‌های صحرایی
متن کامل [PDF 899 kb]   (145 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: نورولوژی



DOI: 10.18869/acadpub.shefa.5.4.110


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zavvari F, Karimzadeh F. A Review on the Behavioral Tests for Learning and Memory Assessments in Rat. Shefaye Khatam. 2017; 5 (4) :110-124
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1419-fa.html
زوّاری فهیمه، کریم زاده فریبا. مروری بر آزمون‌های رفتاری ارزیابی حافظه و یادگیری در موش صحرایی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1396; 5 (4) :110-124

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1419-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 792 queries by yektaweb 3535