[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) ::
دوره 5 شماره 4 صفحات 66-75 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از تحریک جریان مستقیم جهت بررسی نقش هر یک از نیمکره‌های مغز در یادگیری و کنترل حرکت دسترسی
مصطفی تیموری خروی، علیرضا صابری کاخکی *، حمیدرضا طاهری، علی غنایی چمن آباد، محمد دارینی
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، askakhki@um.ac.ir
چکیده:   (154 مشاهده)

مقدمه: تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای می‌تواند سبب بهبود یا اختلال عملکرد مغز شود. این ویژگی tDCS را به ابزاری تبدیل کرده است که می‌تواند جهت ارزیابی تخصص عمل یافتگی نیمکره‌ای در برنامه‌ریزی حرکتی و دقت رسیدن به هدف به‌عنوان اجزا یادگیری و کنترل حرکتی استفاده شود. مواد و روش‌ها: دو مطالعه متفاوت طراحی شده است. 53 نفر دانشجوی مرد (61/1±34/21سال) و 43 نفر دانشجوی مرد (578/1±442/20) در مطالعات اول و دوم به ترتیب شرکت کردند. شرکت‌کننده‌ها به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. نواحی C3/C4 و F3/F4 به ترتیب در مطالعات اول و دوم با جریان 2 میلی‌آمپر تحریک شدند. آزمون Repeated Measure جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: در آزمایش اول، برنامه‌ریزی حرکتی گروه Left M1 (تحریک آندی چپ/کاتدی راست) به طور معنی‌داری در مقایسه با سایر گروه‌ها بهبود یافت. در آزمایش دوم، دقت رسیدن به هدف گروه قشر پیش -پیشانی -خلفی -جانبی (تحریک کاتدی راست/آندی چپ) به صورت معنی‌داری در مقایسه با سایر گروه‌ها کاهش یافت. نتیجه‌گیری: داده‌های ما پیشنهاد می‌کند که نیمکره چپ در برنامه‌ریزی حرکتی تخصص یافته است در حالی که نیمکره راست برای دقت رسیدن به هدف تخصص یافته است. این نتایج با فرضیه هیبریدی کنترل حرکت قابل تفسیر است.

واژه‌های کلیدی: مغز، یادگیری، نقش
متن کامل [PDF 1295 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نوروفيزيولوژي



DOI: 10.18869/acadpub.shefa.5.4.66


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teymuri Kheravi M, Saberi Kakhki A, Taheri H, Ghanaie Chaman Abad A, Darainy M. The Use of Direct Current Stimulation to Investigate the Role of Each Hemisphere in Motor Learning of Reaching Task. Shefaye Khatam. 2017; 5 (4) :66-75
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1425-fa.html
تیموری خروی مصطفی، صابری کاخکی علیرضا، طاهری حمیدرضا، غنایی چمن آباد علی، دارینی محمد. استفاده از تحریک جریان مستقیم جهت بررسی نقش هر یک از نیمکره‌های مغز در یادگیری و کنترل حرکت دسترسی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1396; 5 (4) :66-75

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1425-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( پاییز - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 801 queries by yektaweb 3535