گروه روانشناسی شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، psy.madani@yahoo.com
چکیده: (6866 مشاهده)
مقدمه: نواختن ابزار موسیقی مستلزم هماهنگی حرکتی بالا، یکپارچگی حسی و همکاری میان مناطق مختلف مغز است که بر عملکردهای شناختی اثرگذار است. هدف از این مطالعه ارزیابی کارکردهای عصب شناختی اجرایی در افراد نوازنده و غیر نوازنده بود. مواد و روشها: این یک مطالعه توصیفی و علّی –مقایسهای میباشد. 120 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به دو گروه نوازنده (60 نفر) و غیر نوازنده (60 نفر) تقسیم شدند. همه افراد پرسشنامه نارسایی کنش وری اجرایی بارکلی و انعطافپذیری شناختی را تکمیل نمودند. یافتهها: نتایج ما نشان داد که افراد غیر نوازنده انعطافپذیری و کارکردهای اجرایی ضعیفتری در مقایسه با افراد نوازنده داشتند. همچنین نوازندگانی که برای مدت طولانیتری تمرین داشتند و در سنین پایینتر آموزش خود را شروع کردند نمرات بالاتری در انعطافپذیری شناختی و کارکردهای اجرایی داشتند. نتیجهگیری: این دادهها نشان میدهد که آموزش و تمرینات موسیقی میتواند نقش مهمی در ارتقاء سطوح کارکردهای عصب شناختی داشته باشد.
Madanifard M, Mazaheri M, Janatpoor N. Evaluation of the Neurocognitive Executive Functioning in the Musicians and Non-Musicians. Shefaye Khatam 2018; 6 (2) :60-68 URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1469-fa.html
مدنیفرد مهدی، مظاهری مهرداد، جنت پور نادیا. ارزیابی کارکردهای عصب شناختی اجرایی در افراد نوازنده و غیر نوازنده. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1397; 6 (2) :60-68