[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( زمستان - 1397 ) ::
دوره 7 شماره 1 صفحات 22-13 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامۀ پنج عاملی بزرگ شخصیت برای کودکان و نوجوانان در مشهد
مریم مشیریان فراحی ، محمد جواد اصغری ابراهیم آباد* ، علی گرجی ، ایمان الله بیگدلی
گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mjasghari@um.ac.ir
چکیده:   (4982 مشاهده)
مقدمه: شخصیت مجموعه‌ای از صفات است که منجر به تفاوت‌های فردی در رفتار و همچنین ثبات و دوام رفتار می‌شود. هدف از پژوهش حاضر مطالعه ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامۀ پنج عاملی بزرگ شخصیت برای کودکان و نوجوانان در مشهد بود. مواد و روش‌ها: نمونه شامل 450 دانش آموز از مشهد (253 دختر، 197 پسر) رنج سنی بین 8 تا 18 سال می‌باشد که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از بین مدارس مختلف مشهد انتخاب شدند. یافته‌ها: آزمون آلفای کرونباخ برای عامل برون‌گرایی 0/64، عامل توافق‌پذیری 0/73، عامل با وجدان بودن 0/70، عامل روان رنجوری 0/72 و عامل گشودگی 0/70 و برای کل آزمون 0/80 نشان داد. همچنن ضرایب همبستگی آزمون -باز آزمون در فاصلۀ یک ماهه دامنه‌ای از 0/85 برای گشودگی تا 0/92 برای با وجدان بودن را نشان داد. نتایج تی تست مستقل نشان دادکه اختلاف معنی‌داری بین عوامل شخصیتی دختران و پسران وجود ندارد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقدار ویژه عوامل معنی‌دار می‌باشد. داده‌های حاصل از تجزیه و تحلیل پس از چرخش نشان داد که پرسشنامه با 5 عامل اشباع شده بود که به طور کلی 30/04 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کنند. نتیجه‌گیری: داده‌های حاضر نشان داد که پرسشنامۀ پنج عاملی بزرگ شخصیت برای کودکان و نوجوانان دارای همسانی درونی بالا، روایی مناسب، اعتبار مطلوب و تحلیل عاملی مناسب می‌باشد. علاوه بر این بین دانش‌آموزان دختر و پسر در عوامل شخصیتی تفاوتی وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی: نوجوانان، کودک، روانسنجی
متن کامل [PDF 892 kb]   (6267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. McAdams DP, Pals JL. A new big five: fundamental principles for an integrative science of personality. Am Psychol. 2006;61(3):204-17. [DOI:10.1037/0003-066X.61.3.204]
2. Fair B. The brain correlates of personality and sex differences. master of science thesis in Neuroscience, University of Vermont, USA; 2018.
3. John OP, Naumann LP, Soto CJ. Paradigm shift to the integrative big five trait taxonomy. Handbook of personality: theory and research. 2008;3(2):114-58.
4. Roberts BW, Donnellan MB, Hill PL. Personality trait development in adulthood. Handb Life Course. 2013;183–96.
5. Minahan J, Siedlecki KL. Individual differences in need for cognition influence the evaluation of circular scientific explanations. PersIndivid Dif. 2016;99:113–7. [DOI:10.1016/j.paid.2016.04.074]
6. Hayes SC. Humanistic psychology and contextual behavioral perspectives. Psychotherapy. 2012;49(4):455–60. [DOI:10.1037/a0027396]
7. Allen TA, DeYoung C. Personality neuroscience and the five factor model. - Oxford handbook of the Five Factor, 2016. The Oxford handbook of the five factor model. 2016.
8. Ozer DJ, Benet-Martinez V. Personality and the prediction of consequential outcomes. Annu Rev Psychol. 2006; 57: 401-21. [DOI:10.1146/annurev.psych.57.102904.190127]
9. Van Der Linden D, Vreeke L, Muris P. Don't be afraid of the general factor of personality (GFP): its relationship with behavioral inhibition and anxiety symptoms in children. PersIndivid Dif. 2013;54(3):367-71. [DOI:10.1016/j.paid.2012.10.002]
10. Olivier M, Herve M. The big five questionnaires for children (BFQ-C): a french validation on 8-to 14-year-old children. PersIndivid Dif. 2015;87:55-8. [DOI:10.1016/j.paid.2015.07.030]
11. Lucas RE, Donnellan MB. Personality development across the life span: longitudinal analyses with a national sample from Germany. J PersSoc Psychol. 2011;101(4):847–61. [DOI:10.1037/a0024298]
12. Aliakbari M, SHarifi AA, Sahragard M. Psychometric properties of big five questionnaires for children (BFQ-C) in Iranian sample. Journal of Psychological Achievements. 2013; 4(1): 280-9.
13. Barbaranelli C, Caprara GV, Rabasca A, Pastorelli C. A questionnaire for measuring the big five in late childhood. PersIndivid Dif. 2003;34(4):645-64. [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00051-X]
14. Gaio VM. Psychometric properties of the big five questionnaire-children (BFQ-C) in American adolescents. master of science thesis in psychology. Arizona State University; 2012.
15. Laidra K, Pullmann H, Allik J. Personality and intelligence as predictors of academic achievement: a cross-sectional study from elementary to secondary school. PersIndivid Dif. 2007;42(3):441-51. [DOI:10.1016/j.paid.2006.08.001]
16. Bouvard M, Roulin JL. Exploratory factor analysis of the french version of the big five questionnaires for children (BFQ-C). Swiss J Psychol. 2017; 76: 125-30. [DOI:10.1024/1421-0185/a000196]
17. Muris P, Meesters C, Diederen R. Psychometric properties of the big five questionnaires for children (BFQ-C) in a dutch sample of young adolescents. PersIndivid Dif. 2005;38(8):1757-69. [DOI:10.1016/j.paid.2004.11.018]
18. Del Barrio V, Carrasco MA, Holgado FP. Factor structure invariance in the children's big five questionnaires.Eur J Psychol Assess.2006;22(3):158-67. [DOI:10.1027/1015-5759.22.3.158]
19. Essau CA, Sasagawa S, Frick PJ. Callous-unemotional traits in a community sample of adolescents. Assessment. 2006; 13(4): 454-69. [DOI:10.1177/1073191106287354]
20. Triandis HC, Suh EM. Cultural influences on personality. Annu Rev Psychol. 2002; 53: 133-60. [DOI:10.1146/annurev.psych.53.100901.135200]
21. Suchak M. Role conflict, uncertainty in illness, and illness-related communication avoidance: college students facing familial chronic illness. PhD thesis., Purdue University; 2011.
22. Kokkinos CM, Markos A. The big five questionnaires for children (BFQ-C). Eur J Psychol Assess. 2015; 33:129-33. [DOI:10.1027/1015-5759/a000273]
23. Gutiérrez JL, Jiménez BM, Hernández EG, Pcn C. Personality and subjective well-being: big five correlates and demographic variables. PersIndividDif. 2005;38(7):1561-9. [DOI:10.1016/j.paid.2004.09.015]
24. Shokri A, Kadivar P, Daneshvar Z. Gender differences in mental well-being: the role of personality traits. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2007; 13(3): 280-9.
25. Barbaranelli C, Fida R, Paciello M, Di Giunta L, Caprara GV. Assessing personality in early adolescence through self-report and other-ratings a multitrait-multimethod analysis of the BFQ-C. PersIndivid Dif. 2008;44(4):876-86. [DOI:10.1016/j.paid.2007.10.014]
26. Del Barrio Gandara MV, Carrasco Ortiz MA, Holgado Tello FP. Cross-sectional analysis of the big five factors of personality across age and sex groups in a spanish children's sample. Rev LatinoamPsicol. 2006;38(3):567-77.
27. Muris P, Meesters C, Timmermans A. Some youths have a gloomy side: correlates of the dark triad personality traits in non-clinical adolescents. Child Psychiatry Hum Dev. 2013;44(5):658-65. [DOI:10.1007/s10578-013-0359-9]
28. Malykh S, Vasin G, Voronin I, Tikhomirova T. Psychometric properties of the big five-children questionnaire, Russian version. InITM Web of Conferences. 2017; 10: 03004. Doi: 10.1051/itmconf/20171003004. [DOI:10.1051/itmconf/20171003004]
29. De Bolle M, De Fruyt F, McCrae RR, Löckenhoff CE, Costa PT, Aguilar-Vafaie ME, et al. The emergence of sex differences in personality traits in early adolescence: a cross-sectional, cross-cultural study. J PersSoc Psychol. 2015;108(1):171–85. [DOI:10.1037/a0038497]
30. Klimstra TA, Hale WW, Raaijmakers QA, Branje SJ, Meeus WH. Maturation of personality in adolescence. J PersSoc Psychol. 2009;96(4):898-912. [DOI:10.1037/a0014746]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshirian Farahi M, Asghari Ebrahimabad M J, Gorji A, Bigdeli I. Psychometric Features of the Big-Five Personality Questionnaire for Children and Adolescence in Mashhad. Shefaye Khatam 2019; 7 (1) :13-22
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1856-fa.html

مشیریان فراحی مریم، اصغری ابراهیم آباد محمد جواد، گرجی علی، بیگدلی ایمان الله. ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامۀ پنج عاملی بزرگ شخصیت برای کودکان و نوجوانان در مشهد. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1397; 7 (1) :13-22

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1856-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( زمستان - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660