[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( زمستان - 1397 ) ::
دوره 7 شماره 1 صفحات 51-62 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب‌آوری پرستاران
مینو رزم پوش ، خسرو رمضانی* ، علیرضا مارد پور ، پیر حسین کولیوند
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Kh.ramezani@iauyasooj.ac.ir
چکیده:   (5358 مشاهده)
مقدمه: پرستاران به مداخلات روانشناختی مؤثر جهت بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء تاب‌آوری در برابر مشکلات حرفه‌ای و اجتماعی نیازمندند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی گروه‌درمانی پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب‌آوری پرستاران بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با یک گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان در 22 مناطق مختلف تهران بود. از میان آ‌ها یک بیمارستان (خاتم‌الانبیاء) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد و سپس به صورت تصادفی 40 پرستار انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه گروه‌درمانی مبتنی بر برنامه پذیرش و تعهد به مدت 12 هفته شرکت کردند، در حالی که گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامۀ کیفیت زندگی سازمان بهداشت جها‌‌نی و پرسشنامۀ تاب‌آوری کانر و دیویدسون مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد به طور معنی‌داری کیفیت زندگی آن‌ها (9/1=F1/28؛ 0/005=P) و تاب‌آوری (12/3=F1/28؛ 0/002=P) را بهبود می‌بخشد. در مرحله پیگیری این اثر به طور معنی‌داری بر کیفیت زندگی (9/9=F1/28؛ 0/004=P)  و تاب‌آوری (13/66=F1/28؛ 0/001=P) پرستاران ماندگار بوده است. نتیجه‌گیری: بهبود مهارت‌ها با استفاده از آموزش پذیرش و تعهد می‌تواند به‌عنوان یک روش ایده‌آل برای افزایش تاب‌آوری و بهبود کیفیت زندگی پرستاران مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، پرستاران، درمان
متن کامل [PDF 1211 kb]   (3319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Seligman MEP, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: an introduction. Am Psychol. 2000; 55(1): 5-14. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.5]
2. Skevington SM, Lofty M, O'Connell KA. The world health organization's WHOQOL-BREF quality of life assessment: psychometric properties and results of the international field trial. A report from the WHOQOL group. Quail Life Res. 2004; 13(2): 299-310. [DOI:10.1023/B:QURE.0000018486.91360.00]
3. Goodman EA, Zammuto RF, Gifford BD. The competing values framework: Understanding the impact of organizational culture on the quality of work life. Organization Development Journal. 2001; 19(3): 58-69.
4. Hamaideh SH. Occupational stress, social support, and quality of life among Jordanian mental health nurses. Issues Ment Health Nurs. 2012; 33(1): 15-23. [DOI:10.3109/01612840.2011.605211]
5. Saber S, Borhani F, Navidian A, Ramezani T, Rezvani Amin M, Kianian T. Relationship between quality of work life and productivity of nurses in hospitals of Kerman University of Medical Sciences in 2013. 2013; 3(9): 143-66.
6. Alhani F, Oujiyan P. Work-family conflict among nurses and its relation to their quality of life. J Ethics Educ. 2013; 2(1): 46-55.
7. Garmezy N. Children in poverty: resilience despite risk. Psychiatry, 1993; 56(1): 127-36. [DOI:10.1080/00332747.1993.11024627]
8. Azadi S, Azad H. The correlation of social support, tolerance and mental health in children of martyrs and war-disabled in universities of elam. Iranian Journal of War and Public Health. 2011; 3(4): 48-58.
9. Gomes R, McLaren S. The association of avoidance coping style, and perceived mother and father support with anxiety/depression among late adolescents: applicability of resiliency models. Pers Individ Dif. 2006; 40(6): 1165-76. [DOI:10.1016/j.paid.2005.11.009]
10. Dehnavi S, Zadeh Mohammadi A, Hashemi SF, Bajelan M. Effectiveness of psychodrama based on unity-oriented therapeutic approach on resilience on patients with multiple sclerosis. Shefaye Khatam. 2018; 6(3): 10-8. [DOI:10.29252/shefa.6.3.10]
11. Azizi K, Ahmadian H, Nazemi ASR. Comparison of resilience, procrastination, stress and burnout among nurses in psychiatric and non-psychiatric departments. Quarterly Journal of Nursing Management. 2017; 5(3-4): 80-91.
12. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: the connor - davidson resilience scale (CD-RISC). Depress Anxiety. 2003; 18(2): 76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
13. Isakson B. Characteristics and enhancement of resiliency in young people. A research paper for master of science degree with major in guidance and counseling. University of Wisconsin-Stout. 2002.
14. Harris R. Embracing your demons: an overview of acceptance and commitment therapy. Psychotherapy in Australia. 2006; 21(4): 2-8.
15. Hayes SC, Strosahl KD. A practical guide to acceptance and commitment therapy. 2004th ed. New York: Springer Science and Business Media Inc. 2010.
16. Aghaei A, Nourian L. Report on the results of ten studies on the effectiveness of treatment based on admission and commitment. Presentations of the first congress of the third wave of behavioral therapies, Kashan University of Medical Sciences and Health Services. 2015. p. 37.
17. Kolivand PH, Safavi Bayat Z, Najafi K. Evidence based nursing with educational approach. 1st ed. Mirmah Publisher. 2014.
18. Roditi D, Robinson ME. The role of psychological interventions in the management of patients with chronic pain. Psychol Res Behav Manag. 2011; 4: 41-9. [DOI:10.2147/PRBM.S15375]
19. Nedjat S, Montazeri A, Holakouie Naeini K, Mohammad K, Majdzadeh R. Psychometric properties of the iranian interview-administered version of the world organization's quality of life questionnaire (WHOQOL-BREF): a population based study. BMC Health Serv Res. 2008; 8: 61. doi: 10.1186/1472-6963-8-61. [DOI:10.1186/1472-6963-8-61]
20. Razmpush M. Determining the contribution of spiritual intelligence and resilience to the orientation of students' life. Master's thesis of general psychology. Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Roudehen Branch. Tehran, Iran, 2012.
21. Al Yassin SA, Kakassalan F, Farahani Far M. Effectiveness of acceptance and commitment therapy on anxiety, quality of life and self-efficacy in patients with premenstrual syndrome. Research Journal of Aligoodarz School of Nursing. 2016; 7(2): 27-35.
22. Tjak JA, Davis ML, Morina N, Emmelkamp P. A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychother Psychosom. 2015; 84(1): 30-6. [DOI:10.1159/000365764]
23. Saeidi M, Khalatbari J. Effectiveness of acceptance/commitment therapy on adjustment and quality of life of disabled persons in welfare organization. Quarterly Journal of Educational Psychology. 2016; 7(1-25): 53-62.
24. Juarascio AS, Schumacher LM, Shaw J, Forman EM, Herbert JD. Acceptance-based treatment and quality of life among patients with an eating disorder. Journal of Contextual Behavioral Science. 2014; 4(1): 42-7. [DOI:10.1016/j.jcbs.2014.11.002]
25. Zareie SS, Visani M. Effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on resilience of patients with positive H.I.V. New Researches National Conference in Management, Economic and Humanistic Sciences, Islamic Azad University, Kazeroun Branch. 2017.
26. Barghi Irani Z, Bagiyan Kulemarez MJ, Hazari N. The effectiveness of resilient education on improving the quality of nurses' life. Quarterly Journal of Nursing Management. 2017; 5(3-4): 9-18.
27. Norouzi S, Karimi Sh. Effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on resilience of male first grade school students of Isfahan city. The International Conference of Well-Being and Psychological Sciences, Tehran. 2017.
28. Block J, Kremen AM. IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology. 1996; 70(2): 349-61. [DOI:10.1037/0022-3514.70.2.349]
29. Kiani S. The relationship between emotional intelligence, resilience, and social adjustment for explaining the mental health model in students of shahed university. Master Thesis. Faculty of Education and Psychology. Allameh Tabatabaei University. 2010.
30. Mace C. Mindfulness and mental health: therapy. theory and science. New York: Rutledge. 2007.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razmpush M, Ramezani K, Maredpour A, Koulivand P H. The Effect of Acceptance and Commitment Training on Quality of Life and Resilience of Nurses. Shefaye Khatam 2019; 7 (1) :62-51
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1864-fa.html

رزم پوش مینو، رمضانی خسرو، مارد پور علیرضا، کولیوند پیر حسین. تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تاب‌آوری پرستاران. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1397; 7 (1) :62-51

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1864-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( زمستان - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645