[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر غنی‌سازی محیط (تمرینات ادراکی -حرکتی اسپارک) بر بهبود کارکردهای عصبی -شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
هادی مرادی*، احمدرضا موحدی
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، hadi.moradi@stu.um.ac.ir
چکیده:   (38 مشاهده)
مقدمه: اختلال هماهنگی رشدی یکی از اختلالات جدی دوران کودکی است که باعث ایجاد مشکلات اجتماعی، عاطفی، شناختی و حرکتی برای کودکان می‌شود. لذا هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات ادراکی -حرکتی بر بهبود کارکردهای عصبی -شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش‌ها: از بین کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 20 کودک از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان به دو گروه تجربی (10 کودک) و کنترل (10 کودک) تقسیم شدند. کودکان گروه تجربی به مدت 8 هفته (24 جلسه) به انجام تمرینات ادراکی -حرکتی پرداختند. کارکردهای عصبی- شناختی توجه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از آزمون عصب روانشناختی کانرز مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین کارکردهای عصبی -شناختی توجه در گروه تجربی و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در کودکان گروه تجربی به طور قابل توجهی کارکردهای عصبی -شناختی توجه بهبود یافت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که تمرینات ادراکی –حرکتی می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مناسب برای بهبود کارکردهای عصبی -شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: تمرین، توجه، کودک
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3920