[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرینات اسپارک بر عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی کودکان مبتلا به ‌کم‌ توانی ذهنی
محمود شیخ*، شهین رمضانی، گلاله مقصودی، خالد احمدی
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، prosheikh@yahoo.com
چکیده:   (20 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به کم‏ توانی ذهنی که گروه گسترد‏ه‏ ای از دریافت‏ کنندگان خدمات بهداشتی هستند، بیش از دو درصد از جمعیت را تشکیل می‏ دهند.‏ کم‏ توانی ذهنی با محدودیت ‏های معنی‌داری در عملکرد ذهنی و رفتار سازشی و همچنین در مهارت‏ های ادراکی و عملی همراه است. بر اساس مطالعات یکی از ابزارهای مهمی ‏که می‏ تواند بر توانایی‌های شناختی مانند حافظه تأثیرگذار باشد فعالیت بدنی می‏ باشد. با توجه به مشکلات حافظه در کودکان مبتلا به ‏کم ‏توانی ذهنی‏، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات اسپارک بر عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی در کودکانی که از کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند، انجام شد. مواد و رو‌ش‌ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان ‏کم ‏توان ‏ذهنی آموزش‌پذیر در ارومیه بودند. 20 پسر ‏کم‏ توان ذهنی با میانگین سنی 9 تا 12 سال انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه اسپارک که شامل فعالیت‏ های تقویتی و همچنین بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 18 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع‌آوری داده ‏های حافظه دیداری -فضایی آزمون کرسی بلاک ‏مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها:‌ نتایج نشان داد تفاوت معنی‌داری در نمره حافظه کاری دیداری -فضایی بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. نتیجه‌گیری:‌ تمرینات اسپارک می‏ تواند موجب بهبود عملکرد حافظه کاری دیداری -فضایی کودکان ‏کم‏ توان ذهنی آموزش‌پذیر گردد.
واژه‌های کلیدی: کودک، تمرین، حافظه کوتاه‌مدت
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3920