[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: زمستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله ذهن آگاهی بر بازداری پاسخ در کودکان با علایم نقص توجه/بیش فعالی
میثم رضایی، باقر سرداری*
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، sardary1152bagher@gmail.com
چکیده:   (26 مشاهده)
مقدمه: نارسایی در بازداری پاسخ، آسیبی اساسی در اختلال نقص توجه/ بیش ‏فعالی است و به‏ عنوان هستۀ اصلی از هم پاشیدگی فرایندهای پردازشی در کارکردهای اجرایی محسوب می‏شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلۀ ذهن‏ آگاهی بر بازداری پاسخ در کودکان با علایم نقص توجه/ بیش‏ فعالی انجام شد. مواد و روش ‏ها: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش ‏آزمون- پس ‏آزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ این مطالعه از میان دانش‏ آموزان پسر مدارس متوسطۀ شهر ماکو، ایران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از این جامعه، نمونه ‏ای به حجم 24 نفر به روش نمونه ‏گیری هدفمند با استفاده از پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان (CPRS-48) انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمون برو/نرو (Go/No Go) در دو مرحلۀ پیش‏ آزمون و پس‏ آزمون اجرا شد. یافته‏ ها: داده‏ های ما نشان داد که مداخلۀ ذهن‏ آگاهی منجر به تفاوت معنی‌دار بین گروه‌ها در بازداری پاسخ به میزان 64 درصد و در مولفه‏ های آن شامل خطای ارائه 39 درصد، خطای حذف 44 درصد و زمان واکنش 46 درصد شده است. نتیجه‏ گیری: مداخلۀ ذهن‏ آگاهی یک استراتژی مناسب برای بهبود مهار پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش ‏فعالی است و می ‏تواند به ‏عنوان یک مداخلۀ موثر مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مداخله ذهن آگاهی، بازداری پاسخ، علایم نقص توجه/بیش فعالی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269