[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 4 - ( پاييز 1398 ) ::
دوره 7 شماره 4 صفحات 50-41 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش فراشناخت و توانایی کلامی در پیش‌بینی عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی
جعفر بهادری خسروشاهی* ، عیسی برقی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، Jafar.b2010@yahoo.com
چکیده:   (4136 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش فراشناخت و توانایی کلامی در پیش‌بینی عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. از کودکان پیش‌دبستانی در شهرستان ایلخچی در سال 97-96 تعداد 196 کودک پیش‌دبستانی بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از عملکرد ریاضی، آزمون فراشناخت سالونن و آزمون توانایی کلامی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین فراشناخت و توانایی کلامی با عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که فراشناخت و توانایی‌های کلامی قادرند عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: از فراشناخت و توانایی کلامی در بهبود عملکرد ریاضی کودکان می‌توان بهره برد.
واژه‌های کلیدی: فراشناخت، زبان، ریاضیات
متن کامل [PDF 557 kb]   (1393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Tahzhibi N, Javadnia A. Religious education of children in pre-primary school. Peyvand J. 2006; 319: 22-31.
2. Rezaee M, Hosseini-Nasab SD. Effectiveness of puppet show on preschools' social skills and creativity in Maragheh city. Journal of Instruction and Evaluation. 2018; 10(40): 13-26.
3. Baloğlu M, Koçak R. A multivariate investigation of the differences in mathematics anxiety. Pers Individ Dif. 2006; 40(7): 1325-35. [DOI:10.1016/j.paid.2005.10.009]
4. Rezapormirsalehi Y, Delavari M, Solymani M. The effectiveness of mathematical education training on mathematical performance of secondary school students in primary school. Plos One. 2017; 10(35): 163-83.
5. Hakkarainen A, Holopainen L, Savolainen H. Mathematical and reading difficulties as predictors of school achievement and transition to secondary education. Scand J Educ Res. 2013; 57(5): 488-506. [DOI:10.1080/00313831.2012.696207]
6. Aunola K, Leskines E, Nurmi JE. Developmental dynamics between mathematical performance, task -motivation, and teacher's goals during the transition to primary school. Br J Educ Psychol. 2006; 76(1): 21-40. [DOI:10.1348/000709905X51608]
7. Shams F, Tabebordbar F. The role of intermediate self-efficacy in relation to goal orientation and mathematical performance. Psychological Methods and Models. 2011; 3(1): 77-89.
8. Wells A. Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. New York, NY, US: John Wiley & Sons Ltd; 2000.
9. Rees C, Anderson R. New approaches to the psychological treatment of obsessive-compulsive disorder in adults, New insights into anxiety disorders. New York: InTech; 2013. p: 427-444. [DOI:10.5772/53070]
10. Jafari San H, Hosain M, Hashemi FS, Lotfi M. The effect of scientific inquiry method on development of student metacognition knowledge in sciences curriculum. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2014; 1(2): 31-48.
11. Swanson HL. Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. J Educ Psychol. 1990; 82(2): 306-14. [DOI:10.1037/0022-0663.82.2.306]
12. Desoete A, Roeyers H, Buysse A. Metacognition and mathematical problem solving in grade 3. J Learn Disabil. 2001; 34(5): 435-49. [DOI:10.1177/002221940103400505]
13. Akturk AO, Sahin I. Literature review on metacognition and its measurement. Procedia Soc Behav Sci. 2011; 15(3): 3731-6. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.04.364]
14. Özsoy G. An investigation of the relationship between metacognition and mathematics achievement. Asia Pacific Education Review. 2011; 12(2): 227-35. [DOI:10.1007/s12564-010-9129-6]
15. Yarmohammadian A, Asli-Azad M. Effects of metacognition training on the improvement of mathematical function in children with mathematic learning disability. Journal of Advances in Cognitive Science. 2012; 14(1): 41-52.
16. Samadi M. Investigating the role of student's self-regulation strategies in solving mathematical problems. Quarterly Journal of Educational Innovations. 2004; 3(1): 79-97.
17. Taheri Khorasani P. The relationship between the use of self-regulated learning strategies and academic achievement in mathematics and literature in a sample of high school students in district 2 of Shiraz. Master's thesis. Faculty of Education and Psychology, Shiraz University. 1999.
18. Akbari B, Ahmadidehgotbedini M. The relationship among family socioeconomic status, learning strategies and mathematic problem solving ability among students. Journal of Research in Curriculum Planning. 2010; 1(25): 101-30.
19. Seyf D, Latifian M, Bashash L. Self-regulation of motivation with learning strategies and academic achievement in mathematics. Journal of Psychology. 2006; 10(1): 106-22.
20. Paul R. Language disorders from infancy through adolescence. 3rd ed. Missouri: Mosby Elsevier; 2007.
21. Holmes J, Adams JW. Working memory and children's mathematical skills: implications for mathematical development and mathematical curricula. Educ Psychol. 2006; 26 (3): 339-66. [DOI:10.1080/01443410500341056]
22. Blanton ML, Stylianou DA. Understanding the role of transactive reasoning in classroom discourse as students learn to construct proofs. The Journal of Mathematical Behavior. 2014; 34: 76-98. [DOI:10.1016/j.jmathb.2014.02.001]
23. Yankelewitz D. The development of mathematical reasoning in elementary school students' exploration of fraction ideas. Dissertation in Doctor of Education, Graduate School of Education. New Brunswick, New Jersey. 2009.
24. Anderman EM, Young AJ. Motivation and strategy of science. Journal of Research in Science Teaching. 1994; 31: 811-31. [DOI:10.1002/tea.3660310805]
25. Ganji K. Games and exceptional children. Exceptional Education. 2007; 24(1): 21-34.
26. Arizi AR, Abedi A, Taji M. Relationship between counting ability, visual attention, auditory perception and metacognitive knowledge with mathematical competence in preschool children in Isfahan. Quarterly Journal of Educational Innovations. 2005; 13(4): 133-48.
27. Abbasi E, Ghasemzadeh HA, Ashayeri H. Assessing the relationship between verbal and mathematical skills. IJPCP. 2005; 5(4): 43-51.
28. Abbasi A. Designing an optimal curriculum pattern for kindergarten, reviewing the status of this course in comparison with that template. PhD thesis. Tarbiat Modares University, 2003.
29. Hindshaw D. Attention deficit hyperactivity disorder children. Thousand Oaks, CA: sage; 1994.
30. Mousavi S, Jabalameli J, Alibakhshi F. Study of the relation emotional intelligence (EI) and, motivation beliefs self-regulatory on the academic performance. Behavioral Sciences Research. 2012; 10(3): 179-92.
31. Kajbaf MB, Molavi H, Shirazi A. The study of the relationship between motivational beliefs and self-regulation learning strategies with high school students' academic performance. Quarterly Journal of Cognitive Science. 2003; 5(1): 27-33.
32. Zimmerman BJ, Martinez-Pons M. Student differences in self-regulated learning: relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. J Educ Psychol. 1990; 82(1): 51-9. [DOI:10.1037/0022-0663.82.1.51]
33. Zare H, Ahmadi Azghandi A, Nofrasty A, Hosseinayi A. Effect of metacognitive problem-solving training on mathematical learning disability. Learning Disabilities. 2012; 2(2): 40-50.
34. Mazzocco MMM, Hanich LB. Math achievement, numerical processing, and executive functions in girls with Turner Syndrome (TS): Do girls with Turner syndrom have math learning disability? Learning and Individual Differences. 2010; 20(2): 70-81. [DOI:10.1016/j.lindif.2009.10.011]
35. Gloudmens HA, Schalk RM, Reynaert W. The relationship between critical thinking skills and self-efficacy of beliefs in mental health nurses. Nurse Educ Today. 2012; 33(3): 275-90. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.05.006]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadorikhosroshahi J, Bargi I. The Role of Meta-Cognition and Verbal Ability in the Prediction of the Mathematical Performance of Preschool Children. Shefaye Khatam 2019; 7 (4) :41-50
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1996-fa.html

بهادری خسروشاهی جعفر، برقی عیسی. نقش فراشناخت و توانایی کلامی در پیش‌بینی عملکرد ریاضی کودکان پیش‌دبستانی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1398; 7 (4) :41-50

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-1996-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( پاييز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4660