[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) ::
دوره 9 شماره 1 صفحات 99-109 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
محمد جلیلوند*
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، jalilvandmohammad@iauksh.ac.ir
چکیده:   (201 مشاهده)
مقدمه: علاوه بر مشکلات هماهنگی و حرکتی، یکی از مشکلات اساسی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی که از یادگیری آن­ها در سال­ های اولیۀ تحصیلی جلوگیری می‌کند، نقص در کارکردهای اجرایی است. در سال ‏های اخیر گرایش به استفاده از رویکردهای درمانی نوین برای کودکان دارای اختلالات اجرایی افزایش یافته است. بازتوانی شناختی یا آموزش کارکردهای اجرایی یکی از رویکردهایی است که در سال‏ های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف‏ پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش ها: مطالعۀ حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ کودکان 9 تا 12 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهر کرمانشاه، ایران بود. آزمودنی‌های این مطالعه 20 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشد بودند که به روش نمونه‏ گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی، آزمون ارزیابی حرکات جنبشی کودکان، آزمون رایانه‌‏ای عملکرد پیوسته و آزمون دسته‏ بندی کارت‏ های ویسکانسین بود. قبل و بعد از برنامۀ مداخله، توجه پایدار و انعطاف‏پذیری شناختی همۀ آزمودنی‌ها اندازه گیری شد. برنامۀ آموزش تنیس روی میز به مدت 12 هفته و هفته‏ ای دو بار به مدت 70 دقیقه در سالن ورزشی برگزار شد. یافته ها: نتایج بهبود معنادار در توجه پایدار و انعطاف‏ پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را پس از 12 هفته آموزش تنیس روی میز نشان داد. نتیجه گیری: آموزش تنیس روی میز باعث افزایش توجه پایدار و انعطاف ‏پذیری شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شده است. این داده‏ ها مزایای برنامه‏ های ورزشی مبتنی بر آموزش کارکردهای اجرایی و بار توجه زیاد برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی را نشان می ‏دهد.
واژه‌های کلیدی: اختلالات مهارت‌ های حرکتی، کارکرد اجرایی، ورزش
متن کامل [PDF 1653 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بازتوانی و توانبخشی اعصاب


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilvand M. Effect of Table Tennis Training Program on Sustained Attention and Cognitive Flexibility of Children with Developmental Coordination Disorder. Shefaye Khatam. 2020; 9 (1) :99-109
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2018-fa.html

جلیلوند محمد. اثربخشی برنامۀ آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1399; 9 (1) :99-109

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2018-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4280