اثربخشی برنامۀ آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
|
محمد جلیلوند* |
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، jalilvandmohammad@iauksh.ac.ir |
|
چکیده: (201 مشاهده) |
مقدمه: علاوه بر مشکلات هماهنگی و حرکتی، یکی از مشکلات اساسی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی که از یادگیری آنها در سال های اولیۀ تحصیلی جلوگیری میکند، نقص در کارکردهای اجرایی است. در سال های اخیر گرایش به استفاده از رویکردهای درمانی نوین برای کودکان دارای اختلالات اجرایی افزایش یافته است. بازتوانی شناختی یا آموزش کارکردهای اجرایی یکی از رویکردهایی است که در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش ها: مطالعۀ حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ کودکان 9 تا 12 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهر کرمانشاه، ایران بود. آزمودنیهای این مطالعه 20 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشد بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی، آزمون ارزیابی حرکات جنبشی کودکان، آزمون رایانهای عملکرد پیوسته و آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین بود. قبل و بعد از برنامۀ مداخله، توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی همۀ آزمودنیها اندازه گیری شد. برنامۀ آموزش تنیس روی میز به مدت 12 هفته و هفته ای دو بار به مدت 70 دقیقه در سالن ورزشی برگزار شد. یافته ها: نتایج بهبود معنادار در توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را پس از 12 هفته آموزش تنیس روی میز نشان داد. نتیجه گیری: آموزش تنیس روی میز باعث افزایش توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شده است. این داده ها مزایای برنامه های ورزشی مبتنی بر آموزش کارکردهای اجرایی و بار توجه زیاد برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی را نشان می دهد. |
|
واژههای کلیدی: اختلالات مهارت های حرکتی، کارکرد اجرایی، ورزش |
|
متن کامل [PDF 1653 kb]
(80 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
بازتوانی و توانبخشی اعصاب
|
|
|
|