اثر تکلیف ثانویه شناختی بر زمان مرحله استانس گامبرداری افراد سندرم داون
|
فرهاد قدیری، یونس مصدق*، محمد الغوثی، زهرا گلزاری |
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده شهید خدادادی، واحد گیلان، دانشگاه فنی و حرفه ای، گیلان، ایران ، ali.mosadegh68@gmail.com |
|
چکیده: (253 مشاهده) |
مقدمه: محدودیت شناختی در یادگیری افراد سندرم داون اثر گذار است. علاوه بر این عملکرد حرکتی نامناسب و پایین بودن تون عضلانی از جمله عوامل اصلی اختلال کنترل قامت و بیثباتی راه رفتن در سندرم داون است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تکلیف ثانویۀ شناختی بر زمان مرحلۀ استانس گام برداری افراد سندرم داون بود. مواد و روش ها: 20 پسر دارای سندرم داون با میانگین سنی 2/28 ±11/50 از انجمن سندرم داون رشت، بندرانزلی و لاهیجان استان گیلان ایران در این تحقیق شرکت داشتند. شرکتکنندگان دو تکلیف شناختی متفاوت را حین راه رفتن بر روی دستگاه فوت مدیسنس اجرا کردند و زمان مرحلۀ استانس آن ها اندازهگیری شد. یافته ها: نتایج به دست آمده تفاوت معناداری در مرحلۀ برخورد پاشنه بین عوامل درونگروهی در پای راست و چپ نشان نداد. درحالی که در مرحلۀ برخورد کف پا، مرحله میانی، جدا شدن پاشنه و جدا شدن پنجۀ استانس گامبرداری نتایج به دست آمده بیانگر تفاوت معناداری بین عوامل درونگروهی برای پای چپ و راست بود. بنابراین یک تفاوت معناداری بین عوامل درون گروهی در پای چپ و راست مشاهده شد. نتیجه گیری: داده های به دست آمده نشان داد که سنجش مرحله استانس گامبرداری در افراد سندرم داون میتواند در جهت ارزیابی کارکرد حرکتی کودکان سندرم داون مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: سندرم داون، راه رفتن، توجه |
|
متن کامل [PDF 1715 kb]
(95 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی
|
|
|
|