[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: زمستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش شناخت اجتماعی و تعیین اثربخشی آن بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای در کودکان 7 تا 9 سال
شیما پژوهی‌نیا، حسین اسکندری*، احمد برجعلی، علی دلاور، عبدالله معتمدی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، sknd@atu.ac.ir
چکیده:   (130 مشاهده)
مقدمه: اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) از شایع‌ترین اختلال‌های برون‌نمود دوران کودکی و از رایج‌ترین اختلال‌های روانپزشکی در بین مراجعان به مراکز درمانی روان‌شناسی و روانپزشکی است. پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش شناخت اجتماعی و تعیین اثربخشی آن بر نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر طی دو مرحله انجام شد. در مرحله اول پس از مرور ادبیات و نظریه‌های درمانی و مفاهیم موجود در حوزه شناخت اجتماعی، برنامه آموزشی تدوین شد. سپس 10 نفر از متخصصان روان‌شناسی بالینی و کودک، روایی محتوایی برنامه آموزشی را تعیین کردند. در مرحله دوم، از روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان پسر 7 تا 9 سال در مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با نمونه‌گیری دو مرحله‌ای ارزیابی شدند. در مرحله اول بر اساس نمونه‌گیری در دسترس غربالگری انجام شد. در مرحله دوم از بین افراد واجد نشانگان نافرمانی مقابله‌ای، بر اساس روش تصادفی ساده 30 کودک با دارا بودن ملاک‌های ورود و خروج پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش شناخت اجتماعی طی 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، و پس از گذشت یک ماه، مجدداً از گروه آزمایش پیگیری به عمل آمد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس درجه‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای هومرسون و همکاران استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه آموزشی شناخت اجتماعی اعتبار محتوایی قابل قبولی دارد. همچنین نتایج مداخله آموزشی نشان داد که آموزش شناخت اجتماعی به‌طور معنی‌داری نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای را در کودکان کاهش می‌دهد و در مرحلۀ پیگیری این اثر به‌طور معنی‌داری ماندگار بوده است. نتیجه‌گیری: برنامه آموزش شناخت اجتماعی می‌تواند به‌عنوان برنامه‌ای روا و کارآمد برای کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای کودکان مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کودک، اختلالات روانی، درمان
متن کامل [PDF 1300 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4054