[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1399 ) ::
دوره 8 شماره 2 صفحات 63-55 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن بتا در بین مناطق پیشانی دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
سجاد بشرپور* ، نسیم ذکی‌بخش محمدی ، محمد نریمانی ، مسلم کرد
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
چکیده:   (3832 مشاهده)
مقدمه: شیوع اختلال شخصیت مرزی نسبت به سایر انواع اختلالات شخصیت بیشتر است. نشان داده شده است که برخی نقایص عصب‌شناختی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی از قبیل نقص در بازداری شناختی و رفتارهای خودآسیب‌رسان وجود دارد، ولی مطالعاتی با هدف مداخله در این نقایص کمتر انجام شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن EEG در باند بتا در بین دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با اختلال شخصیت مرزی در سال تحصیلی 96-97 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 40 نفر از آن‌ها به روش غربالگری با استفاده از مقیاس اختلال شخصیت مرزی و مصاحبه بالینی ساختاریافته SCID-II انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله آموزش حافظه کاری هیجانی دریافت کردند ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله‌ای ارائه نشد. برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز از مناطق لوب پیشانی (Fp1, Fp2, F3, F4, F7, F8) از دستگاه EEG استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات عدم تقارن بتا بین دو نیمکره راست و چپ برای آزمودنی‌های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون افزایش یافته است. آموزش حافظه کاری هیجانی می‌تواند باعث افزایش عدم تقارن بتا در بین دو نیمکره شود. این روش مداخله می‌تواند با افزایش موج بتا در نیمکره چپ نسبت به نیمکره راست عدم تقارن بتا را افزایش دهد. نتیجه‌گیری: آموزش حافظه کاری هیجانی می‌تواند محور اصلی بهبود عدم تقارن بتا دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال شخصیت مرزی، بیماران، الکتروآنسفالوگرافی
متن کامل [PDF 705 kb]   (1535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Association AP. Diagnostic and statiscal manual of Mental disorder. 5th ed. 2013.
2. Salehi M, Malekian A, Haghighi M, Jahangard L, Rahimi E. Personality disorders in treatment-seeking substance dependent patients. Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences. 2008; 2(2): 10-4.
3. Sadeghi K, Saberi SM, Assareh M. Epidemiological study of psychiatric disorder in Kermanshah Urban residents. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2000; 6(2): 16-26.
4. Andrulonis PA, Glueck BC, Stroebel CF, Vogel NG, Shapiro AL, Aldridge DM. Organic brain dysfunction and the borderline syndrome. Psychiatr Clin North Am. 1981; 4(1): 47-66. [DOI:10.1016/S0193-953X(18)30936-5]
5. Banich MT, Compton RJ. Cognitive neuroscience. Ardabil: University of Mohaghegh Ardebil University Press; 2011.
6. De la Fuente JM, Bengoetxea E, Navarro F, Bobes J, Alarcón RD. Interconnection between biological abnormalities in borderline personality disorder: use of the Bayesian networks model. Psychiatry Research. 2011; 186(2-3): 315-9. [DOI:10.1016/j.psychres.2010.08.027]
7. de Araujo Filho, Maria G, Abdallah C, Sato JR, de Araujo TB, Lisondo CM, et al. Morphometric hemispheric asymmetry of orbitofrontal cortex in women with borderline personality disorder: A multi-parameter approach. Psychiatry Res. 2014; 223(2): 61-6. [DOI:10.1016/j.pscychresns.2014.05.001]
8. Zibman S, Daniel E, Alyagon U, Etkin A, Zangen A. Interhemispheric cortico-cortical paired associative stimulation of the prefrontal cortex jointly modulates frontal asymmetry and emotional reactivity. Brain Stimul. 2019; 12(1): 139-47. [DOI:10.1016/j.brs.2018.10.008]
9. Flasbeck V, Popkirov S, Brüne M. Frontal EEG asymmetry in borderline personality disorder is associated with alexithymia. Borderline Personal Disord Emot Dysregul. 2017; 4(1): 20. doi: 10.1186/s40479-017-0071-7. [DOI:10.1186/s40479-017-0071-7]
10. Schmahl C, Bremner JD. Neuroimaging in borderline personality disorder. J Psychiatr Res. 2006; 40(5): 419-27. [DOI:10.1016/j.jpsychires.2005.08.011]
11. Brendel GR, Stern E, Silbersweig DA. Defining the neurocircuitry of borderline personality disorder: Functional neuroimaging approaches. Dev Psychopathol. 2005; 17(4): 1197-206. [DOI:10.1017/S095457940505056X]
12. Schweizer S, Grahn J, Hampshire A, Mobbs D, Dalgleish T. Training the emotional brain: improving affective control through emotional working memory training. J Neurosci. 2013; 33(12): 5301-11. [DOI:10.1523/JNEUROSCI.2593-12.2013]
13. Mammarella N, Borella E, Carretti B, Leonardi G, Fairfield B. Examining an emotion enhancement effect in working memory: Evidence from age-related differences. Neuropsychol Rehabil. 2013; 23(3): 416-28. [DOI:10.1080/09602011.2013.775065]
14. Duncan J. The multiple-demand (MD) system of the primate brain: mental programs for intelligent behaviour. Trends Cogn Sci. 2010; 14(4): 172-9. [DOI:10.1016/j.tics.2010.01.004]
15. Brass M, Ullsperger M, Knoesche TR, Cramon DYv, Phillips NA. Who comes first? The role of the prefrontal and parietal cortex in cognitive control. J Cogn Neurosci. 2005; 17(9): 1367-75. [DOI:10.1162/0898929054985400]
16. Owen AM, McMillan KM, Laird AR, Bullmore E. N‐back working memory paradigm: A meta‐analysis of normative functional neuroimaging studies. Hum Brain Mapp. 2005; 25(1): 46-59. [DOI:10.1002/hbm.20131]
17. Price JL, Drevets WC. Neural circuits underlying the pathophysiology of mood disorders. Trends Cogn Sci. 2012; 16(1): 61-71. [DOI:10.1016/j.tics.2011.12.011]
18. Schweizer S, Dalgleish T. The impact of affective contexts on working memory capacity in healthy populations and in individuals with PTSD. Emotion. 2016; 16(1): 16-23. [DOI:10.1037/emo0000072]
19. Sari BA, Koster EH, Pourtois G, Derakshan N. Training working memory to improve attentional control in anxiety: A proof-of-principle study using behavioral and electrophysiological measures. Biol Psychol. 2016; 121: 203-12. [DOI:10.1016/j.biopsycho.2015.09.008]
20. Salmi J, Nyberg L, Laine M. Working memory training mostly engages general-purpose large-scale networks for learning. Neurosci Biobehav Rev. 2018; 93: 108-22. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2018.03.019]
21. Jackson M, Claridge G. Reliability and validity of a psychotic traits questionnaire (STQ). Br J Clin Psychol. 1991; 30(4): 311-23. [DOI:10.1111/j.2044-8260.1991.tb00952.x]
22. Rawlings D, Claridge G, Freeman JL. Principal components analysis of the schizotypal personality scale (STA) and the borderline personality scale (STB). Personality and Individual Differences. 2001; 31(3): 409-19. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00146-X]
23. Mohammadzadeh A, Goodarzi MA, Taghavi MR, Malazadeh J. Investigating the factor structure, validity, reliability, and normalization of the border characteristics scale in Shiraz university students. The Quarterly Journal of Fundamentals of Mental Health. 2005; 28: 75-98.
24. First M, Spitzer R, Giben M, Wiliams J. Semistructred by cilinical interview for disorder of DSM-IV-TR. Tehran: Danzhe; 2010.
25. Kord Tamini M. The effectiveness of emotional work memory training on cognitive and emotional control and emotional regulation in people with high trait anxiety (MSc). Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad; 2015.
26. Samimi Z, Hasani J, Kord M, Afzoon J. Effectiveness of emotional work memory training on the ability of cognitive and emotional control in adolescents with posttraumatic stress disorder. Journal of Mental Health. 2016; 2(4): 21-37.
27. González-Garrido AA, López-Franco AL, Gómez-Velázquez FR, Ramos-Loyo J, Sequeira H. Emotional content of stimuli improves visuospatial working memory. Neurosci Lett. 2015; 585: 43-7. [DOI:10.1016/j.neulet.2014.11.014]
28. León-Domínguez U, Martín-Rodríguez JF, León-Carrión J. Executive n-back tasks for the neuropsychological assessment of working memory. Behav Brain Res. 2015; 292: 167-73. [DOI:10.1016/j.bbr.2015.06.002]
29. Basharpoor S, Amani S, Rashid S. The relationship between QEEG waves as a neurophysiological markers in FP1 / Fp2 areas and multiple aspects of impulsivity. International Journal of High Risk Behaviours and Addiction. 2018; 7(3): 537-86. [DOI:10.5812/ijhrba.58637]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basharpoor S, Zakibakhsh Mohammadi N, Narimani M. The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on Beta Asymmetry in Frontal Regions of Two Hemispheres in People with Borderline Personality Disorder. Shefaye Khatam 2020; 8 (2) :55-63
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2069-fa.html

بشرپور سجاد، ذکی‌بخش محمدی نسیم، نریمانی محمد، کرد مسلم. اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر عدم تقارن بتا در بین مناطق پیشانی دو نیمکره مغزی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1399; 8 (2) :55-63

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2069-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645