[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1399 ) ::
دوره 8 شماره 2 صفحات 9-17 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش پیش‌بینی کننده حافظه فعال و نگهداری توجه در کیفیت خواب کودکان واجد اختلال نقص توجه -بیش فعالی
جهانبخش بختیاری، سید عباس حقایق*
گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، تجف آباد، ایران ، abbas-haghayegh@yahoo.com
چکیده:   (585 مشاهده)
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مشکلات خواب، حافظه فعال و نگهداری توجه کودکان واجد اختلال نقص توجه -بیش فعالی بود. مواد و روش‌ها: یک پژوهش همبستگی در این بررسی استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه کلیه دانش‌آموزان واجد تشخیص اختلال نقص توجه -بیش فعالی مقطع ابتدایی اداره آموزش پرورش منطقه 3 اصفهان که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دادند. به 200 نفر از والدین دانش‌آموزان 11-7 سال پرسشنامه حاوی سؤالات مربوط به مقیاس درجه‌بندی مشکلات رفتاری و کیفیت خواب ارائه شد. بعد از حذف پرسشنامه‌های فاقد اعتبار، بر اساس نمره برش خرده مقیاس بیش فعالی پرسشنامه کانرز، آزمون حافظه فعال ان-بک و عملکرد پیوسته در 65 دانش‌آموز مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین کیفیت خواب با حافظه فعال دانش‌آموزان نقص توجه –بیش فعالی رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد. اما بین کیفیت خواب و نگهداری توجه رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که مشکلات خواب می‌تواند عملکرد حافظه فعال را کاهش داده و بر عملکردهای شناختی کودکان تأثیر بگذارد.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه -بیش فعالی، خواب، مقیاس درجه‌بندی مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 945 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Tandon M, Pergjika D. Attention deficit hyperactivity disorder in preschool-age children. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2017; 26(3): 523-38. [DOI:10.1016/j.chc.2017.02.007]
2. American psychiatric association; diagnostic and statistical manual of mental disorders. 4th ed. Washington, DC: Author. 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
3. Barkley RA, Murphy KV, Fischer M. ADHD in adult: what science says? New York: Guilford Press. 2008.
4. Nigg JT. What causes ADHD? understanding what goes wrong and why. New York: Guilford Press. 2006.
5. Carlson SM. Developmentally sensitive measures of executive function in preschool children. Dev Neuropsychol. 2005; 28(2): 595-616. [DOI:10.1207/s15326942dn2802_3]
6. Alvarez JA, Emory E. Executive function and the frontal lobes: a meta-analytic review. Neuropsychol Rev. 2006; 16(1): 17-42. [DOI:10.1007/s11065-006-9002-x]
7. Narimani M, Soleimani S. The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (working memory and attention) and academic achievement of students with math learning disorder. Journal of Learning Disabilities. 2013; 2(3): 115-91.
8. Hamzeloo M, Mashhadi A, Salehi Fadardi J. The prevalence of ADHD and comorbid disorders in Iranian adult male prison inmates. J Atten Disord. 2012; 20: doi: 10.1177/1087054712457991. [DOI:10.1177/1087054712457991]
9. Kane MJ, Brown MW, Silva K. Controlled-attention view of working memory capacity: individual differences in memory span and the control of visual orienting. J Exp Psychol Gen. 2017; 130(2): 169-83. [DOI:10.1037/0096-3445.130.2.169]
10. Baddeley A. "Working memory, thought, and action". NewYork: Oxford University Press. 2007. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780198528012.001.0001]
11. Wells EL, Kofler MJ, Soto EF, Schaefer HS, Sarver DE. Assessing working memory in children with ADHD: Minor administration and scoring changes may improve digit span backward's construct validity. Res Dev Disabil. 2018; 72: 166-78. [DOI:10.1016/j.ridd.2017.10.024]
12. Rapport MD, Kofler MJ, Alderson RM, Raiker JS. "Attention -deficit/ hyperactivity disorder". M Hersen, D Reitman. Handbook of Psychological Assessment, Case Conceptualization and Treatment. Children and Adolescents. Hoboken, NJ: Wiley. 2008; P. 349-404
13. Gathercole SE, Alloway TP. "Working memory and learning: A practical guide for teachers". NewYork: Sage. 2008.
14. Rapport MD, Bolden J, Kofler MJ, Sarver DE, Raiker JS, Alderson MR. Hyperactivity in boys with attention- deficit/hyperactivity disorder (adhd): a ubiquitous core symptom or manifestation of working memory deficits? J Abnorm Child Psychol. 2009; 37(4): 521-34. [DOI:10.1007/s10802-008-9287-8]
15. Seidman LJ. Neuropsychological functioning archive of SID in people with ADHD across the lifespan. Clin Psychol Rev. 2006; 26(4): 466-85. [DOI:10.1016/j.cpr.2006.01.004]
16. Alipor A, Baradaran M, Imanifar HR. The comparison of children with hyperactivity/ attention deficit, learning disabilities and normal children based on Children Wechsler IQ test components (new edition). Journal of Learning Disabilities. 2014; 4(3): 74-89.
17. Kasaeian K, Kiamanesh A, Bahrami E. Comparing the performance of active memory and maintaining the attention of students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2013; 3(4): 112-45.
18. Karimi L, Zare H. The effect of music on the sustainable attention of children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Educational and Educational Research. 2013; 1(2): 33-45.
19. Faught G, Conners F, Himmelberger M. Auditory and visual sustained attention in down syndrome. Res Dev Disabil. 2016; 53-54: 135-46. [DOI:10.1016/j.ridd.2016.01.021]
20. Asadnia S, Sepehrianazar F, Mosarrezaii Aghdam A Saadatmand S. Comparison of sleep quality and migraine headaches in people with proper and improper and poor sleep. The Journal of Urmia University of Medical Sciences. 2013; 23(7): 799-806.
21. Cortese S, Konofal E, Yateman N, Mouren MC, Lecendreux M. Sleep and alertness in children with atten-tion-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review of the literature. Sleep. 2006; 29(4): 504-11.
22. Reynolds K, Patriquin M, Alfano C, Loveland K, Pearson D. Parent-reported problematic sleep behaviors in children with comorbid autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder. Res Autism Spectr Disord. 2017; 39: 20-32. [DOI:10.1016/j.rasd.2017.04.003]
23. Yoon S, Jain U, Shapiro C. Sleep in attention- deficit/hyperactivity disorder in children and adults .past, present and future. Sleep Med Rev. 2012; 16(4): 371-88. [DOI:10.1016/j.smrv.2011.07.001]
24. Haynes P, Christmann B, Griffith L. A single pair of neurons links sleep to memory consolidation in Drosophila melanogaster. Elife. 2015; 4. doi: 10.7554/eLife.03868. [DOI:10.7554/eLife.03868]
25. Yazdi AS. The effectiveness of parenting education based on barclay's method on resuming and quality of life of mothers of children with acute disorders, attention deficit. Master's Thesis. Islamic Azad University of Khorasgan, Faculty of Humanities. 2017.
26. Derakhshanpour F, Vakili M, Nomoli, M, Hosseini, F. Sleep problems in children with hyperactivity disorder and attention deficit disorder. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2014; 16: 52-9.
27. Nazifi M, Rasoulzadeh Tabatabaei K, Azadehfalah P, Moradi AS. Sustained attention and response inhibition in children with attention deficit/ hyperactivity disorder in comparison with normal children. Journal of Clinical Psychology. 2011; 2(10): 55-67.
28. Oraki M, Rahmanian M, Tehrani N, Heidari S. The effect of neurofeedback training on the improvement of active memory in children with acute disorders of attention deficit. Journal of Neuropsychiatry. 2015; 1: 41-52.
29. Waxmonsky JG, Mayes SD, Calhoun SL, Fernandez-Mendoza J, Waschbusch DA, Bendixsen BH, et al. The association between disruptive mood dysregulation disorder symptoms and sleep problems in children with and without ADHD. Sleep Med. 2017; 37: 180-6. [DOI:10.1016/j.sleep.2017.02.006]
30. Stephanie G, Craig Margaret D, Weiss Kristen L, Hudec Christopher G. The functional impact of sleep disorders in children with ADHD. Journal of Attention Disorders. 2017.
31. 31 .Nejati V, Shahidi SH, Shiri E, Khoshhalipanah M. Comparing explicit and implicit memory in children with attention deficit- hyperactivity disorder and their typical developing counterparts. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2014; 10(1): 131-8.
32. Kirov R, Brand S. Sleep problems and their effect in ADHD. Expert Rev Neurother. 2014; 14(3): 287-99. [DOI:10.1586/14737175.2014.885382]
33. Kamphuis J, Meerlo P, Koolhaas JM, Lancel M. Poor sleep as a potential causal factor in aggression and violence. Sleep Med. 2012; 13(4): 327-34. [DOI:10.1016/j.sleep.2011.12.006]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiari J, Haghayegh A. Prediction Role of Working Memory and Sustained Attention in Sleep Quality of Children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. Shefaye Khatam. 2020; 8 (2) :9-17
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2087-fa.html

بختیاری جهانبخش، حقایق عباس. نقش پیش‌بینی کننده حافظه فعال و نگهداری توجه در کیفیت خواب کودکان واجد اختلال نقص توجه -بیش فعالی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1399; 8 (2) :9-17

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2087-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212