[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
:: پاییز ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی در افراد مبتلا به آسیب‌های ناشی از جنگ و استرس پس از سانحه
رضا فرجی*، محمد اورکی، حسین زارع، وحید نجاتی
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران ، faraji584@gmail.com
چکیده:   (162 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی بازماندگان جنگی مبتلا به استرس پس از سانحه بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با گروه‌های پیش‌آزمون، پس‌آزمون، آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد آسیب‌دیده شهر کرمانشاه بود. 30 نفر (هر گروه 15 نفر) به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ارزیابی اختلال کارکردهای اجرایی روانشناسی بار کلی (BDEFS) و فهرست اختلال فشار روانی پس از سانحه وودرز و همکاران (1994) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که توان‌بخشی شناختی باعث افزایش خودکنترلی/ بازداری، خود انگیزشی و نمره کل کارکردهای اجرایی در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل می‌شود. همان نتایج در آزمون پیگیری مشاهده شد که نشان‌دهنده تداوم اثرات توان‌بخشی شناختی بر سازه‌های مذکور می‌باشد. نتیجه‌گیری: توان‌بخشی شناختی می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد درمانی مؤثر جهت کاهش اختلالات روانی و جسمی و همچنین بهبود کارکردهای اجرایی در افراد آسیب‌دیده ناشی از جنگ و استرس پس از سانحه استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، توان‌بخشی، بازمانده‌ها
متن کامل [PDF 894 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات پایه در علوم اعصاب
فهرست منابع
1. Nickerson A, Liddell BJ, Maccallum F, Steel Z, Silove D, Bryant RA. Posttraumatic stress disorder and prolonged grief in refugees exposed to trauma and loss. BMC Psychiatry. 2014; 14(1): 106. [DOI:10.1186/1471-244X-14-106]
2. De Jong JT, Komproe IH, Van Ommeren M, E Masri M, Araya M, Khaled N, et al. Lifetime events and posttraumatic stress disorder in 4 postconflict settings. JAMA. 2001; 286(5): 555-62. [DOI:10.1001/jama.286.5.555]
3. Nejati V, Amini R, Zabihzadeh A. Correlation of quality of life with executive function of brain in blind veterans. Iranian Journal of War and Public Health. 2012; 4(1): 40-5.
4. Carmassi C, Stratta P, Massimetti G, Bertelloni CA, Conversano C, Cremone IM, et al. New DSM-5 maladaptive symptoms in PTSD: gender differences and correlations with mood spectrum symptoms in a sample of high school students following survival of an earthquake. Annals of General Psychiatry. 2014; 13(1): 28. [DOI:10.1186/s12991-014-0028-9]
5. Rivera-Vélez GM, González-Viruet M, Martínez-Taboas A, Pérez-Mojica D. Post-traumatic stress disorder, dissociation, and neuropsychological performance in Latina victims of childhood sexual abuse. J Child Sex Abus. 2014; 23(1): 55-73. [DOI:10.1080/10538712.2014.864746]
6. Zargar F FE, Mohammadi A, Bagherian- Sararoudi R, Habibi M. Psychological health of veterans of Iran-Iraq imposed war 22 years after the war. Behavioral Sciences Research. 2013; 10(6): 544-53.
7. Poorafshar SA, Ahmadi KB, Elyasi MH. The study of relationship between PTSD severity of veterans with secondary PTSD and marital satisfaction of their wives. Journal of Military Psychology. 2012; 8: 25-32.
8. Zaehle T, Sandmann P, Thorne JD, Jäncke L, Herrmann CS. Transcranial direct current stimulation of the prefrontal cortex modulates working memory performance: combined behavioural and electrophysiological evidence. BMC Neurosci. 2011; 12(1): 2. doi: 10.1186/1471-2202-12-2. [DOI:10.1186/1471-2202-12-2]
9. Dockery CA, Hueckel-Weng R, Birbaumer N, Plewnia C. Enhancement of planning ability by transcranial direct current stimulation. JNeurosci. 2009; 29(22): 7271-7. [DOI:10.1523/JNEUROSCI.0065-09.2009]
10. Wang X, Georgiou GK, Das J. Examining the effects of PASS cognitive processes on Chinese reading accuracy and fluency. Learning and Individual Differences. 2012; 22(1): 139-43. [DOI:10.1016/j.lindif.2011.11.006]
11. Barlow DH. Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. Guilford press. 2004.
12. Naglieri JA. Current advances in assessment and intervention for children with learning disabilities. Advances in Learning and Behavioral Disabilities. 2003; 16: 163-90. [DOI:10.1016/S0735-004X(03)16005-3]
13. Naglieri JA, Das J. Planning, attention, simultaneous, and successive (PASS) cognitive processes as a model for intelligence. Journal of Psychoeducational Assessment. 1990; 8(3): 303-37. [DOI:10.1177/073428299000800308]
14. Dias VV, Brissos S, Frey BN, Kapczinski F. Insight, quality of life and cognitive functioning in euthymic patients with bipolar disorder. Journal of Affective Disorders. 2008; 110(1-2): 75-83. [DOI:10.1016/j.jad.2008.01.010]
15. McIntyre RS, Lophaven S, Olsen CK. A randomized, double-blind, placebo-controlled study of vortioxetine on cognitive function in depressed adults. Int J Neuropsychopharmacol.. 2014; 17(10): 1557-67. [DOI:10.1017/S1461145714000546]
16. Gamari Givi H. Cognitive rehabilitation in restoring operational functions of obsessive-compulsive patients. Quarterly Journal of Clinical Psychology. 2014; 16(4): 128-01.
17. Kleine Deters J. Therapeutic exercise assessment automation, a hidden Markov model approach. University of Twente. 2018.
18. Shahmohamadi M, Entesarfooni G, Hejazi M, Asadzadeh H. The impact of cognitive rehabilitation training program on non-verbal intelligence, attention and concentration, and academic performance of students with dyscalculia. Journal of Child Mental Health. 2019; 6(2): 93-106. [DOI:10.29252/jcmh.6.2.9]
19. Shiri Ei, Nejati V, PoueEtemad H. Investigation of the effectiveness of cognitive rehabilitation on improving the distinguishing of emotional states in children with high functioning autism disorder. Journal of Exceptional Children. 2013; 13(3): 5-14.
20. Najarzadegan M, Nejati V, Amiri N, Sharifian M. Effect of cognitive rehabilitation on executive function (working memory and attention) in children with attention deficit hyperactivity disorder. J Rehab Med. 2015; 4(2): 97-108.
21. Barkley RA. Barkley adult ADHD rating scale-IV (BAARS-IV). Guilford Press. 2011.
22. Barkley RA. The assessment of executive functioning using the barkley deficits in executive functioning scales. Handbook of Executive Functioning. Springer. 2014; p. 245-63. [DOI:10.1007/978-1-4614-8106-5_15]
23. NooraniJurjadeh SR, Mashhadi A, Tabibi Z, Kheirkhah, F. Effectiveness of executive functions training based ondaily life on executive functioning in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Advances in Cognitive Sceince. 2016; 18(1).
24. Allee-Smith PJ, Winters RR, Drake A, Joslin AK. Test review: Barkley deficits in executive functioning scale (BDEFS). SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA. 2013. [DOI:10.1177/0734282912452651]
25. Javid F BS, Khosravi Z, Mirzai J. Assessing the effectiveness of eye movement dsensitization and reprocessing method (emdr) with an emphasis an bilateral tapping in reducing chronic symptoms of post-traumatic stress disorder in war devotees. Journal of Psychology. 2015; 10(1): 31-53.
26. Guodarzi M. Validity and reliability of post-traumatic stress disorder scale. Journal of Psychology. 2003; 7(2): 17-26.
27. Andrews SC, Hoy KE, Enticott PG, Daskalakis ZJ, Fitzgerald PB. Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex. Brain Stimulation. 2011; 4(2): 84-9. [DOI:10.1016/j.brs.2010.06.004]
28. Georgiou GK. PASS cognitive processes: can they explain the RAN-reading relationship. Psychological Science. 2010; 6.


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227