[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
نمایه شده در
    
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) ::
دوره 10 شماره 1 صفحات 20-12 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی مهارت‌های پایه شناختی در مراکز مراقبت روزانه توانبخشی ذهنی در دوره پاندمی کووید- 19
لیلا راستگار فرج زاده ، محمد اصغری جعفر آبادی ، محسن علیرضائی حور ، نازیلا برومند اسفنگره*
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، Nazila.Broumand@gmail.com
چکیده:   (2519 مشاهده)
مقدمه: سبک آموزش کودکان به‌ویژه کودکان کم توان ذهنی در طول همه‌گیری کووید-19 تغییر کرده است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی مهارت‌های پایه شناختی در مراکز مراقبت روزانه توانبخشی ذهنی در دوره پاندمی کووید-19 انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر، مطالعه طولی روند است. جامعه آماری کلیه کودکان مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تبریز بود. 30 کودک 6 تا 12 ساله تحت آموزش و توانبخشی به صورت در دسترس انتخاب شدند و نمرات این کودکان در زمینه توانایی‌های شناختی مرتبط با مهارت‌های پایه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش چک لیست سنجش مهارت‌های پایه و مقیاس بهره هوشی وکسلر برای کودکان بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در سه فصل اول نمرات این کودکان پس از دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی در دوره حضوری به طور معنی‌داری افزایش یافته است. اما با شیوع جهانی ویروس کرونا و مجازی شدن دوره آموزشی، نمرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در نهایت با تلفیق آموزش حضوری و مجازی، مجددا روند حالت صعودی پیدا کرده است، اما شیب و سرعت افزایش نمرات همچنان کمتر از دوره‌های حضوری است. نتیجه‌گیری: آموزش حضوری در مقایسه با آموزش مجازی و تلفیق این دو، در بهبود توانایی‌های شناختی مرتبط با مهارت‌های پایه کودکان مؤثرتر بود. توانمندی‌های مربیان و والدین در حوزه آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی باید متناسب با نیازهای ویژه این کودکان باشد.
واژه‌های کلیدی: کووید-19، توانبخشی، آموزش
متن کامل [PDF 1523 kb]   (657 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Li Q, Guan X, Wu P, Wang X, Zhou L, Tong Y, et al. Early Transmission Dynamics in Wuhan, China, of Novel Coronavirus- Infected Pneumonia. The New England journal of medicine. 2020; 382(13): 1199-207. [DOI:10.1056/NEJMoa2001316]
2. Wang D, Hu B, Hu C, Zhu F, Liu X, Zhang J, et al. Clinical Characteristics of 138 Hospitalized Patients With 2019 Novel Coronavirus-Infected Pneumonia in Wuhan, China. Jama. 2020; 323(11): 1061-9. [DOI:10.1001/jama.2020.1585]
3. Chen N, Zhou M, Dong X, Qu J, Gong F, Han Y, et al. Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. Lancet (London, England). 2020; 395(10223): 507-13. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30211-7]
4. Bao Y, Sun Y, Meng S, Shi J, Lu L. 2019-nCoV epidemic: address mental health care to empower society. Lancet (London, England). 2020; 395(10224): e37-e8. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30309-3]
5. Houtrow A, Harris D, Molinero A, Levin-Decanini T, Robichaud C. Children with disabilities in the United States and the COVID- 19 pandemic. Journal of pediatric rehabilitation medicine. 2020; 13(3): 415-24. [DOI:10.3233/PRM-200769]
6. Van Lancker W, Parolin Z. COVID-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. The Lancet Public health. 2020; 5(5): e243-e4. [DOI:10.1016/S2468-2667(20)30084-0]
7. Aishworiya R, Kang YQ. Including Children with Developmental Disabilities in the Equation During this COVID-19 Pandemic. Journal of autism and developmental disorders. 2021; 51(6): 2155-8. [DOI:10.1007/s10803-020-04670-6]
8. Collins EM, Iroh Tam PY, Trehan I, Cartledge P, Bose A, Lanaspa M, et al. Strengthening Health Systems and Improving the Capacity of Pediatric Care Centers to Respond to Epidemics, Such as COVID-19 in Resource- Limited Settings. Journal of tropical pediatrics. 2020; 66(4): 357-65. [DOI:10.1093/tropej/fmaa028]
9. Crawley E, Loades M, Feder G, Logan S, Redwood S, Macleod J. Wider collateral damage to children in the UK because of the social distancing measures designed to reduce the impact of COVID-19 in adults. BMJ paediatrics open. 2020; 4(1): e000701. [DOI:10.1136/bmjpo-2020-000701]
10. Houtrow AJ, Okumura MJ, Hilton JF, Rehm RS. Profiling health and health-related services for children with special health care needs with and without disabilities. Academic pediatrics. 2011; 11(6): 508-16. [DOI:10.1016/j.acap.2011.08.004]
11. Asbury K, Fox L, Deniz E, Code A, Toseeb U. How is COVID-19 Affecting the Mental Health of Children with Special Educational Needs and Disabilities and Their Families? Journal of autism and developmental disorders. 2021; 51(5): 1772-80. [DOI:10.1007/s10803-020-04577-2]
12. Karami A, Karami R, Alipour A. The investigation of psychometric properties of fifth version of Wechsler Children's Intelligence in Iran. Educational Measurement. 2020; 11(41).
13. Crawford A, Serhal E. Digital Health Equity and COVID- 19: The Innovation Curve Cannot Reinforce the Social Gradient of Health. Journal of medical Internet research. 2020; 22(6): e19361. [DOI:10.2196/19361]
14. Lipkin PH, Okamoto J. The Individuals With Disabilities Education Act (IDEA) for Children With Special Educational Needs. Pediatrics. 2015; 136(6): e1650-62. [DOI:10.1542/peds.2015-3409]
15. Rose J, Willner P, Cooper V, Langdon PE, Murphy GH, Stenfert Kroese B. The effect on and experience of families with a member who has Intellectual and Developmental Disabilities of the COVID- 19 pandemic in the UK: developing an investigation. International Journal of Developmental Disabilities. 2020: 1-3. [DOI:10.1080/20473869.2020.1764257]
16. Asghari Jafarabadi M, Ebrahimi Kalan A, Broumand Esfangareh N, Rastgar Farajzadeh L. Effectiveness of Coronavirus Pandemic on Cognitive Ability Training Related to Fundamental Math Skills in Daily Mental Rehabilitation Centers Under 14. Congress of Neuroscience, Basic and Clinical, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. 2020: 9.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastgar Farajzadeh L, Asghari Jafarabadi M, Alirezaei Hoor M, Broumand Esfangareh N. Comparison of The Effectiveness of Face -to- Face and Virtual Training of Basic Cognitive Skills in Mental Rehabilitation Day Care Centers during Covid-19 Pandemic Time. Shefaye Khatam 2021; 10 (1) :12-20
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2239-fa.html

راستگار فرج زاده لیلا، اصغری جعفر آبادی محمد، علیرضائی حور محسن، برومند اسفنگره نازیلا. مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی مهارت‌های پایه شناختی در مراکز مراقبت روزانه توانبخشی ذهنی در دوره پاندمی کووید- 19. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1400; 10 (1) :12-20

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2239-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 55 queries by YEKTAWEB 4660