[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Copyright Policies

AWT IMAGE

..
Open Access Policy

نحوه دسترسی به تمام مقالات مجله بصورت زیر است:

Creative Commons License
..

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 11، شماره 1 - ( زمستان 1401 ) ::
دوره 11 شماره 1 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخلۀ روانی- آموزشی دلبستگی- بنیان بر کاهش نشانگان اختلال اضطراب جدایی و شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان پیش‌دبستانی تهرانی
بهنود بهمنش ، خدیجه ابوالمعالی الحسینی* ، مهران آزادی
گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی، واحد تهران‌شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، kh.abolmaali@iau-tnb.ac.ir
چکیده:   (998 مشاهده)
مقدمه: اختلال اضطراب جدایی یکی از شایع‌ترین اختلال‌های هیجانی در دوران کودکی و نوجوانی و عامل خطر مهمی برای سلامت روان در طول زندگی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلۀ روانی- آموزشی دلبستگی- بنیان بر کاهش نشانگان اختلال اضطراب جدایی و شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان مبتلا بود. مواد و روش‌ها: روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. 7 مرکز مشاوره و روان درمانی سطح شهر تهران در ایران به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد که بعد از غربال اولیه کودکان با سیاهۀ اختلالات عاطفی برای سنین مدرسه، 6 تن از مادران این کودکان از مراکز ارجاع داده شدند که بعد از ریزش و در انتها 24 مادر باقی‌مانده بصورت گمارش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان اسپیرافکین وگادو و پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری آلاباما جمع‌آوری شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بستۀ مداخلاتی روانی- آموزشی دلبستگی-بنیان به‌طور معنی‌داری نشانگان و شدت اختلال اضطراب جدایی را کاهش می‌دهد و این اثر در مرحله پیگیری نیز معنی‌دار بود. همچنین مداخلۀ مذکور شیوه‌های فرزندپروری مشارکت مادران و فرزندپروری مثبت را افزایش و عدم ثبات و ضعف در نظارت آنان را به‌طور معنی‌داری کاهش داد. نتیجه‌گیری: بستۀ مداخلاتی روانی- آموزشی دلبستگی- بنیان می‌تواند به‌عنوان برنامه‌ای کارآمد برای بهبود شیوه‌های فرزندپروری مادران وکاهش نشانگان اختلال اضطراب جدایی در کودکان مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تحصیلات، ‌ فرزندپروری، اضطراب، جدایی
متن کامل [PDF 1549 kb]   (1020 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
فهرست منابع
1. Gouze KR, Hopkins J, Lavigne JV, Bryant FB. A multi-level longitudinal model of risk factors for generalized and separation anxiety symptoms in a community sample of 6-year-olds. Child Psychiatry & Human Development 2022; 53(3): 405-17. [DOI:10.1007/s10578-021-01132-7]
2. Muris P, Meesters C, Merckelbach H, & Hülsenbeck P. Worry in children is related to perceived parental rearing and attachment. Behaviour research and therapy 2000; 38(5): 487-97. [DOI:10.1016/S0005-7967(99)00072-8]
3. Weis R. Introduction to abnormal child and adolescent psychology. Sage publications; 2020.
4. Rapee RM. Potential role of childrearing practices in the development of anxiety and depression. Clinical psychology review 1997; 17(1): 47-67. [DOI:10.1016/S0272-7358(96)00040-2]
5. Mikulincer M, Shaver PR. The psychological effects of the contextual activation of security-enhancing mental representations in adulthood. Current Opinion in Psychology 2015; 1: 18-21. [DOI:10.1016/j.copsyc.2015.01.008]
6. Silove D, Manicavasagar V, Pini S. Can separation anxiety disorder escape its attachment to childhood? World Psychiatry 2016; 15(2): 113. [DOI:10.1002/wps.20336]
7. Shayek S. Prediction of child separation anxiety based on mental health, parenting styles and mother's attachment styles and attachment disorder in first and second grade female students of primary schools in Isfahan city. Isfahan: Faculty of Educational Sciences and Psychology; 1391.
8. Astuti U, Hartono H, Sunawan S. The Influence of Parental Attachment toward Early Childhood Children's Separation Anxiety. Journal of Primary Education 2020; 9(5): 501-10. [DOI:10.15294/jpe.v9i5.43210]
9. Veríssimo M, Santos AJ, Fernandes C, Shin N, Vaughn BE. Associations between attachment security and social competence in preschool children. Merrill‐Palmer Quarterly (1982-) 2014; 60(1): 80-99. [DOI:10.13110/merrpalmquar1982.60.1.0080]
10. Basyouni SS. Separation anxiety and its relation to parental attachment styles among children. Am. J. Educ. Res 2018; 6: 967-76. [DOI:10.12691/education-6-7-12]
11. Doinita NE, Maria ND. Attachment and parenting styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015; 203: 199-204. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.08.282]
12. Heer PA. The relationship between college students' retrospective accounts of parenting styles and self-reported adult attachment styles. ProQuest; 2008.
13. Frick PJ. The Alabama parenting questionnaire: Unpublished rating scale. New Orleans: University of New Orleans: Department of Psychology 1991.
14. Koehn AJ, Kerns KA. Parent-child attachment: Meta-analysis of associations with parenting behaviors in middle childhood and adolescence. Attachment & human development 2018; 20(4): 378-405. [DOI:10.1080/14616734.2017.1408131]
15. Calvo V, Bianco F. Influence of adult attachment insecurities on parenting self-esteem: the mediating role of dyadic adjustment. Frontiers in psychology 2015; 6: 1461. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01461]
16. Mirsadeghi s, Sohrabi F, Borjali A, Skandari H, Farrokhi NA. Comparison of parenting styles and the quality of the relationship between the mothers of children with separation anxiety disorder and normal children's mothers. Psychology of Exceptional Individuals 2018; 8(29):201-12. Available from: URL: https://jpe.atu.ac.ir/article_8805_ba1ab0167ceb64b8b0383209f702dd8e.pdf.
17. Ghanbari, S. Khodapanahi, M K., Mozaheri, M A. & Gholam, Ali Lavasani M. The effectiveness of parent training based on attachment theory on increasing the quality of care for mothers of anxious preschool children. 2014; Vol 9(4): 407-26.
18. kaufman, jon., birmaher, boris., axelon, david., prepletchikova, farancheska., brent, david., ryan, neal. Schedule for affective disorders and schizophrenia for school aged children (6-18): kiddie-SADS-Lifetime Version (K-SADS-PL DSM-5. orang; 1399.
19. Ghanizadeh A, Mohammadi MR, Yazdanshenas A. Psychometric properties of the Farsi translation of the kiddie schedule for affective disorders and schizophrenia-present and lifetime version. BMC psychiatry 2006; 6(1): 1-5. [DOI:10.1186/1471-244X-6-10]
20. Tavaklizadeh J. Epidemiological investigation of self-harm and attention deficit disorders in primary school students of Gonabad city. Tehran: Iran: University of Medical Sciences and Medical Services; 1375.
21. Frick PJ. The Alabama parenting questionnaire. Unpublished rating scale, University of Alabama 1991. [DOI:10.1037/t58031-000]
22. Satoorian A, Tahmassian K, Ahmadi MR. The Role of Parenting Dimensions and Child-Parent Relationship in Children's Internalized and Externalized Behavioral Problems. Journal of Family Research 2016; 12(4):683-705. Available from: URL: https://jfr.sbu.ac.ir/article_97463_79ae7c4e5d9ef827f214d19b6cdb2f3d.pdf.
23. Behmanesh, Behnood. Abolmaali Alhosseini, Khadijeh. & Azadi, Mehran. Explaining Separation Anxiety: A Qualitative Study 2023; Vol 4(Issue 11).
24. Dehghani AA, Aleyasin SA, Haji Mohammadi Arani M. A Comparative Study of the Effect of Attachment-based Therapy and Parenting Skills Training on their Children's Attachment Disorder.
25. Manassis K. Child-parent relations: Attachment and anxiety disorders. Anxiety disorders in children and adolescents 2001; 255. [DOI:10.1017/CBO9780511663239.012]
26. Lieberman AF. The treatment of attachment disorder in infancy and early childhood: Reflections from clinical intervention with later-adopted foster care children. Attachment & human development 2003; 5(3): 279-82. [DOI:10.1080/14616730310001596133]
27. Bretherton I, Golby B, Cho E. Attachment and the transmission of values. 04711238 1997.
28. Neece CL, Green SA, Baker BL. Parenting stress and child behavior problems: A transactional relationship across time. American journal on intellectual and developmental disabilities 2012; 117(1): 48-66. [DOI:10.1352/1944-7558-117.1.48]
29. White K, Epstein OB, Landi D. Attachment Volume 5 Number 3: New Directions in Psychotherapy and Relational Psychoanalysis. Phoenix Publishing House; 2011.
30. Belsky J. Theory testing, effect‐size evaluation, and differential susceptibility to rearing influence: The case of mothering and attachment. Child development 1997; 68(4): 598-600. [DOI:10.2307/1132110]
31. Mikulincer M, Shaver PR. Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change. Guilford Publications; 2010.
32. Cassidy J, Woodhouse SS, Cooper G, Hoffman K, & Powell B, Rodenberg M. Examination of the Precursors of Infant Attachment Security: Implications for Early Intervention and Intervention Research. 15723099 2005.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

behmanesh B, Abolmaali Alhosseini K, Azadi M. The Effectiveness of Attachment-based Psycho-Educational Interventions on Reducing the Symptoms of Separation Anxiety Disorder in Preschool Children in Tehran. Shefaye Khatam 2022; 11 (1) :57-68
URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2360-fa.html

بهمنش بهنود، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، آزادی مهران. اثربخشی مداخلۀ روانی- آموزشی دلبستگی- بنیان بر کاهش نشانگان اختلال اضطراب جدایی و شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان پیش‌دبستانی تهرانی. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1401; 11 (1) :57-68

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2360-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم اعصاب شفای خاتم The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645