مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتمالانبیاء، تهران، ایران ، monjamed2010@yahoo.com
چکیده: (5368 مشاهده)
مقدمه: آموزش بیمار یکی از نقشهای مهم و مسئولیتهای مستقل پرستاران میباشد که نیاز به توجه ویژه دارد. رضایتمندی بیمار یکی از معیارهای مهم در تعیین کیفیت مراقبتهای بهداشتی است. در میان عناصر مختلف، آموزش بیمار نقش بسیار مهمی در رضایتمندی بیمار ایفاء میکند. این مطالعه بهمنظور تعیین رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار در بیمارستان خاتمالانبیاء انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی -مقطعی میباشد که 595 بیمار از همۀ بخشها (بجز اورژانس و درمانگاه) در بیمارستان خاتمالانبیاء در سال 1394 انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ رضایت بیماران از کیفیت آموزش بیمار بود و آنالیز دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی از قبیل کای اسکوئر پیرسون انجام شد. یافتهها: بیشتر بیماران (92/2%) سطح بالایی از رضایت را نسبت به کیفیت آموزش بیمار داشتند. هیچ ارتباطی بین رضایتمندی بیمار و جنس، سن و همچنین سطح آموزش وجود نداشت. با این وجود یک همبستگی مثبت بین بخشهایی که بیماران بستری بودند و رضایتمندی بیمار مشاهده شد. بالاترین سطح رضایتمندی (100%) توسط بیماران بستری شده در بخش زنان و زایمان گزارش شد. نتیجهگیری: دادهها نشان دادند که رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار ممکن است یک شاخص با ارزش برای تعیین کیفیت خدمات در میان بخشهای مختلف در یک بیمارستان باشد.
Kolivand P, Ali Hakami M, Eghbali F, Monjamed Z, Sharifi F. Patient Satisfaction of the Quality of Patient Teaching in Khatam Alanbia Hospital. Shefaye Khatam 2015; 3 (S1) :25-31 URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-958-fa.html
کولیوند پیر حسین، علی حکمی مریم، اقبالی فاطمه، منجمد زهرا، شریفی فرشاد. رضایتمندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار در بیمارستان خاتمالانبیاء. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. 1394; 3 (S1) :25-31